sneipen92 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Hei godtfolk, jeg går vg3 nå og er usikker på mye, det eneste jeg egentlig er sikker på er at jeg vil utdanne meg til sivilingeiør. Spørsmålet er innenfor hva, så derfor så håpet jeg at noen her kunne drive litt propaganda for sin studieretning. Jeg har lyst til å jobbe praktisk, altså med å skape noe, bygge noe (ikke Bygg på NTNU ) Kanskje noe med olje? Designe oljeborer, eller lignende. Essensen er at jeg ikke vil sitte på et kontor uten å ha følelsen av å lage noe. Jeg har tenkt litt på å gå kybernetikk, fordi jeg synes det med roboter er interessant spennende og gir gode muligheter for nyskapning (tror jeg). (Hvordan er egentlig NTNU's Kybernetikk utdannelse kontra den du kan få i USA på universiteter som MIT osv?) Spørsmålet mitt er hvor teoretisk jobber en som er utdannet i kybernetikk? Sitter man bare på et kontor og lager programmer? Eller er det litt mer praktisk? Noen anbefalinger av andre studieretninger? Lenke til kommentar
cidd Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 .... ntnu.no har mye fin informasjon. Om du er skikkelig gira, så kan du lese gjennom hele NTNU-tråden her på forumet. Vil påstå at det vil gi deg et unikt innblikk av gløshaugen Og nei, SELVSAGT sitter ikke alle fra kyb inne på et kontor og programmerer. Det er kun de som har lyst til det, som gjør det. Virker som du ikke helt vet hva du vil, og da er kyb og fysmat gode alternativer. Her blir du kastet ut i mange forskjellige, tøffe problemstillinger - noe som gjør deg godt rustet en hvilken som helst jobb etter endt utdanning. Jobbmulighetene for en siving fanger et enormt spekter. Det handler bar om hva du ønsker. PS: Vet ikke hva slags person du er, men partyfaktoren (i motsetn. til nerdefaktoren) på fysmat og kyb er relativt høy. Ønsker du deg et godt klassemiljø, og mye linjefester, så er marin, bygg og indøk gode valg. Dette har nok sammenheng med at fysmat og kyb antageligvis er de to vanskeligste linjene blant sivinglinjene, og det motsatte er tilfelle for de tre andre. Nuff said Lykke til Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Ok takk for svar, har lest litt gjennom studiekatalogen og NTNU-tråden. Men studiekatalogen fremstiller liksom alle de forskjellige linjene som himmeln hvis du skjønner. Alt er fryd og gammen. Men for min del så er nok ... partyfaktore () høyere enn nerdefaktoren ja. Regner jo med at jeg skal ut å drekka hver helg. Men regner jo med at du blir kjent med folk utenfor linja di? Uansett har jeg bare hørt gode ting om kybernetikk og jeg er utrolig fascinert av konseptet. Men vil som sagt være med på å skape noe fysisk, men hvis det er som du sier, mye opp til meg selv hvordan jobb jeg får så er jo det bare bra. Planen min har vært å ta en bachelor på Danmarks Tekniske Universitet i København så ta påbygg til master-grad i kyb på NTNU, og i Trondheim er det nok av folk jeg kjenner som studerer/kommer til å studere at å få festa kommer ikke til å bli noe problem. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hva med produktutvikling? Lenke til kommentar
dkny Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Produktutvikling på ntnu ("Maskin"), har mye lage-ting-prosjekter allerede første året. Er en del på verkstedet. Som sykkel med jet-motor. Går ikke der men kjenner noen. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 De fleste ingeniører sitter stort sett i møter eller bestiller ting og fakturerer. Norge lage fint lite, så hvis det er det du vil så må du nesten begynne i et selskap i utlandet. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 De fleste ingeniører sitter stort sett i møter eller bestiller ting og fakturerer. Norge lage fint lite, så hvis det er det du vil så må du nesten begynne i et selskap i utlandet. Sikker på det? faren min er sivilingeniør og han jobber med å utvikle sikkerhetssystemer elns til Ormen Lange Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Det blir vel hva du gjør det til. Jeg kjenner ingeniører som sitter på et kontor og stokker papir, og jeg kjenner ingeniører som jobber ute i "felten" (offshore, på installasjoner i Afrika og Midtøsten, og andre rare steder). Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Jeg fullførte nylig sivilingeniørstudiet i elektronikk. Tror ikke jeg skal drive propaganda for den studieretningen, med mindre du er spesielt interessert i halvledere og vil designe elektroniske kretser. Det eneste som er sikkert, er at noen linjer er mer praktisk orientert enn andre. Fysmat befinner seg i motsatt ende av skalaen. Der bør man ha en forkjærlighet for teori/beregninger og kanskje se for seg en fremtidig doktorgrad. Du nevner oljeboring. Hva med petroleumsfag? Utstyr til oljeindustrien produseres det - naturlig nok - mye av her til lands. Endret 13. november 2010 av Konformisten Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Hei Konfromisten Jeg hadde planlagt å ta en 3årig bachelor i Elektronikk og så ta utbygging til mastergrad i kybernetikk på NTNU. Jeg liker godt elektronikk, strøm, kretser, og regning på dette. Men planen er å utdanne meg innenfor kybernetikk, så tar ikke 5 år på elektronikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå