Gå til innhold

Geforce GTX 580 neste tirsdag?


Anbefalte innlegg

Mulig det er kommet til et par kort som jeg ikke har fått med meg, men i utgangspunktet var det dårlig utvalg av 480-kort med alternativ kjøling ut av boksen. Takk for opplysningen.

 

Kan være det er noen spilltitler som går akkurat på 580/580 og derfor blir litt knappe på 460, da kan man alltids skru av noen detaljer. Uansett så vil ikke det som kjører elendig på 460 gå supert på 480/580. Unntaket kan være 2560x1600, noe de ferreste kjører.

 

Med mindre man har ekstreme preferanser eller 3-skjerm-oppsett så er grafikkort stort sett et luksusproblem i dag i forhold til tidligere.

Man kan i dag oppnå god ytelse for <= 2k, samtidig som kompromissene blir færre og færre.

 

Til slutt kan kortene bli "for kraftige" slik at 99% av brukere greier seg med laveste modell. Det er omtrent som at det er overkill med >50 megabit internett dersom man i praksis trenger 20 megabit stabilt. Sier ikke nei takk til det raskeste, men i praksis har det ingen hensikt. Prosessorer har for lengst skalert forbi hva vanlige programmer/spill greier å utnytte. Mange som sitter med 4-6 kjerner klokket til 4 GHz mens spill/programmer i snitt ikke greier utnytte mer enn 2.4 GHz på 2-3 kjerner. Sier ikke at noen få ikke trenger det, men det er snakk om 3-10% avhengig om man teller med de som har entusiastmodeller av gammel vane, eller rett og slett fordi de føler for det.

 

Det er luksus i dag at man kan få en fullverdig spill-PC ned mot 6k. Tidligere fikk man knapt 1-2 komponenter for den prisen. For totalt 10 lapper kan man legge til SSD, mus, tastatur av god kvalitet og 24" monitor med "høy" oppløsning. Jeg minnes det kostet 5000 kr for 1x SCSI-CD-ROM. Det var krem-hardware for 20 år siden.

 

Det vil etter hvert bli problematisk å argumentere for high end produkter når low end og mid range er såppass bra. Har liten tro det vil endre seg innen kort tid siden mesteparten av store spilltitler er portede konsoll-titler som er laget for betydelig svakere hardware enn hva finnes for PC. TCO for high end er høy i dag. Det innfrir, men koster betydelig mer enn det smaker. I gamle dager hadde man ikke noe annet valg enn high end da det knapt nok innfridde minimumskravene.

 

Er ikke mer enn 11 år siden ingen skjermkort taklet Quake3: Arena på en god måte og et finsk fima løy på seg at de skulle lansere en revolusjonerende 3D-brikke som ikke bare skulle løse problemet men tilmed levere antialiasing med høy framerate. En brikke som knapt nok eksisterte på papiret.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er modeller som GTX 580 for entusiaster. Modeller som GTX 460 selger i mange ganger større kvantum, og det er rundt der typisk spillere handler. Strengt tatt får du mer for pengene og bedre ytelse over tid om du kjøper et skjermkort i prisklassen opp mot 2000 kr hver 1,5-2 år og en ny maskin hvert 3-4 år enn å kjøpe et dobbelt så dyrt skjermkort hvert 3-4 år.

 

Det har tatt en del tid før en del av de gode kjøleløsningene for GTX 480 dukket opp, med unntak av blant annet Zotac som var tidlig ute. Dette er nok trolig delvis nVidias feil, siden alle produkter godkjennes av de. F.eks. MSI GTX 480 TwinFrozr II ble utsatt i mange måneder og skulle egentlig komme i juni/juli.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det av GTX 480 kun Zotac AMP! og et fåtall vannkjølte kort som har en god kjøling ut av boksen. Dette er alt for dårlig. Jeg har nesten ikke ord som kan beskrive tilstanden.

 

Etter hva jeg kan se så er GTX 580 kjølerne noe å rope hurra for. Samme ineffektive design som de siste 4-6 år.

Jepp, referanse kjølerene er ikke noe å skryte av. Men man kjenner industrien, sparer det de kan!

 

 

Tredjeparts kjølere er ikke direkte billige, og selv om et såpass stort selskap som nVidia kan presse prisen en smule blir det fort spenn om det så bare koster en tier mer.
De er ikke direkte dyre heller. Personlig synes jeg det er greit priset når du får bra kjøling til 300-500 NOK. Dette får du igjen når kortet holder noen år lenger.

