Martindani Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Hei, kom over en morsom diskusjon på facebook. To som krangla om det het "i" eller "på" stua. Argumentene fra ene parten var at man var "i" et rom, derav i stua. Fra den andre parten ble det påstått at siden man sier "på kjøkkenet" kan man også si "på stua". Finnes det en gramatisk regel på dette? Lenke til kommentar
Baabaaaosii Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Finnes ingen regel på dette (som jeg vet om!!) Men det heter i stua og på kjøkkenet (en teori kan jo være at før hadde man kun en kjøkkenbenk i stua, som var hele kjøkkenet. Siden man sier på en benk, sier man på kjøkkenbenken. Når man deretter fikk egne rom med kjøkken så ble det kalt på kjøkkenet ) Endret 3. november 2010 av Baabaaaosii Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Husker en lærerinne på barneskola sa til meg "det heter i butikken, ikke på butikken pga. du er jo ikke oppå butikken men Inni butikken. Var tredjeklasse elns. så kan hende det bare var bs. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Når man selger/kjøper bolig regnes verken bad eller kjøkken som rom. Man sier på kjøkkenet på badet. Kanskje det er fordi det simpelthen ikke ER rom. Men man sier jo "på soverommet", så da brast vel den illusjonen... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Snedig spørsmål På kjøkkenet På soverommet På vaskerommet På <insert word>rommet På badet På balkongen På kontoret I bislaget I stuen I gangen I boden Endret 7. november 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 "På stua" høres jo rett og slett feil ut, på samme måte som "et sykkel" høres feil ut. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Morfaren min sier på stua, men det er dialekten hans. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå