Gå til innhold

Grenseboerbevis for nordmenn og russere

15 stemmer

1. 1. Er grenseboerbevis riktig?

• Ja
      11
    • Nei
      2
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Nylig ble det underskrevet en avtale der folk som bor i innen 30 kilometer fra den norsk-russiske grensen på begge sider kan få utstedt et grenseboerbevis som gjør det mulig å reise uten visum over grensa.

Dette vil gjøre det lettere for mange som bruker å gjøre forskjellige ærend på andre siden av grensa.

Her er det ikke snakk om noen slags overtagelse av land eller sjøområde, men kun et middel for å lette ovegangen for folk som skal på besøk.

Så burde man være imot det eller er det på tide å legge den kalde krigens dager endelig bak seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det eigentleg nokon god grunn til at dei som bur nærmare en 30 km frå grensa skal få særbehandling medan dei som bur 31 km frå grensa må ha visum?

Er vel ikkje så mange daglige ærend som du må inn i eit anna land for å få utført?

Så enten må kravet om visum gjelde alle eller så bør alle få sleppe visum. For dei som av ein eller anna grunn ikkje kan få visum til å reise inn i russland så er det med denne avtalen berre å melde flytting til ei grensenær kommune og dermed reise fritt over grensa?

Dersom det skal være så liten kontroll over kven som reiser inn og ut av landa så har poenget med visum falt bort.

Lenke til kommentar

Det kan du godt si. Og jeg er for kontroll av grensene. Og det er da også en kontroll ved denne geografiske begrensningen

Jeg har ikke skrevet dette for å smiske med noen, hverken med russere eller andre, jeg bare spør om dette er klokt.

Lenke til kommentar

nå er det sånn at det er ganske lange avstander der "oppe" så det er ganske vanlig og reise frem og tilbake over grensa for og handle.. krikenes er så og si på grensa, blir for dumt at viss du er russer som bor på grensa, så må du reise 50km fordi at du må søke om visum for og handle mat

Lenke til kommentar

krikenes er så og si på grensa, blir for dumt at viss du er russer som bor på grensa, så må du reise 50km fordi at du må søke om visum for og handle mat

Det er lange avstander her "nede" også da; det er ikke uvanlig for de som bor på østlandet å kjøre 300 km for å handle :p

I så måte virker visumplikten i Russland litt gammel, jeg skulle gjerne sett at vi hadde åpne grenser mot dem; som vi har mot de andre naboene våre.

Lenke til kommentar

krikenes er så og si på grensa, blir for dumt at viss du er russer som bor på grensa, så må du reise 50km fordi at du må søke om visum for og handle mat

Det er lange avstander her "nede" også da; det er ikke uvanlig for de som bor på østlandet å kjøre 300 km for å handle :p

I så måte virker visumplikten i Russland litt gammel, jeg skulle gjerne sett at vi hadde åpne grenser mot dem; som vi har mot de andre naboene våre.

men du slipper og måtte søke om visum for og dra på harryhandel, visum kan ta mange måneder og få!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...