 

 

Jeg har et 295gtx, har 26" skjerm og spiller på høye oppløsninger.Minimumsframesen i enkelte spill er litt lav , særlig med full guffe på grafikken.Vil 580gtx bli et stort nok ytelse-hopp for meg tror dere ?

Sannsynligvis ja, med mindre du ikke sitter på en urgammel cpu og 2Gb ram.

Er du smart, så setter du GTX 295 kortet ditt i multi GPU setup, altså som PhysX kort.
Lenke til kommentar

Selvsagt er modeller som GTX 580 for entusiaster. Modeller som GTX 460 selger i mange ganger større kvantum, og det er rundt der typisk spillere handler. Strengt tatt får du mer for pengene og bedre ytelse over tid om du kjøper et skjermkort i prisklassen opp mot 2000 kr hver 1,5-2 år og en ny maskin hvert 3-4 år enn å kjøpe et dobbelt så dyrt skjermkort hvert 3-4 år.

 

Det har tatt en del tid før en del av de gode kjøleløsningene for GTX 480 dukket opp, med unntak av blant annet Zotac som var tidlig ute. Dette er nok trolig delvis nVidias feil, siden alle produkter godkjennes av de. F.eks. MSI GTX 480 TwinFrozr II ble utsatt i mange måneder og skulle egentlig komme i juni/juli.

Ja, ved å kjøpe kort i mid-segmentet får du mest for pengene.

 

Det er "mange" som endelig har kommet med tredjepartskjøler til GF100 kortene, så tror nok at de passer til GF110 kortene, kanskje bare ved hjelp av et "monterings brett" om ikke det passer uten.

Lenke til kommentar
Tredjeparts kjølere er ikke direkte billige, og selv om et såpass stort selskap som nVidia kan presse prisen en smule blir det fort spenn om det så bare koster en tier mer.
De er ikke direkte dyre heller. Personlig synes jeg det er greit priset når du får bra kjøling til 300-500 NOK. Dette får du igjen når kortet holder noen år lenger.

På bekostning av garanti og reklamasjonsrett om noe faktisk går galt. Om et kort svikter innen 5 år så har du krav på nytt.
Lenke til kommentar

Selvsagt er modeller som GTX 580 for entusiaster. Modeller som GTX 460 selger i mange ganger større kvantum, og det er rundt der typisk spillere handler. Strengt tatt får du mer for pengene og bedre ytelse over tid om du kjøper et skjermkort i prisklassen opp mot 2000 kr hver 1,5-2 år og en ny maskin hvert 3-4 år enn å kjøpe et dobbelt så dyrt skjermkort hvert 3-4 år.

 

Det har tatt en del tid før en del av de gode kjøleløsningene for GTX 480 dukket opp, med unntak av blant annet Zotac som var tidlig ute. Dette er nok trolig delvis nVidias feil, siden alle produkter godkjennes av de. F.eks. MSI GTX 480 TwinFrozr II ble utsatt i mange måneder og skulle egentlig komme i juni/juli.

Ja, ved å kjøpe kort i mid-segmentet får du mest for pengene.

 

Det er "mange" som endelig har kommet med tredjepartskjøler til GF100 kortene, så tror nok at de passer til GF110 kortene, kanskje bare ved hjelp av et "monterings brett" om ikke det passer uten.

Forutsatt at brikken har samme dimensjon og at utformingen på PCB stemmer overens.
Lenke til kommentar

Jeg har et 295gtx, har 26" skjerm og spiller på høye oppløsninger.Minimumsframesen i enkelte spill er litt lav , særlig med full guffe på grafikken.Vil 580gtx bli et stort nok ytelse-hopp for meg tror dere ?

 

Sannsynligvis ja, med mindre du ikke sitter på en urgammel cpu og 2Gb ram.

 

Har core I7 950 klokka til 4.8ghz , og 6gb ddr3 1600mhz ram

Lenke til kommentar
Til slutt kan kortene bli "for kraftige" slik at 99% av brukere greier seg med laveste modell. Det er omtrent som at det er overkill med >50 megabit internett dersom man i praksis trenger 20 megabit stabilt. Sier ikke nei takk til det raskeste, men i praksis har det ingen hensikt. Prosessorer har for lengst skalert forbi hva vanlige programmer/spill greier å utnytte. Mange som sitter med 4-6 kjerner klokket til 4 GHz mens spill/programmer i snitt ikke greier utnytte mer enn 2.4 GHz på 2-3 kjerner. Sier ikke at noen få ikke trenger det, men det er snakk om 3-10% avhengig om man teller med de som har entusiastmodeller av gammel vane, eller rett og slett fordi de føler for det.

 

Det er luksus i dag at man kan få en fullverdig spill-PC ned mot 6k. Tidligere fikk man knapt 1-2 komponenter for den prisen. For totalt 10 lapper kan man legge til SSD, mus, tastatur av god kvalitet og 24" monitor med "høy" oppløsning. Jeg minnes det kostet 5000 kr for 1x SCSI-CD-ROM. Det var krem-hardware for 20 år siden.

Et par kjappe poeng, det langt fra alle som spiller på PC'en (annet enn flash-spill). Av de som spiller er det også bare en del som er gamere. Av gamerne er det bare en liten del som er entusiaster.

Forutsatt at hardware er balansert kan man alltid tjene på høyere CPU klokk, flere kjerner forutsetter flertrådede programmer eller multitasking for å utnytte. De fleste i dag sitter på massivt feilbalanserte maskiner der HDD er så kraftig flaskehals at det du sier om CPU høres ganske riktig ut som der diminishing returns setter inn for "generell bruk".

Selv koser jeg meg med en 6-kjerne på 3,6Ghz (for øyeblikket, har ikke gjort noe klokking ennå), 8GB DDR3, og 4x C300 64GB SSDer :D For mitt bruk blir 6870 med custom kjøling bra nok til 7xxx serien kommer (eller eventuelt nVidia om de er best da), og avløser 4870x2 / 3450.

Lenke til kommentar

GullLars:

Jeg forenklet kanskje scenarioet en smule, men jeg synes ikke det er langt fra sannheten både for CPU og GPU. Med 99% inkluderer det de som aldri spiller, spiller 1 gang i året, spiller casual, spiller halvseriøst. Resterende 1% benchmarker, er entusiaster eller harbarkede ganmere. Tror ikke jeg bommer om jeg sier at 99% greier seg med i5 760 med en enkel SSD, 1 TB HDD og GTX 460.

 

Bulletus:

4.8 GHz faktisk og det er primestabilt med temperaturer under 80 grader? Vel det kan jo hende du har ekstremkjøling for alt jeg vet, men det høres tvilsomt ut med 4.8 som 24/7 klokk. Tør jeg spørre hva du har for spenning på VID og VTT?

Lenke til kommentar
På bekostning av garanti og reklamasjonsrett om noe faktisk går galt. Om et kort svikter innen 5 år så har du krav på nytt.

Trodde ikke du kom igjennom med dette. 5 år, det er mye. Er du sikker på dette?

 

Edit: Jeg synes fortsatt det er verdt pengene med trdjepartskjøler. Garantien får ryke, om den ryke må. Enkelte av EVGA sine kort har garanti som lar deg skru kortet opp(f.eks. bytte kjøler) uten at den ryker.

 

 

Forutsatt at brikken har samme dimensjon og at utformingen på PCB stemmer overens.

Jaja, selvsagt. Men jeg tror ikke det skal være noe problem. Isåfall er det bare noen justeringer som skal til, så har de kjøler til GF110 kortene også. Til forskjell fra GF100 lanseringen, tror jeg vi vil se kjølere til GF110 langt tidligere.

 

 

Selv koser jeg meg med en 6-kjerne på 3,6Ghz (for øyeblikket, har ikke gjort noe klokking ennå), 8GB DDR3, og 4x C300 64GB SSDer :D
Ikke Intel Core i7 980 Extreme vel? :dribble: Hvordan har du fått råd til dette? :omg:

 

 

Takk for tipset Stian , visste ikke at det gikk ann :)

:) Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Bulletus:

4.8 GHz faktisk og det er primestabilt med temperaturer under 80 grader? Vel det kan jo hende du har ekstremkjøling for alt jeg vet, men det høres tvilsomt ut med 4.8 som 24/7 klokk. Tør jeg spørre hva du har for spenning på VID og VTT?

 

Har en

Noctua NH-U12P SE1366

 

 

Må krype til korset å si at jeg har klokket den ned til 4.3ghz , da er den stabil 24/7 , 43C Idle og 68-70C ved full load. Fremdeles en bra økning fra 3ghz :)

Har ikke gjort noe annet enn å satt cpu spenningen til 1.38V.

Lenke til kommentar

StianAarskaug:

Jeg har 980x og selv om jeg i noen få tilfeller har glede av den, fraråder jeg å kjøpe det. 950 gir mye mer for pengene. Utenom spill, rendering og lignende er prosessorlasten <=1% og de ferreste har applikasjoner som utnytter 6 kjerner.

Det er som å ønske seg 30 cm penis til tross for at vagina er 9 cm dyp før den utvider seg noe. Det har lite for seg annet enn skrytefaktor.

 

Balletus:

Det er samme kjøler som jeg har selv og har testet med et representativt utvalg av prosessorene i i7 segmentet. Bra at du modererer deg for med mindre du har fått en vidunderchip så er det pynting av sannheten (les: løgn) så sjøsprøyten står flere meter over båten.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Stian : Joda, svikter kortet av vanlige årsaker innen 5 år skal man få et nytt.

Fikk selv erstatning for mitt 8800 når det tok kvelden etter nesten 3 år.

Siden du sier det så! :!: Hadde faktisk ikke trodd dette! Og dette gjelder alle kort? Produsentene oppgir ikke en garanti på 5 år.

 

 

Jeg har 980x og fraråder å kjøpe det. 950 gir mye mer for pengene.
Så klart! Har ikke tenkt tanken på å vurdere å kjøpe en i7 980 en gang! Men det er definitivt noe å drømme etter. i7 980 er bare tull å investere i! i7 950 koster rundt 2190 NOK, noe som er "10 ganger" bedre! Ytelsen er langt i fra "6000 kr bedre" på 980! Hadde jeg vært millonær så ville jeg ikke nølt med å kjøpe meg en i7 980 eller i7 990 for den saks skyld. Men med mindre du har så mye penger at du ikke vet hva du skal gjøre med dem, er det bare idioti! No offence, men hvorfor i alle dager brukte du så vannvittig mye penger på en i7 980?! Hva fikk deg til å ta den beslutningen? :p Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Ytelsen på 980x er priceless for de som faktisk greier å utnytte den og det ville vært verd det om prosessoren hadde kostet det dobbelte, men mannen i gaten greier ikke å utnytte 6 kjerner effektivt slik at det er idioti å kjøpe den. Mannen i gaten sliter med å utnytte en 950 på stock hastighet og når han i tillegg kan overklokke denne betydelig så er det tilstrekkelig. Mannen i gaten skulle hatt 32nm 4-kjerne (eksister ikke, men kommer snart på ny sokkel) med 3-3.6 GHz og lav TDP, ikke noe 980x.

 

Var ikke fornøyd med den 45nm 4-kjerne prosessoren jeg hadde og ville heller betale for 32nm 6-kjerne enn å bruke tid på å stange hodet i veggen. Kan bruke den i DAW i minst 5 år til, så det var en knallinvestering. Kan kjøre betydelig flere VST-instrumenter og effekter i forhold til tidligere. SSD-raidet derimot var penger i dass nå som det går an å kjøpe C300 64 GB for 1k. Ble litt overveldet over muligheten til å kutte ut den største flaskehalsen i PC etter 25 år med banning over trege snurredisker.

 

For de som har betalt 5000 1990-kroner for en 1x CD-ROM er 7-8000 2010-kroner for en 980x som å spytte i sjøen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ytelsen på 980x er priceless for de som faktisk greier å utnytte den og det ville vært verd det om prosessoren hadde kostet det dobbelte, men mannen i gaten greier ikke å utnytte 6 kjerner effektivt slik at det er idioti å kjøpe den. Mannen i gaten sliter med å utnytte en 950 på stock hastighet.

:) Så hvordan utnytter du den?
Lenke til kommentar

Rendering av lyd og video samt i realtime kjøre hundrevis av VST-instrumenter og efffekter.

 

Det er også kjekt til å spille på 5 WoW-klienter samtidig, men WoW er jo ikke gøy etter at det ble for casual-vennlig. Folk er for dårlig til å raide og PvP er fylt til randen av idioter som verken kan spille eller har gear. Starcraft II utnytter 1.5 kjerner, så der er det totalt ovberkill.

 

GTX 480 har jeg pga kjøleren er stillegående i forhold til det gamle kortet og da det gamle kortet var raskere enn 460 så var det idioti å kjøpe lavere ytelse. Kan ikke si jeg liker noen av de spillene som faktisk utnytter 480, men det er fantastisk å kunne spille 1920x1080 med AA og 55-60 grader på kortet mens viften rusler mellom 50 og 60%. Skjermkortviften overdøver så vidt systemviften når den når 70% noe den ikke gjør annet enn i benchmark og timedemo.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...