Gå til innhold

Hvilket kamera anbefales til fotografeing av bil?

Anbefalte innlegg

Vi skal ha et nytt kamera på jobben.

Skal utelukkende brukes av amatører til å ta bilder av bil og lakk innendørs.

Selv om ingen av oss er skolert på fotografering, har vi et ønske om å få god kvallitet på bildene.

Må kunne ta gode nærbilder for å dokumentere defekter i lakk.

Skal helst ikke koste for mye, max 6-7 tusen.

Hva anbefaler dere som har erfaring på området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det beste for dere hadde vært et lyssterk kompaktkamera med god vidvinkel,foreksempel Panasonic LX5,Canon G12 eller Canon S90.

Har selv forgjengeren LX3 og er stadig overrasket over hvor bra bildene blir i dårlig lys uten bruk av blits.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hadde i utgangspunktet tenkt i retning av speilrefleks.

Men du mener et kompaktkamera vil gi oss god nok kvalitet på nærbilder av lakk?

Det er som å skyte spurv med kanon å bruke et DSLR med makrooptikk for å dokumentere defekter i lakk.

De =133691&pids[]=132651&pids[]=133395&pids[]=112920&pids[]=112922&pids[]=98755&Sammenlign=Sammenlign"]kampaktkameraene Nautica foreslår gjør jobben godt, med mindre du skal forstørre bidene til 30x40cm og studere dem med lupe.

Lenke til kommentar

Takker for innspill!

Da tror jeg vi ender opp med et kompaktkamera.

Synes LX5 virket som et godt kamera. Noe spesielt for/mot dette kameraet. Er dette kameraet lyssterkt nok for innendørs bilder, eller bør vi kjøpe blitz. Evt. tips til blitz.

Kameraet skal ikke bare brukes til lakk dokumentering, men også til å ta innendørs salgsbilder av bil.

Disse bildene brukes i hovedsak i annonser på finn.

Lenke til kommentar

LX5 er et veldig kjekt kamera (jeg har LX3).

LX5 (og LX3) har inntil 60 sek. lukkertid. Da kan de lage gode bilder i meget lite lys.

Jeg foreslår at du kjøper et enkelt stativ (kameraet er lite og lett), og fotograferer med lang lukkertid istedefor å bruke blits.

-Under forutsetningen av at bilene står i ro under fotograferingen. ;)

-Og at du ikke har gule arbeidslamper, de gir veldig dårlig fotolys. :nei:

Du bør få et godt stativ til et kompaktkamera for under 1000,- kr.

Bildekvaliteten blir mer enn god nok til salgsoppgaver på finn.no.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på det her egentlig, men jeg syns det er lettere å ta nærbilder med et kamera med manuell fokus.

Og så lenge kameraet bare skal være på jobb hele tiden trenger det vel neppe være serlig kompakt?

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på det her egentlig, men jeg syns det er lettere å ta nærbilder med et kamera med manuell fokus.

Og så lenge kameraet bare skal være på jobb hele tiden trenger det vel neppe være serlig kompakt?

Nå snakker vi om en gjeng som stikker innom kontoret og henter kameraet når de har behov for og dokumentere skader etc.

Vi hadde et Nikon D40 til den oppgaven på jobben,noe som ikke fungerte.

Nesten alle ga opp og i det hele tatt og prøve å ta bilder da de ikke fikk det til uten stadig rettledning,omtrent alle har brukt et kompaktkamera så det er enklere og forstå det.

Flere andre ting som gjør et lyssterk kompaktkamera med god vidvinkel bedre til den oppgaven,større dybdeskarphet,mer kompakt,fungerende liveview,mindre bildefiler og fokuslys.

Eneste aberet er størrelsen,gutta roter stadig bort ixus'en så den har blitt erstattet tre ganger.Men vil si at det er den ansvarlige sin skyll da han ikke bryr seg.

Dette bildet er tatt håndhold uten blits i omgivelser som man har problemer med og se detaljer grunnet svakt lys "LX3"

post-151946-1288848082,6945_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...