The_Lozer Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Hallo, trenger litt hjelp med en liten SUM utfordring her. Si at jeg har denne tabellen | row1 | row2 | row3 | row4 | | a | b | 10 | 20 | | a | b | 10 | 20 | | a | c | 20 | 20 | Jeg har kun lyst til å summere et av feltene der row1 og row2 finnes fra før av Med denne spørringen: SELECT SUM(row3), SUM(row4) FROM tablename, får jeg dette resultatet: | row3 | row4 | | 40 | 60 | Men jeg ønsker å få dette resultatet: | row3 | row4 | | 30 | 40 | I sistnevnte er kun et av a - b feltene med i summeringen. Håper folk skjønner hva jeg er ute etter her:) Takker for svar:) Lenke til kommentar
The_Lozer Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 DISTINCT Har prøvd litt men får feil resultat Satt spørringen slik: SELECT DISTINCT row1, row2, SUM(row3), SUM(row4) FROM table Får samme resultat her som kun ved bruk av SUM. Forslag til hvordan jeg kan sette opp spørringen? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Denne SELECT SUM(d.row3), SUM(d.row4) FROM (SELECT DISTINCT row1, row3, row4 FROM test) d denne SELECT SUM(d.row3), SUM(d.row4) FROM (SELECT DISTINCT row2, row3, row4 FROM test) d og denne SELECT SUM(d.row3), SUM(d.row4) FROM (SELECT DISTINCT row1 AND row2, row3, row4 FROM test) d Gir samme resulat. Litt usikker på hva som er rett ved så få testdata, og det faktum at det er 3-4 år siden jeg holdt på med SQL Endret 3. november 2010 av xibriz Lenke til kommentar
The_Lozer Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Denne SELECT SUM(d.row3), SUM(d.row4) FROM (SELECT DISTINCT row1, row3, row4 FROM test) d denne SELECT SUM(d.row3), SUM(d.row4) FROM (SELECT DISTINCT row2, row3, row4 FROM test) d og denne SELECT SUM(d.row3), SUM(d.row4) FROM (SELECT DISTINCT row1 AND row2, row3, row4 FROM test) d Gir samme resulat. Litt usikker på hva som er rett ved så få testdata, og det faktum at det er 3-4 år siden jeg holdt på med SQL Takk takk, dette hjalp:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå