Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fravær spm

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på to ting. Kan lærer gi fravær til elever for timer de ikke har. F. eks hvis mattelæreren er syk/borte i en uke og ber elevene gjøre oppgaver, og gir fravær til de elevene som ikke gjorde oppgavene?

Eksempel nr2, Hvis du selv er syk/forsovet deg til en time, hvor læreren også har gjort det samme. Læreren finner ut i etterkant at du ikke møtte til timen, som han selv ikke møtte, og gir deg fravær.

Begge eksemplene har skjedd :)

Kan læreren gi fravær i disse situasjonene? Hvis ikke, noe jeg kan argumentere med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går utifra at du ikke var i timen i noen av eksemplene, så i teorien KAN han jo gi deg fravær iom. at du ikke var der. Men i praksis synes iallefall jeg det blir useriøst og firkanta av en lærer å gi fravær om du forsover deg dersom han selv gjør det også, det burde han bare ta med et smil :)

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med at læreren gir deg fravær i begge tilfeller. Det kan riktignok være litt provoserende når kun den ene parten blir sanksjonert, (for regner med at læreren din på ingen måte ble trukket i lønn for å møte senere på jobben enn han skulle), men slik er livet noen ganger.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på to ting. Kan lærer gi fravær til elever for timer de ikke har. F. eks hvis mattelæreren er syk/borte i en uke og ber elevene gjøre oppgaver, og gir fravær til de elevene som ikke gjorde oppgavene?

At en lærer gir fravær til elever som ikke gjør oppgaver har jeg aldri vært borti, tror heller ikke læreren kan gjøre dette.

Eksempel nr2, Hvis du selv er syk/forsovet deg til en time, hvor læreren også har gjort det samme. Læreren finner ut i etterkant at du ikke møtte til timen, som han selv ikke møtte, og gir deg fravær.

Får dere ikke vikarer? Vikarer kan vel ta fraværet, har alltid gjort dette i mine snart 13 år på skolen.

Jeg har opplevd at både jeg og læreren er vekke fra skolen (ungdomsskolen) og da fikk jeg fravær, resten av klassen hadde ikke vikar. Hvorvidt det er noen regler om dette vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

At en lærer gir fravær til elever som ikke gjør oppgaver har jeg aldri vært borti, tror heller ikke læreren kan gjøre dette.

Min mattelærer praktiserte blant annet dette når han selv var på studieturer til CERN, og eller var syk. Tror det er en ganske vanlig praksis, spesielt innen matematikk- og realfag, da det er litt vanskelig å gi karakter på hjemmeoppgaver der svarene i forholdsvis stor grad enten er rett eller galt. Alternativt kunne elevene selvfølgelig fått en ubrukelig vikar.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Vi får aldri vikar, skolen har ikke råd.

Syns det bare er veldig spesielt å gi fravær, og ikke ordensanmerkning. Fravær har jo ingenting med saken å gjøre. At det blir ført fravær er jo for en grunn, men når det blir ført fravær som konsekvens av å ikke gjøre innleveringer, blir jo hele poenget borte. Det er i hvert fall det jeg mener.

Mattelæreren i P-matte var borte en uke, og elevene måtte gjøre noen oppgaver de måtte levere, og hvis det ikke ble gjort fikk de fravær for de timene læreren var borte. Ca 5-6 timer fravær. Hvorfor blir det ikke ført i orden, hvor det hører hjemme. Blir jo helt bakvendt.

Lenke til kommentar

Dere blir gitt oppgaver tilsvarende det en kan forvente at dere gjør i løpet av 5 timer på skolen. Innleveringen knyttes altså direkte opp mot timene dere egentlig skulle hatt og egentlig burde hatt vikar for - ikke veldig bakvendt spør du meg.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Dere blir gitt oppgaver tilsvarende det en kan forvente at dere gjør i løpet av 5 timer på skolen. Innleveringen knyttes altså direkte opp mot timene dere egentlig skulle hatt og egentlig burde hatt vikar for - ikke veldig bakvendt spør du meg.

Enig. Slikt er jeg også vant til. Men da bør det altså være fritt valg av arbeidssted og ikke tas ekstrafravær for dem som ikke møter opp på skolen, så lenge de leverer oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...