Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp med random reboots

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte en PC fra komplett i starten av 2008, og den har funket fint inntil for ca. et halvt år siden. Da begynte den å reboote helt tilfeldig, selv om det oftest skjedde noen jeg hørte på musikk, så på youtube, spilte, etc. Det første jeg tenkte på var drivere, så jeg gikk gjennom all maskinvare, og oppdaterte alt jeg eide og hadde. Da dette ikke så ut til å hjelpe, installerte jeg windows 7 (hadde windows vista ultimate). Dette hjalp heller ikke, PCen fortsatte å reboote i vilden sky. Jeg gikk nylig til innkjøp av en ny harddisk, siden jeg tenkte at denne kunne være problemet. jeg kjøpte også et nytt skjermkort (Nvidia GeForce GTX460). Da dette var installert tenkte jeg at problemene var over, men neida, etter ca. en times bruk reboota den igjen.

Så da spør jeg altså her på forumet om noen kunne tenke seg å hjelpe meg.

Her er PCen:

Cooler Master Stacker 831 Sølv, 2x12cm

Seasonic M12 600W, 120mm Vifte, Modulære

Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X, DDR2,

AMD Phenom 9600 2.3 GHz Boxed,

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

PowerColor Radeon HD 3870 "PCS" 512MB (gammelt grafikkort)

Nvidia GeForce GTX 460 (nytt grafikkort)

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

Linksys Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g

Samsung DVD-brenner SH-S202H IDE

Eier ikke snøring på data, så jeg postet all informasjonen jeg fant.

Kjører nå Windows 7 64-bit

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen bluescreens? Hvis ikke så er ofte random reboots litt vanskelige å diagnosere. Hvis du har en ekstra PSU å teste med så er det ofte verdt å teste som første steg. Jeg kjenner egentlig ikke noen bedre metode for å feilsøke random spontan-reboots enn å systematisk eliminere de mest vanlige feilkildene èn etter èn.

Jeg ville fokusert mest på mulige hardware feil. Ting som driverfeil og OS feil og slikt skal resultere i bluescreen, ikke spontan reboot normalt. Dette er jo også indikert av at du fikk samme problem etter helt ny installasjon.

Om alt annet feiler så kan du fjerne alle komponentene som ikke MÅ være i maskinen - så kan du ihvertfall redusere potensielle feilkilder ned til en håndfull før du må begynne å teste ut delene en etter en.

Jeg vet ikke omdet finnes noen mer analystisk metode for å feilsøke slikt. Kanskje noen andre kan det ut i så fall.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ingen bluescreens nei, bare en plutselig reboot. Har prøvd og koble fra lyd, trådløst tastatur og mus, og har da utelukket harddisk og skjermkort. Hva foreslår dere at jeg skal sjekke først? Mistenker PSU, men jeg har ingen ekstra. Er det noen måte og få sjekket om den funker ordentlig på?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

jeg har fikset en del pcer med random reboot, årsaken kan være så mangt. Hvor ofte skjer dette? Har du mulighet til å installere linux og teste om det kjører stabilt? Linux kan i noen tilfeller fortelle deg hva som er galt før pcen automatisk rebooter.

Det er svært sjeldent at CPU'en har forårsaket reboot-feil, men det kan forekomme. Cpu'en er så komplisert og har så små deler at den har stort sett en funksjon som er slik: Fungerer / ikke fungerer i det hele tatt.

Brenn ut en boot-bar CD med memtest86 . Kjør testen over så lang tid du klarer, gjerne flere ganger.

Ta minnebrikkene dine inn og ut, bytt plass. Har du flere minnebrikker, prøv og bruk en og en, kanskje er pcen stabil med kun en av brikkene.

Ta ut/inn skjermkort, er den svææært støvete, rens denne. Dog ikke med en klut, men med trykkluft/elektronikk-rens. Rens gjerne hele pcen/hovedkortet.

Sjekk at alle kabler til HDD'er/strømkabler er hele og pene, sjekk tilkoblinger, ta gjerne alt ut og inn og sjekk grundig. Se etter at det ikke har lurt seg en skrue eller noe rart bak hovedkortet ditt.

ingen framgang?

forsøk å få tak i et annet skjermkort.

Forsøk annet minne, og til slutt bytt hovedkort.

Lenke til kommentar

PSU er absolutt en mulighet ja. Det har vært feilårsaken på flere lignende problemmaskiner jeg har feilsøkt. Det er klart at om spenningen dipper ned kraftig i perioder så vil jo det føre til reboot. Det er dog ikke den eneste muligheten - på langt nær.

RAM defekt er relativt vanlig - men det pleier dog å lage bluescreens - ikke bare reboots. Du burde i det minste hatt en blanding inkluderende bluescreen ved defekt RAM, men jeg tør ikke totlat utelukke dem som feilårsak heller. Gitt at du har mer enn 1 brikke så kan du jo dog utelukke den som feilårsak ved å teste med kun èn brikke - og så bytte til den andre om det fremdeles skjer. Forsetter det også da så er det nok ikke RAMen. Sjansen for at du har TO defekte brikker som oppfører seg på denne måten er relativt liten.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...