piecreator Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Hello, har en multicom bærbar pc.. Problemet er at temperaturen ligger på 50 på alle tinga når jeg bare sitter og leser på vg eller hva som helst.. Om jeg åpner et spill er den oppe i 60-70 veldig fort og da slår den seg av.. Har fått høre at jeg kan stille ned spenningen i BIOS eller noe så den blir litt "dårligere" men får lavere temperaturer ? stemmer det? og hvordan gjøres det? Endret 3. november 2010 av piecreator Lenke til kommentar
thomit Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) For det første: hva er det du ser temperaturen du snakker om på? Prosessorkjernen(e)? Grafikkprosessoren? For det andre: Du skal egentlig ikke ha noe temperaturproblem uansett, med slike temperaturer. 50 grader ved lett bruk tåler både prosessor og skjermkort fint, likeledes 70 grader under høy belastning. Det er peanuts. Mine prosessorkjerner kommer fort opp i 70-75 grader ved middels krevende bruk, og opp i 70-80 grader på skjermkortet under spilling. Og det er overhodet ikke noe problem. Hvis jeg ikke gjør noe som helst på maskinen, ligger likevel temepraturene på prosessorkjernene på sånn ca. 54-58 grader. Det er normalt for min prosessor, som riktignok er litt spesiell til å sitte i en bærbar - jeg går ut i fra at du har en eller annen "vanlig" bærbarprosessor, og da skal nok temperaturene ligge en del lavere enn det. Men som sagt, ut i fra de temperaturene du nevner, så er det ingen grunn til bekymring. Men du kan jo for all del åpne maskinen og rense ut allt støv som har samlet seg opp - kan hende får du temperaturene litt ned da. Edit: Jeg leste litt feil - jeg trodde at det var du selv som slo av maskinen når du så at (?) kom opp i 60-70 grader. Nå ser jeg at det er maskinen som slår seg av. Det høres merkelig ut, da 60-70 grader, enten det er prosessor- eller grafikkjerne det dreier seg om, ikke skal føre til denslags. Enten har du egentlig høyere temperaturer enn det du ser/måler, ellers så har du en noe overivrig beskyttelsessikring i maskinen din. Og da får du vel ta kontakt med Multicom angående problemet. Det er mer vanlig at prosessorkjernene har en sikkerhetskrets som begynner å tre i aksjon når det nærmer seg 90 grader eller mer. Og enda høyere på grafikkortet, hvis det har noen beskyttelse i det hele tatt da. Jeg har hatt over 100 grader på mitt under stresstesting/tortur Men prøv å ta en rens først - allt støv du kan se, og rens forsiktig viftebladene med en bomullspinne og et eller annet løsemiddel. Skitne vifteblader kan minske viftens effektivitet drastisk. Og inn i mellom de tynne kobberlamellene på selve kjøleribben. Ta ut batteriet først, og rør minst mulig, og ikke søl Forsøk også å ha godt med luft under maskinen - ikke ha den direkte på fanget, oppå dyna eller annet, men sett den på et hardt og flatt underlag - og gjerne også med noe som bygger opp maskinen under slik at du øker avstanden fra bunnen av maskinen og ned til underlaget. Det er viktig at vifteåpningen og evt. andre luftehull har fri lufttilgang. En centimeter eller to tillegg under de bakerste bena gjør ofte underverker. Endret 3. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå