Sky89 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Har akkurat fått en ny Wester digital Caviar 2TB black harddisk, men får ikke til å formatere den. Første gang jeg startet maskinen kom det opp at jeg måtte initialisere den, noe jeg gjorde. Da formateringen (NTFS) var kommet til 100% kom det opp at formateringen ikke kunne gjennomføres. Da jeg startet maskinen kom det opp at disken måtte sjekkes pga korrupt Master file, og at windows ikke klarte å reparere denne (har ikke sett det under senere oppstarter). I tillegg står det nå, i datamaskinbehandling, at filsystemet er RAW. Har jeg gjort noe galt, og hva betyr det? Og kan dette fikses, eller er det noe galt med harddisken? Har 4 andre (gamlere) harddisker som fungerer utmerket. His av interesse: Hovedkortet er: Gigabyte EP45-DS3 Endret 3. november 2010 av Sky89 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Sjekk disken med Data Lifeguard Diagnostics. http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=602&lang=en Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Prøv en live-cd med ubuntu og bruk disc-mangagement derfra, mulig det fikser problemet Lenke til kommentar
Sky89 Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Har nå søkt gjennom de fire testene i Data Lifeguard Diagnostics, og i 3 av 4 tester kom det opp error. Vet bare ikke helt konkret hva dette betyr.? Edit: Nå kommer det opp at jeg må initialisere harddisken for at behandling av logiske disker skal få tilgang til den. Og følgende partisjonsmetoder er tilgjengelige: - MBR (hovedoppstartssektor) - GPT (GUID-partisjonstabell) Obs: partisjonsmetoden GPT gjenkjennes ikke av alle tidligere versjoner av Windows. Den anbefales for disker større enn 2TB, eller disker som brukes på Itanium-baserte maskiner. Hvilken skal jeg velge? Endret 4. november 2010 av Sky89 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Der MBR som brukes. Alle nye disker må initialiseres. Når det skjer igjen må det være pga lesefeil. Den disken er defekt. Er bare å reklamere, du får garantert en ny. Lenke til kommentar
Sky89 Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Nesten litt godt å få bekreftet at det er MBR som brukes, da det var det jeg hadde valgt. Prøvde det på nytt nå, får å sjekkom om resultatet ble det samme, noe det ble. Så er vel bare å reklamer, som du sier. Men for å være helt sikker, etter valget om MBR: da skal jeg velge å opprett en partisjon og så bare følge standard instruksjene angående diskplass osv? (husker ikke helt nøyaktig hva valget het, men kom opp når jeg høyreklikket på harddisken i diskbehandling)? Takk for alle svarene! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Ja, etter initialisering er det bare å opprette partisjon og så blir den formatert. Velg standard. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå