Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øke vekt


Gjest gjest84657

Anbefalte innlegg

Gjest gjest84657

Jeg er tynn. Hvordan kan jeg øke vekt uten å trene? Jeg er ikke interessert i muskler, jeg vil ha mer flesk på kroppen.

 

Svaret er vel "spis mer", men det er spesifikasjonene rundt det jeg lurer på. Er det noe jeg burde holde meg unna? Vaner jeg burde tilvenne meg? Mat jeg burde spise? Husk at jeg er relativt tynn og har sterkere forbrenning, jeg har ikke like lett for å legge på meg som de som prøver å miste vekt.

 

Jeg kom over følgende plan: Fast i 2 dager, spis alt du klarer i 2 dager. Gjenta. "Trikset" er vel å lure forbrenningen til at du faster og dermed når du kjører på dagene etterpå overbelaster du kroppen. Tror dere dette fungerer? Jeg har lyst til å prøve dette, men vet ikke hvor lenge jeg må holde på før jeg kan forvente å se forbedringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alder? Vekt?

 

Tror ikke du trenger å gå så hardt til verks for å øke vekten. Jeg har klart å økt vekten min ganske fort (fra 59kg til 63 kg på litt over en måned) ved styrketrening og mer gjennomført kosthold (flere måltider, mer givende kost)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest gjest846468464

Takk for svar.

 

23 år og 57kg. Jeg lurer på hvordan jeg kan øke vekt uten styrketrening. Jeg er ikke interessert i å trene. Altså flesk, ikke muskler.

 

La merke til at den første artikkelen stresser frokost. Jeg har hørt (artikler basert på forskning, jeg har ikke undersøkt videre) at dersom man skipper frokost har du større sjanse for å legge på deg. 3.7 liter melk hver dag kan jeg fikse.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ernæringsekspert. Men problemet slik jeg ser det med å øke vekten fort (spesielt ved å "ødelegge" for forbrenningen) er at du får stor mage, ingenting annet. Hadde en for snart et år siden hvor jeg var latterlig svak (syltynne armer og puslete kroppsholdning) med en stor, oppblåst mage.

 

Da var det lang tid mellom store måltider hvor jeg dret i hva jeg spiste. Var ikke spesielt usunn mat, bare det at jeg ventet utrolig lenge mellom hvert måltid. Da åt jeg noe så sjukt (lett en 5-6-700 gram hvis det var noe skikkelig godt). Var sånn at når jeg satt å spiste gikk det fint, men hvis jeg reiste meg for å hente et eller annet så kjente jeg at magen var egentlig stappet.

Lenke til kommentar
Gjest gjest546465

Nå er jeg ingen ernæringsekspert. Men problemet slik jeg ser det med å øke vekten fort (spesielt ved å "ødelegge" for forbrenningen) er at du får stor mage, ingenting annet. Hadde en for snart et år siden hvor jeg var latterlig svak (syltynne armer og puslete kroppsholdning) med en stor, oppblåst mage.

 

Da var det lang tid mellom store måltider hvor jeg dret i hva jeg spiste. Var ikke spesielt usunn mat, bare det at jeg ventet utrolig lenge mellom hvert måltid. Da åt jeg noe så sjukt (lett en 5-6-700 gram hvis det var noe skikkelig godt). Var sånn at når jeg satt å spiste gikk det fint, men hvis jeg reiste meg for å hente et eller annet så kjente jeg at magen var egentlig stappet.

Det hørtes ikke bra ut. Hva kan jeg gjøre av styrketrening, hjemmefra, som hindrer dette?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil trene jeg..

Hvis du bare spiser fett nå, så vil du få slapp flesk på nederste delen av magen og dobbelthake, thats it.

Slapp av.. Du blir ikke Baywatch av å trene litt.. Det er ikke såå lett å bli muskuløs som du tror.

Men hvis du trener styrke kombinert med mye proteiner, sunne karbohydrater og sunn fett så vil du bli "kraftigere" med tiden.

 

Av mat så vil jeg ihvertfall anbefale havregryn. Mye næring og kalorier, kjempebillig og enkelt.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg seriøst å lese denne artikkelen på Stronglifts:

 

"Skinny guys often say they can eat anything they want without gaining weight. They think they’re blessed with a fast metabolism. They’ll say: “I make women jealous with my metabolism. I can eat junk food all day without gaining weight”.

 

Truth is you can eat anything you want without gaining weight because you’re not eating a lot. I know you think you do, but you’re not. Otherwise you wouldn’t be skinny. Here’s how to gain weight for skinny guys."

 

http://stronglifts.com/how-to-gain-weight-for-skinny-guys/

Endret av Cauldron2
Lenke til kommentar

Det er bare å spise hele tiden. En ekstra porsjon til hvert måltid. Aldri gå sulten. Nøtter, H-melk, peanøttsmør, kjøtt osv er veldig bra. Du kan også kjøpe karbohydratpulver du blander i væske dersom du ikke orker å spise så mye.

Endret av Coa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cauldron2: Kjenner dessverre ALT for mange som har høy forbrenning, de eter som noen svin fordi har har høy forbrenning. De som er tynne og har vanelig forbrenning blir bare mette.

Dette er helt sikkert lave gutter i tenårene som både vokser(!) og trener mye(!). Spiser de like mye når de vipper over 25 og ikke legger på seg, kan du sende meg en melding.

 

Forbrenningen varierer i svært liten grad hos de aller aller aller fleste mennesker, dvs. den er normalfordelt.

 

Folk med mye muskler forbrenner mer enn utrente, yngre forbrenner mer enn eldre, menn trenger mer mat enn kvinner og lave trenger mindre mat enn høye.

 

http://www.matprat.no/nyttigomkjott_artikkel.aspx?artid=14652&fid=7105&visfilm=ja

Lenke til kommentar

Og?

Du finner forskjell på folk helt ned på spedbarnsnivå, før muskler og aktivitet begynne å skille seg ut. Kusina mi kom nesten i konklift med barnevernet fordi guttenes deres var virkelig tynn, men han åt som en hest for sin alder. Fettern min er av det samme kaliberet, han er heldigvis ferdig med voksefasen, så det begynne å roe seg, men han har fortsatt høyere forbrenning en gjennomsnittet.

Ja, trening hjelper, men det er en faktor som også teller: Grunnforbrenning. Vis man har høy naturlig forbrenning, vil man eter mer en om man har litt lavere forbrenning. Det er ikke til å skyve under teppet.

Dog, ja, i de fleste tilfeller vil trening forskyve forbrenning så mye at teppet blir et hus, en stor stein, eller noe annet som er en del av landskapet, og har derfor ikke noe mye å si.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ernæringsekspert. Men problemet slik jeg ser det med å øke vekten fort (spesielt ved å "ødelegge" for forbrenningen) er at du får stor mage, ingenting annet. Hadde en for snart et år siden hvor jeg var latterlig svak (syltynne armer og puslete kroppsholdning) med en stor, oppblåst mage.

 

Da var det lang tid mellom store måltider hvor jeg dret i hva jeg spiste. Var ikke spesielt usunn mat, bare det at jeg ventet utrolig lenge mellom hvert måltid. Da åt jeg noe så sjukt (lett en 5-6-700 gram hvis det var noe skikkelig godt). Var sånn at når jeg satt å spiste gikk det fint, men hvis jeg reiste meg for å hente et eller annet så kjente jeg at magen var egentlig stappet.

Det hørtes ikke bra ut. Hva kan jeg gjøre av styrketrening, hjemmefra, som hindrer dette?

Samme gjest her. Jeg lurer fortsatt på dette spørsmålet. Jeg forstår at å øke vekt uten å trene er en dårlig løsning, så jeg spør derfor hva jeg kan gjøre for å hindre det posten over beskriver.

 

Hadde foretrukket om jeg kunne gjort trenet hjemmefra. Hva behøver jeg å gjøre og hvor ofte?

Lenke til kommentar

Jeg sitter i samme båten som TS, jeg har begynt å telle kcal, bør vel ligge på 3500-4500 hver dag for å kunne øke i vekt.

 

Jeg spiser 200g havregryn til frokost, blir 730kcal

1 liter melk om dagen blir 660kcal(h-melk)

En boks tunfisk som ett mellommåltid 120kcal ca, og 20g protein.

200 g havregryn til kvelds.

 

Dette er liksom basisen, resten av kaloriene henter jeg fra middag og andre mellommåltider.

 

Trener hjemme i kjellerstua for å slippe å få alt som fett på magan, det er lite pent å være dritspinkel med svær mage :)

 

Edit: Det skal faktisk litt til for å komme opp i det kcal tallet man trenger, men hvis du setter 4000kcal som mål hver dag og teller alt du spiser så er det oppnåelig.

 

Jeg tar situps og armhevninger i intervaller til jeg ikke orker mer, samt at jeg har noen manualer liggende som jeg løfter for å få litt muskler på armene. I tillegg er kneløft en god trening for låra. Etter tips fra en annen tråd har jeg begynt å gjøre tabata burpees (youtube it) her dag, da får du pulsen igang også for å si det sånn.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...