Gå til innhold

Hva skal jeg "spesialisere" meg i? C++ eller 3ds m


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lyst til å begynne med noe "nyttig" foran PC'n.

Og da spør jeg dere, hva skal jeg begynne med, programmering i C++ eller 3D-animering i 3D Studio Max?

Hva kan jeg "oppnå" med de ulike ferdighetene?

PS: Jeg har lang/god erfaring med data, men jeg har aldri virkeligt lagt sjelen i noe med data'n bortsett fra litt web-desig o.l... Så nå ber jeg dere om råd, hva skal begynne med? (vensligt prøv å begrunn svaret også)

takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva intereser deg mest? Det er viktigt når du skal drive med noe. Sjølv programerer eg. Eg vil si at du skal programere kan du begynne med VB eller Andre enkle språk. Dessuten kan sikkert 3DS vere ltt heavy, men med en god dummies bok er det meste mulig. Dette er ditt valg. Ikke velg noe kun for å vere nyttig/tjene peng, gjør det som intereserer deg.

Dummies bøker er bra for nybegynner samme hva du skal lære deg!!

Før eg vil anbefale noe så bør du si hva du har mest lyst til å lære deg og hvorfor(3DS + C++ = spill?) Dessuten kan det vere ingenting av tingene...

 

Fortell litt mer og finn ut hva du liker.

 

Akkurat hva du skal begynne med, er vel en smakssak, men dersom du går for programmering, bør du heller satse på java...C++ er "gammeldags", det er java som er mest fremtidsrettet...

Eller .NET, mono eller andre Just-In-Time plattformer

Lenke til kommentar
Akkurat hva du skal begynne med, er vel en smakssak, men dersom du går for programmering, bør du heller satse på java...C++ er "gammeldags", det er java som er mest fremtidsrettet...

 

Huff ja, Doom IV vil skrives i Java.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg er vel av den personen som liker å lage ting, samtidig å ha et mål for øyet, så kansje programmering er min greie... Men hvilket språk bør jeg velge? Det bør vere forholdsvis lett å sette seg inn i, og helst ha støtte for andre plattformer (*NIX, Linux). Hvilket språk bør jeg velge om jeg skal begynne å programmere?

Lenke til kommentar

3d Studio max er jo en del av programmeringen på en måte om du tenker på større utviklinger. Kan bruke mye programmering i programmet, formler ol.

 

Enda syntes jeg personlig som har jobbet en del år med 3dsmax jeg begynner å se veggene på hva det kan gjøre og begynne å spasere inn i Maya rekkene for fult. "problemet" med 3Dsmax vs maya igjen maya er veldig forskjellig til 3dsmax. Har du økonomien ville jeg heller sett på maya om du vi bruke kunskapene dine i industrien. Men igjen; maya er dyrt og når vi tenker profft piratkopierer vi IKKE.

 

C++ er jo et helt greit språk. C++ brukes mye til spill og da er det paraleller mellom c++ og 3dsmax og maya. Java har jeg egentlig ikke sett så mye i 3d bransjen. kanskje bare jeg som er litt "gammeldags" :p

 

Personlig ville jeg OM du har et talent begynne med 3dmax (eller helst maya) for så heller utvikle meg litt i c++ når du kommer til det nivået i 3d programmene. (si 5 år) og da brukes kanskje et helt annet språk (C+++ kanskje :p)

Lenke til kommentar

jeg vet ikke hvilket språk som er "best"

 

C++ er stress å lære (i forhold til java), du er nødt til å forholde deg til søppeltømming og slikt, + at det er et HEL å få til f.eks. gui

 

fordeler med C++ er at det som regel er raskt å eksekvere, og man får exe filer når man lager programmet.

 

Java er lett å lære (syntes jeg iallefall, men sikkert C++ hadde vært lett det også), du får til GUI elementer RIMELIG tidlig (alt er så å si laget for deg i biblioteker med kode som følger med java), og det kan kjøres på de fleste platformer. Du trenger heller ikke bry deg om søppeltømming eller no slikt på samme måte som i c++

 

ulempene er at det er treigt, man må ha javatolker installert for å få programmene til å fungere, og man får ikke exe filer (man kan fpå .jar filer som kan eksekveres, men man trenger som sagt denne java tolkeren uansett)

 

jeg ville gått for java hvis du skal velge ett prog. språk, rett og slett fordi det er lett å starte med, og du føler at du får fremgang rimelig kjapt... (pga. lett tilgang til GUI elementer, føler man at man kan lage applikasjoner man virkelig kan bruke raskere, og fremgang er alltid kjekt å se) + at det er rimelig lett å hoppe over på et annet språk etter man har lært ett rimelig bra (logikken er jo lik, det er bare utførelsen som er annerledes)...

 

hvis du skal kjøpe en java bok, vil jeg anbefale Deitel & Deitel sin "Java, how to program"...den er meget bra, gir utmerkede eksempler, og forklarer step by step fremgangen...deitel sine andre bøker på andre språk er velsåbra btw...

 

 

om du bør velge 3ds max eller et prog språk...hmm ikke lett å si, jeg har ikke jobbet med 3d, og har 4 semestre med prog...så :shrug:

 

lykke til uansett, og stå på :)

Lenke til kommentar
Akkurat hva du skal begynne med, er vel en smakssak, men dersom du går for programmering, bør du heller satse på java...C++ er "gammeldags", det er java som er mest fremtidsrettet...

 

Huff ja, Doom IV vil skrives i Java.

 

lol

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke anbefalt C++ som første programmeringsspråk... Språket har fryktelig mange elementer, og den dynamiske minnehåndteringen er vanskelig å mestre (både for nybegynnere og erfarne folk).

 

Prøv heller Python, Delphi, Java eller C# som førstespråk, og hopp heller over til C++ når du har fått litt mer erfaring.

Lenke til kommentar

Ja, trenger rett og slett mer informasjon om hva du skal bruke det til. Programmering kan en jo få bruk for i flere sammenhenger enn et 3D-verktøy. Men dersom du skal bruke programmeringen "kun" til 3D så spørs det jo om det er vits å bruke noen år på å lære seg programmeringen først.

 

Angående språk-debatten. Java er et helt greitt, samt fremtidsrettet språk, men når det kommer til 3D-utvikling så vil jeg påstå det muligens er litt for treigt (av grunner Mr.Lee nettopp skrev), særlig i mer avanserte sammenhenger. Det er en grunn til at de fleste (alle?) spillutviklere fortsatt bruker C++. Men for all del, du kan leke deg med 3D i java...står forresten en del om det i Deitels How to Program Advanced.

Lenke til kommentar
Akkurat hva du skal begynne med, er vel en smakssak, men dersom du går for programmering, bør du heller satse på java...C++ er "gammeldags", det er java som er mest fremtidsrettet...

 

Eh? Java er kanskje rettet mot fremtiden, men som alt som er skrevet i Java snegler det seg fremover. Selv om du påstår c/c++ ikke er fremtidsrettet, så vil de selv om de bare beveger seg 1° i retning mot "fremtiden" komme dit mye raskere enn Java, som ifølge deg kjører rett frem.

OK, jeg innrømmer det... analogiene mine er ikke helt topp rett etter at jeg har stått opp! :roll:

Lenke til kommentar
Har du økonomien ville jeg heller sett på maya om du vi bruke kunskapene dine i industrien. Men igjen; maya er dyrt og når vi tenker profft piratkopierer vi IKKE.

 

Vel Maya trenger ikke aa blie dyrt, ihvertfall ikke i begynnelsen, hvis man gaar for Maya Personal Learning Edition:

http://www.aliaswavefront.com/en/products/...ple/index.shtml

 

Eller

Maya Jump Start,

http://www.aliaswavefront.com/en/education...s/student.shtml

 

Det koster ihvertfall ikke flere titusenvis av kroner, det er klart det er dyrt, men slik er det gjerne med software som benyttes i film industrien.

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Det er jo to helt forskjellige ting du tenker på, du skal ikke henge deg opp i hvilke programmer du skal bruke, men hva du har liker best (og har evner).

Skal du lære deg programmering er det bra og starte på gutterommet for så og studere i noen år.

Det samme med 3d. Det er ikke mange skoler innen 3d i norge, men det finnes.

 

Begge delene er veldig lett og lære seg, men man blir aldri ferdig.

Lenke til kommentar
Akkurat hva du skal begynne med, er vel en smakssak, men dersom du går for programmering, bør du heller satse på java...C++ er "gammeldags", det er java som er mest fremtidsrettet...

 

Tja.. men hva kan du bruke java til? Spill på mobiltelefonen :p

Java er kanskje lettere å lære seg, men det er til gjengjeld så

utrolig treigt i forhold til C++. Det argumentet at java kan brukes

på flere platformer faller fryktelig fort igjennom hvis du skriver

standard C og blir flink med OOP programmmering.

F.eks sockets som er litt forskjellig på linux og windows ville man

laget et eget objekt/klasse til slik at man bare kunne bytte ut

det objektet/klassen så ville den samme koden kunne brukes

like fint på windows som linux. :wink:

 

Prøv et litt større java program med GUI? Det passer godt inn under

definisjonen på treigt :roll:

Lenke til kommentar

Jeg kjenner i alle fall til en GC (Garbage Collector) for C++, Boehm GC. Ellers er det vanlig å bruke "smarte" pekere, som f.eks boost::scoped_ptr/boost::shared_ptr, disse tar seg automatisk av deallokering av minne. Hvis man ønsker et dynamisk array, er som regel std::vector tingen.

Lenke til kommentar

Mulig at posten blir litt avsporet nå men.....C++ er fremtidsrettet?

 

Er det derfor Microsoft sånn smått har begynt å fase ut C++ og erstatte det med C#??

Jeg mener ikke at C++ er et dårlig prog. språk, bare at det er i ferd med å bli utfaset (dette kan kansje være litt vanskelig å høre for dem som er tilhengere av C++, men sånn er det).

Dersom du absolutt vil jobbe med Microsoft sine språk, så gå heller for C#.

Men jeg tror fremdeles at Java er lettere å lære..

 

Kan jo også nevne at NITH (som er norges nest største utdannings institusjon innen IT) har gått over fra C++ til Java som prog. NITH er en privathøyskole, med nære forbindelser til næringslivet. Det er mulig at NITH gjør en bommert, men jeg tror nok at de vet hva næringslivet ønsker i fremtiden....

 

Når det gjelder 3D, så har jeg ingen erfaring...

Lenke til kommentar

oathunder: alle høyskoler (nesten ihvertfall) har gått fra C++ til Java, ikke bare NITH. Men en del ingenør-linjer har også C++ deler av studiet, noe jeg ikke tror er dumt idet hele tatt.

 

C# tror jeg ikke er veien å gå. Det er for MS-rettet. C/C++ og Java kan en idet minste brukes på flere plattformer, og det tror jeg er en for fordel. Å binde seg så totalt til Windows-plattformen tror jeg er uheldig. Det har helt klart en del gode elementer, men er i mine øyne ikke noe å satse på.

 

Men topic her er ikke hvilket språk som er best. Det finnes fordeler og ulemper ved alle språk, og poenget er at tenkemåten er rimelig lik uansett hva du velger. Det er konseptene innen programmering som er viktige å forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...