Gå til innhold

hvordan forbedre signalkvaliteten på WLAN?

Nedward

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat fått koblet meg på nettverket til husverten min, og har din min store irritasjon vanskeligheter med å få en stabil tilkobling. Jeg har en anelse om at det kan ha noe med at jeg bruker et WLAN-kort med MIMO, hvor jeg har rotet bort den ene antenna. Kan tenke meg til at MIMO krever at man har to antenner, og bruker sikkert den ene til å sende med, og den andre til å motta med. Da jeg i programmet som følger med driveren ser at over ca. 80-90% av mottatte pakker har CRC-feil, mens sendte pakker har en feilprosent på ca. 0,3%.

Windows og programmet til diveren sier at signalet er 100% altså. Men det jeg opplever er noe helt annet.

Programmet til driveren oppgir også følgende informasjon om signalet:

Signal strength 1: -57 dBm
Signal strength 2: -87 dBm (dette er den pluggen uten antenne)
Noise level: -63 dBm 

Bytter jeg plugg på antenna skjer det samme, bare at jeg får mest feil på Tx istedet for Rx. Noe som egentlig ikke hjelper.

Er det mulig å deaktivere MIMO-funksjonen til kortet?.

Jeg har lett litt i driverinstillingen under "device manager", men finner ikke MIMO nevnt noe sted. Har det kanskje et mer teknisk navn?.

Kortet jeg bruker er forøvrig SMCPCIW-GM EZ Connect 802.11g. OS er WinXP Pro med SP3, engelsk språkversjon.

Andre forslag til forbedring er selvfølgelig også av interesse.

Hmh, nå falt plutselig feilprosenten på mottatte pakker noe voldsomt. Nå ligger den på 10-15%, uten at jeg har gjort noe som helst.

Begynner å tenke at det er noe som forstyrrer nettverket her i huset. Noen forslag på hva det kan være som gir så heftige forstyrrelser. Støynivå som vises i programmet til driveren er fortsatt det samme. Det samme gjelder styrken på signalene.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...