Armalite66 Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Hei, har lest litt rundt på overklokking.no og forumene, og vil bare forsikre meg at jeg har forstått dette. Har lyst til å vannkjøle PC'en min for å redusere støy, ikke overklokke. Bekymringene mine ligger rundt kondens. 1- Har jeg forstått det riktig at så lenge jeg ikke har radiatoren utenfor rommmet pc står i, så vil det ikke komme kondens? 2- Har Xp 2200 med silent twin vifte/ribbe som kjører på 55-60 grader, hvor lav temperatur får jeg med vannkjøling? 3- Tenker også at hvis jeg først skal vannkjøle, kan jeg likså godt kjøle hardisk og mitt radeon 9700pro i samme slengen. Hvor mye større dimenson trenger vannkjøleannlegget da (mtp pumpe og strøm)? 4- Hvordan fungerer vannkjøling av flere enheter (cpu, gpu, hd)? Bør disse ligge i en bestemt rekkefølge? Vil ikke vannet som skal kjøle være varmt fra de andre enhetene det har strømmet igjennom? Hvor stor radiator/mange vifter trenges for å kjøle så mange enheter? Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 1.Det vil ikke komme kondens hvis du bare bruker vanlig vannkjøling.. 2. her jo med hva slags deler du kjøper men 40-45c load er ikke så vanskelig.. 4. du må ikke koble de i en bestemt serie, men som oftest er det pumpe, radiator, cpu, gpu, nb, hd, tank, tilbake til pumpe.. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Hei,har lest litt rundt på overklokking.no og forumene, Hei, så bra at det kommer noe godt ut av forumet. 1- Har jeg forstått det riktig at så lenge jeg ikke har radiatoren utenfor rommmet pc står i, så vil det ikke komme kondens? Du trenger ikke har radiatoren utenfor rommet pc'en står i så lenge temperaturen holder seg over lufttemperaturen. Temperaturer under lufttemp får du bare med mer eksotisk kjøling som faseendring-kjøling eller peltier/TEC, men så lenge du bare har vanlig vannkjøling, så trenger du ikke tenke på det. 3- Tenker også at hvis jeg først skal vannkjøle, kan jeg likså godt kjøle hardisk og mitt radeon 9700pro i samme slengen. Hvor mye større dimenson trenger vannkjøleannlegget da (mtp pumpe og strøm)? Kjøper du pumpe som greier å levere 600 l/h eller mer, så bør dette være nok. UP1000, Eheim 1048, hydor L30(?) er bra pumper som vanligvis blir brukt. 4- Hvordan fungerer vannkjøling av flere enheter (cpu, gpu, hd)? Bør disse ligge i en bestemt rekkefølge? Vil ikke vannet som skal kjøle være varmt fra de andre enhetene det har strømmet igjennom? Hvor stor radiator/mange vifter trenges for å kjøle så mange enheter? Det er vanlig å seriekobble alle kjøleblokkene, og når det gjelder rekkefølge så hadde jeg plasert GPU og HD sist. (Dette fordi GPU ofte blir seriøst varmt, og at HD egentlig ikke trenger mye kjøling) Vannet endrer ikke særlig temperatur etter å ha gått gjennom en blokk, så du får ikke særlig endring av temp ved flere blokker. Dersom du skal bruke flere blokker, så bør radiatoren ha plass til minst 2 80mm vifter eller en 120mm vifte. Blackice Extreme er en veldig bra (og dyr) radiator, men det er også andre radiatorer til kjekkere pris som holder plenty mål. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2003 Takker for gode svar Får sette igang med plantegningene Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2003 Spesifikasjoner: Dette er sannsynligvis det beste vannkjølingsettet tilgjengelig på markedet per idag, med den siste radiatoren fra HW-Labs, Black Ice Extreme 2 med mulighet for inntil FIRE stk. 120mm vifter burde kjøleevnen være sikret. I tillegg leveres settet med kjøler for både skjermkort, hovedkort og CPU noe som burde kunne kjøle bedre og eliminere viftestøy fra små høyfrekvente vifter. Settet leveres selvsagt med tygon slanger og alt av tilbehør som klemmer og Y-ledd etc. du måtte trenge. I tillegg får du med to stk. papst 120mm vifter som er kjent for sin lave Db. Pakken fåes både for Pentium 4, 478, og AMD Socket A Pakken består av: BlackIce Extreme 2 radiator DangerDen Maze 3 DangerDen Chipset kjøler DangerDen GCPU kjøler 3 Meter Tygon 18 stk. Slangeklemmer 2 stk. Y-Ledd Aquabee Vannpumpe 2 stk. Papst 120mm DangerDen Reservoir(vanntank) Alt leveres i 12mm utførelse. Er denne noe bra? Får du mye for pengene da denne pakken koster litt? Lenke til kommentar
