Gå til innhold

Kan Skaperen Bevises Vitenskapelig?

51 stemmer

1. 1. Tror du vi ved hjelp av vitenskap kan bevise at det fins en Skaper?

• Ja, det er like sannsynlig som at ingenting skapte universet.
    • Nei, jeg tror ikke på noen høyere makt(er).
    • Vet ikke
      0
    • Ja, og jeg holder muligheten åpen for at det fins flere skapere.
      0
    • Nei, men jeg benekter ikke muligheten for en eller flere høyere makter.
  2. 2. Hvilke(n) skaper(e), isåfall?

• Den kristne/jødiske/islamske Gud.
    • Andre religioners gud(er).
      0
    • Den ateistiske skaper, som ikke eksisterer.
    • Et (eller flere) overnaturlig(e) vesen, men uten religionsbiten.

Anbefalte innlegg

Multiversteorien er i det minste (sammen med stringteorien) teorier som man aktivt søker empiriske bevis for, at disse ikke står til ditt beviskrav for være så sin sak, forskere slår seg sjelden til ro med en teori, de utvikler denne videre, og i enkelte tilfeller må det et paradigmeskifte til.

Og tilpasser sådan etter empirien. Den har vel enda ikke forutsett noe? Tøyseteori. Dog tror jeg det er på tide med et paradigmeskifte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og tilpasser sådan etter empirien. Den har vel enda ikke forutsett noe? Tøyseteori. Dog tror jeg det er på tide med et paradigmeskifte.

Snakker om å være ydmyk. Har jeg noensinne kalt religion for "tøyseteori"? Ikke det nei. Jeg er like interessert i religiøse teorier som vitenskapelige teorier, men disse opererer etter helt forskjellige bevisplan. Man kan ikke bevise en religion, om man kan det må man omdefinere hele konseptet "religion", da man i så fall henter ned det metafysiske til det fysiske plan. Religion er per definisjon metafysisk, mens naturvitenskapen konsentrerer seg om det fysiske. Big Bang, teorier om multivers eller strengteorier motbeviser da ikke det guddommeliges eksistens, men det vil heller ikke bekrefte det. Vitenskapen har allerede hatt mange paradigmeskifter, og det er ingen grunn til å tro at vi ikke får flere.

Lenke til kommentar
Verdensrommet, alt fysisk og tid ble til under BB, takk for at du endelig sier deg enig i det faktumet.

Verdens ledende teoretiske fysikere er nå faktisk på vei BORT ifra den konklusjonen.

Poenget mitt er at det fins ingen bevis - kun spekulasjoner - om at det har vært flere Big Bangs. Er du virkelig så ignorant at du må ty til fri fantasi for å oppnå poenget ditt?

Alt om universets begynnelse er teori da det ikke foreløpig kan observeres.

Lenke til kommentar

I så fall er det ikke vitenskap, men bestillingsverk. I vitenskap er avkreftelse like spennende som bekreftelse. Man må tørre å si "jeg vet ikke". Men man kan ikke si "jeg vet ikke" om teorier som ikke har noen beviser. Da kan man blankt si nei, på grunn av de to overnevnte prinsippene.

Dette virker noe uklart på meg. Men hvis du mener at ting som ikke kan bevises/falsifiseres ikke har noe i vitenskap å gjøre, er jeg enig. Hvis du derimot sier at man kan direkte benekte det ut ifra at det ikke er noe kvantifiserbart å forholde seg til, er jeg uenig. Vitenskap sier bare noe om det den har grunnlag for å si noe om. Alt annet, forholder den seg simpelten ikke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Verdensrommet, alt fysisk og tid ble til under BB, takk for at du endelig sier deg enig i det faktumet.

Nå er det et år siden jeg gikk i detalj angående big bang teorien, men jeg kan vitterlig ikke huske at noe slikt ble påstått blant foreleserne jeg hadde da. Det eneste big bang teorien sier angående "begynnelsen" (noe som har med hvor lang tilbake vi kan fastslå noe, ikke noe med en nødvendigvis begynnelse av alt fysisk), var at universet utviklet seg ifra en singularitet til det som er i dag. Hva som var før singularitete (om tid er et meningsfylt konsept i så måte) er det ingen som kan fastslå. OG angående det som har med tid å gjøre, så er tid bare definert igjennom bevegelse i rommet, og den funker ikke som et rammeverk når det er ingen bevegelse (som det ikke ville vært i en faktisk singularitet.

Det fins INGEN bevis for det, derfor forholder vi oss til hva vi vet. Hva vet vi? At det fins ett univers. At dette universet hadde en begynnelse OG vi vet at det vil ta en slutt. 8

Hvis du snakker om vitenskap, er dette direkte feil. Faktum er at vitenskapen ikke sier noe utover hva den kan ekstrapolere bakover i tid. Hva som var før vites rett og slett ikke i vitenskap. Vi vet ikke at universet vil ta slutt. Det vi vet er at det ser ut til at ekspansjonen til universet deakselererer, og vil muligens ende opp i en big crunch til slutt. Men noe konsept om begynnelse og slutt av universet finnes ikke innenfor vitenskapen. Bare konseptet om hvor langt tilbake vi kan se/beregne og hvor langt frem vi kan beregne.

-Universet hadde en begynnelse

-Alt som har en begynnelse, har en årsak

Do the math, don't be ignorant. Takk for meg.

Det kosmologiske argumentet funker ikke i en vitenskapelig kontekst da "årsak" til Gud blir bortforklart med at Gud er utenfor boblen som universet befinner seg inne i, som er uten noe som helst vitenskapelig grunnlag.

Poenget mitt er at det fins ingen bevis - kun spekulasjoner - om at det har vært flere Big Bangs. Er du virkelig så ignorant at du må ty til fri fantasi for å oppnå poenget ditt?

Dine "bevis" er like fullt spekulasjoner. Ihvertfall i en vitenskapelig sammenheng. Og det uten et rammeverk for å fungere innenfor vitenskap. Faktisk er det så uvitenskapelig at det trenger et unntak ("Gud er overnaturlig") for å befinne seg innenfor vitenskapen (noe ingenting annet innenfor vitenskap innehar av åpenbare grunner.) Uansett om det er riktig eller feil, så har Guds eksistens vha det kosmologiske argument ingenting å gjøre med vitenskap den ene eller andre veien, annet enn å direkte avfeie vitenskap i forhold til denne skaperen.

Lenke til kommentar

Big bang kan observeres jo. Dette viste Hubble, og senere en gruppe forskere som fikk Nobelpris for å bevise at mikrobølgebakgrunnstråling kom ifra big bang.

Bing bang er en teori, med alt som følger med. M-teori og multivers er foreløpig bare hypoteser som mangler observasjoner.

Lenke til kommentar

Big bang kan observeres jo. Dette viste Hubble, og senere en gruppe forskere som fikk Nobelpris for å bevise at mikrobølgebakgrunnstråling kom ifra big bang.

Bing bang er en teori, med alt som følger med. M-teori og multivers er foreløpig bare hypoteser som mangler observasjoner.

Kan man observere "Skapelsen" hvis man ser ut i en retning med hubble?!? :hmm:

Lenke til kommentar

Teknisk sett, ja. Vel, for å være helt ærlig så kan man ikke se lengre enn til noen brøkdeler etter skapelsen, men det er tross alt dette Big Bang-teorien handler om.

Lys bruker tid på å bevege seg. Over de enorme avstandene vi har i universet, sier det da at når man observerer lys som kommer fra hundre tusen lysårs avstand, så ser man hundre tusen år tilbake i tid. Det er bare å trekke disse tallene lengre. :)

Lenke til kommentar

Verdens ledende teoretiske fysikere er nå faktisk på vei BORT ifra den konklusjonen.

[who?]

Stephen Hawking, Neil Turok, Andrej Linde, Michio Kaku, Param Singh, Lee Smolin, Roger Penrose, ...

(kilde)

Og hvorfor skal man sette inn Gud i forklaringen?

Fordi man ikke kan lage spikersuppe uten spiker? :hmm:

Lenke til kommentar

[who?]

http://www.youtube.com/watch?v=_bGx3UB-Slg

Anbefaler at dere ser hele programmet, eventuelt laster den ned :)

http://eztv.it/ep/23151/bbc-horizon-2010-what-happened-before-the-big-bang-x264-ac3-hdtv-mvgroup/

Endret av abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Big Bang sier ingenting om at materie oppsto av ingenting, kun at den hurtige ekspansjonen gjorde at materien eller energien som først eksisterte i en singularitet etterhvert dannet våre grunnstoffer. Du har misforstått denne teorien totalt.

Big Bang var hendelsen som forårsaket formasjonen av Universet (definert som alt som eksisterer, som har eksistert og som vil eksistere.) Ateister som Christopher Hitchens og Richard Dawkins er enige i det. De vet rett og slett ikke hva det var som satte i gang Big Bang.

Solen vil garantert om rundt fem milliarder år bli til en rød dverg. Dessuten vil vår gallakse kollidere med gallaksen Andromeda på omtrent samme tid. Som kristen har det lite å si ettersom endetiden skal være like om hjørnet uansett, men ateister som teister vet at Universet vil ta en slutt før eller siden.

Lenke til kommentar

Big Bang sier ingenting om at materie oppsto av ingenting, kun at den hurtige ekspansjonen gjorde at materien eller energien som først eksisterte i en singularitet etterhvert dannet våre grunnstoffer. Du har misforstått denne teorien totalt.

Big Bang var hendelsen som forårsaket formasjonen av Universet (definert som alt som eksisterer, som har eksistert og som vil eksistere.) Ateister som Christopher Hitchens og Richard Dawkins er enige i det. De vet rett og slett ikke hva det var som satte i gang Big Bang.

Solen vil garantert om rundt fem milliarder år bli til en rød dverg. Dessuten vil vår gallakse kollidere med gallaksen Andromeda på omtrent samme tid. Som kristen har det lite å si ettersom endetiden skal være like om hjørnet uansett, men ateister som teister vet at Universet vil ta en slutt før eller siden.

Solen blir en hvit dverg :)

Men det er fremdeles ikke påstått at alt ble til i BB, kun at det var det som formet universet.

Lenke til kommentar
De vet rett og slett ikke hva det var som satte i gang Big Bang.

...og derfor finnes det en gud?

men ateister som teister vet at Universet vil ta en slutt før eller siden.

Vårt univers i sin nåværende form, definitivt.

Energien som lagde big bang kan alltid ha vert? hvordan vet vi at universet vil ta slutt før eller siden?

På grunn av entropi, termodynamikk, bakgrunnsstråling, og ikke minst teleskopbilder, så vet vi at vårt univers har sprunget av et sentralt punkt. På bakgrunn av teoretiske modeller og kalkulasjoner tror man at det er skjedd som følge av et såkalt big bang.

Flesteparten av de teoretiske astrofysikerne som studerer emnet tror nå at vårt univers er ett av mange, muligens som springer ut av sorte hull, og at hvert sorte hull kanskje kan skape et lommedimensjon med et eget big bang. Noen kaller denne teorien "The Big Cheese" eller "The Swiss Cheese"- universe.

Lenke til kommentar
Energien som lagde big bang kan alltid ha vert? hvordan vet vi at universet vil ta slutt før eller siden?

På grunn av entropi, termodynamikk, bakgrunnsstråling, og ikke minst teleskopbilder, så vet vi at vårt univers har sprunget av et sentralt punkt. På bakgrunn av teoretiske modeller og kalkulasjoner tror man at det er skjedd som følge av et såkalt big bang.

Flesteparten av de teoretiske astrofysikerne som studerer emnet tror nå at vårt univers er ett av mange, muligens som springer ut av sorte hull, og at hvert sorte hull kanskje kan skape et lommedimensjon med et eget big bang. Noen kaller denne teorien "The Big Cheese" eller "The Swiss Cheese"- universe.

Du svarer igrunn på noe helt annet enn han spør om. ;) At universet vil "ta slutt" er en usedvanlig spekulasjon. Den ledende hypotesen den dag i dag er nok den at universet fortsetter å ekspandere til det kun er kulde igjen. Men universet vil fortsatt være der.

Lenke til kommentar

Syns det mangler to alternativer i undersøkelsen:

Tror du vi ved hjelp av vitenskap kan bevise at det fins en Skaper?

- Ja, så klart! (forutsatt at det finnes en Skaper)

Hvilke(n) skaper(e), isåfall?

- Det er det umulig å svare på, og jeg har an agnostisk holdning til dette hypotetiske spørsmålet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...