Gå til innhold

Oppgradere spill pc - AMD eller Intel

Anbefalte innlegg

Har planer om å oppgradere spill pc'n etter nyttår og sliter med å finne ut hvilke deler jeg skal gå for, og da spesielt cpu. Hadde i utgangspunktet sett for meg dette oppsettet:

AMD Phenom II X4 970 Black Edition

ASUS M4A89TD PRO/USB3, Socket-AM3

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

Dette oppsetter ligger på ca 3,800kr

La merke til at prisen på AMD Phenom II X6 1090T Black Edition hadde falt til like under 2000 i dag og er veldig fristet til å gå for den istedet. Med denne i stedet blir det rundt 4,200kr

Men det store spørsmålet er egentlig om Intel har noe bedre å komme med til rundt 4000kr. Har sett meg ut disse som potensielle kandidater:

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760

MSI P55A Fuzion, Socket-1156

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB

prisen på dette er ca 4000kr

Edit: har sett litt på intel 1366 oppsett også nå og plukket ut dette:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950

MSI X58 Pro-E, Socket-1366

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Dette blir på rundt 4600kr og er i grenseland for hva jeg vil bruke. Men er det verdt det?

Så jeg trenger litt innsikt her fra noen som har litt peiling...Hva er best? AMD eller Intel? Er det slik at intel i5 760 er bedre enn begge fra AMD til spilling?

Tar gjerne i mot anbefalinger på andre deler så lenge prislappen ligger rundt 4000kr.

Kan også nevne at jeg etterhvert kommer til å overklokke cpu. Vil også få tak i enda ett hd 5870 for cf når resten er innkjøpt og kona har roa seg :p

Slik er pc'n min for øyeblikket forresten:

*Windows 7 64

*Xfx radeon hd 5870

*Intel q9400 @ 2.66Ghz, Klokka til 3.2Ghz(stock vifte)

*MSI P35 Neo-F MOBO

*Corsair TX 650W PSU

*Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB RAM

*Ben Q 1920x1080 @60Hz

*Samsung SpinPoint F1 750GB HD + en gammel harddisk på 300gb av en eller anen type.

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel er nok i fleste tilfeller best på spilling, og overklokking.

X6 prosessorene, er nok gode på multitasking, men igjen gir litt mindre ytelse i spill, men om du merker store forskjeller er en annen sak.

Skal du overklokke gå for intel.

Over nyttår er det nevnt:

http://www.anandtech.com/show/3871/the-sandy-bridge-preview-three-wins-in-a-row/1

Intel Core i7 2600K 3.4GHz 8MB 4 / 8 3.8GHz 850 / 1350MHz Y 95W

Høres for meg veldig spennende ut, men usikker på hvor rask den er i forhold til intel core i7 950, men kanskje omtrent det samme?

Lenke til kommentar

sitter igjen med to oppsett som jeg trenger hjelp med å finne fordeler og ulemper med:

AMD oppsett

Intel oppsett

skal brukes så og si utelukkende til spilling og har lagt til h50 vannkjøler på begge oppsetta siden jeg skal overklokke. kommer jeg til å nå en oc på 4ghz med i5 760? Kommer også til å kjøpe ett til hd 5870 for cf hvis de faller i pris.

PSU'en min har bare 2 6+2 pin pci-e så CF med den blir vel vanskelig. hvis det ikke går an å bruke disse 4 pin til 6+2 pin pci-e overgangene som er med til skjermkorta da? Noen som vet?

er ikke så veldig kyndig på komponenter. noen må vel ha noe å si på det jeg har satt opp her?

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...