tuXP-G Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 den ser jo bra ut, ikke det at jeg har så mye peil på vannkjøling, men jeg ser ingen HDD kjøleblokk, det må du evt kjøpe på forhånd... men alle vet at Black Ice Extreme 2 er en super radiator... har du casha så slå til Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Vannet endrer ikke særlig temperatur etter å ha gått gjennom en blokk, så du får ikke særlig endring av temp ved flere blokker. Hva mente du her egentlig? At flere blokker ikke fører til vesentlig dårligere kjøling enn om du bare har en vannblokk? Du har jo helt rett i at vanntemperaturen før og etter en vannblokk er relativt lik mao vanntemperaturen stabiliserer seg på det nivået hvor radiatoren fjerner like mye varme som vannblokken(e) tilføyer. Har du da en CPU blokk så tilfører du kanskje 70W varme. For at radiatoren skal fjerne så mye varme må vanntemperaturen kanskje være 27 grader. Dersom du kjøler nede mange komponenter så tilfører du kanskje dobbelt så mye varme og da stiger vanntemperaturen til det nivået hvor radiatoren fjerner 140W varme. Det nivået kan kanskje være 32 grader og forskjellen på 5 grader vil du kunne finne igjen på CPU temperaturen som vil stige tilsvarende! obs, alle tallene jeg brukte er bare noe jeg fant på for å illustrere poenget mitt. Det er ikke noen fasittall, men de er nok ikke helt urealistiske Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Det er et veldig bra oppsett du har funnet deg der, men som også koster mye. Dersom du har mye penger å brenne bort, så sett igang, men du kan sikkert spare noe ved å kjøpe utstyr i en billigere prisklasse. (Men da synker oftest også kvaliteten) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Vannet endrer ikke særlig temperatur etter å ha gått gjennom en blokk, så du får ikke særlig endring av temp ved flere blokker. Hva mente du her egentlig? Det jeg mener er at mellom blokk1 og blokk2 så endrer kansje temperaturen seg med 2-3 grader. Men endringen av temp på blokk2 trenger ikke å stige med mer enn 1-2 grader. Og hvor mye mer greier du å klokke f.eks når CPU/GPU stiger med 1-2 grader? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Det jeg mener er at mellom blokk1 og blokk2 så endrer kansje temperaturen seg med 2-3 grader. Men endringen av temp på blokk2 trenger ikke å stige med mer enn 1-2 grader. Og hvor mye mer greier du å klokke f.eks når CPU/GPU stiger med 1-2 grader? mellom vannblokkene så endrer ikke temperaturen seg i det hele tatt. Derimot så stiger temperaturen når vannet passerer gjennom en vannblokk. Forøvrig sier du en artig ting nå, nemlig at en økning i vanntemperatur ikke gir samme utslag i CPU temperatur. mao om en vannblokk får inn vann som er 2 grader høyere enn normalt så trenger ikke core tempen stige mer enn 1 grad? Den var ny for meg. Jeg har ikke testa det der mye, men det jeg har gjort viser at X antall grader økning i vanntemperaturen gir X antall grader i core temp. Jeg har aldri sett at X antall grader økning i vanntemp gir Y antall grader økning i core temp. Men for å ha en ting klart, du er enig med meg at dersom du kjøler ned CPU, GPU og chipset så får du en klart høyere vanntemperatur (maks, min og gj.snitt) enn om du bare kjøler ned CPU? Jeg forutsetter selvsagt at resten av systemet er uendra. Når det gjelder 1-2 graders økning i CPU temp så skal jeg være enig i at det er ikke mye ekstra du får klokka, men det er nå noe Poenget mitt var uansett at vanntemperaturen (og dermed også CPU temperaturen) stiger *vesentlig* når du kjøler flere komponenter med samme krets enn bare kjøler CPU. (altså en blokk vs mange blokker) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Det jeg mener er at mellom blokk1 og blokk2 så endrer kansje temperaturen seg med 2-3 grader. Men endringen av temp på blokk2 trenger ikke å stige med mer enn 1-2 grader. Og hvor mye mer greier du å klokke f.eks når CPU/GPU stiger med 1-2 grader? mellom vannblokkene så endrer ikke temperaturen seg i det hele tatt. Derimot så stiger temperaturen når vannet passerer gjennom en vannblokk. Forøvrig sier du en artig ting nå, nemlig at en økning i vanntemperatur ikke gir samme utslag i CPU temperatur. mao om en vannblokk får inn vann som er 2 grader høyere enn normalt så trenger ikke core tempen stige mer enn 1 grad? Den var ny for meg. Jeg har ikke testa det der mye, men det jeg har gjort viser at X antall grader økning i vanntemperaturen gir X antall grader i core temp. Jeg har aldri sett at X antall grader økning i vanntemp gir Y antall grader økning i core temp. Men for å ha en ting klart, du er enig med meg at dersom du kjøler ned CPU, GPU og chipset så får du en klart høyere vanntemperatur (maks, min og gj.snitt) enn om du bare kjøler ned CPU? Jeg forutsetter selvsagt at resten av systemet er uendra. Når det gjelder 1-2 graders økning i CPU temp så skal jeg være enig i at det er ikke mye ekstra du får klokka, men det er nå noe Poenget mitt var uansett at vanntemperaturen (og dermed også CPU temperaturen) stiger *vesentlig* når du kjøler flere komponenter med samme krets enn bare kjøler CPU. (altså en blokk vs mange blokker) Sorry for den lange quoten. Du vet hva jeg mener med "mellom" to blokker. Altså fra før blokk1 til før blokk2. Jo varmere blokken er jo mer energi gir den fra seg til luft, socket festesak. Alså den faktoren blir større jo varmere det blir. Men mine tall var jo også (trolig) altfor høye. (Leste dette en plass) Enig om vanntemp blir høyere dersom flere blokker/prosessorer blir kobblet til? Seff. Slik du så bra skrev det med de tallene dine. Stiger virkelig tempen *vesentlig*? Dersom du har en dual (kjekt å regne med to identiske varmekilder) maskin, og vannkjøler en CPU, og finner ut at delta T er 20 C. Vil da vanntempen være Ambient + 2x delta T når begge er kobblet til? (Eller i nærheten av 2x delta T) Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Du vet hva jeg mener med "mellom" to blokker. Altså fra før blokk1 til før blokk2. Begge skjønte hva du mente, jeg bare presiserte det i tilfelle andre skulle begynne å lure Jo varmere blokken er jo mer energi gir den fra seg til luft, socket festesak. Alså den faktoren blir større jo varmere det blir. Men mine tall var jo også (trolig) altfor høye. (Leste dette en plass) Jeg tror den faktoren der er mest teoretisk. Bør kanskje prøve å islolere vannblokka engang. Er det over 0.1 grad forskjell blir jeg overraska. - Arealet (blokk - luft) er veldig lite - Vannblokker blir ikke spesielt varme. - Økningen i temperatur på blokka vil gi uvesentlig utslag i varme overført fra blokk til luft Stiger virkelig tempen *vesentlig*?Dersom du har en dual (kjekt å regne med to identiske varmekilder) maskin, og vannkjøler en CPU, og finner ut at delta T er 20 C. Vil da vanntempen være Ambient + 2x delta T når begge er kobblet til? (Eller i nærheten av 2x delta T) Hvor stor økning i DeltaT du får vil jo avhenge av radiatoren din, men at DeltaT dobles har jeg ingen tro på nei. En økning på 5 grader derimot er vel realistisk Men alt i alt, vi virker jo ganske enige bare ikke helt om tallenes størrelse. Må se å få tatt noen tester som viser hvor mye vanntemperaturen stiger etter hvert som du kobler til flere blokker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå