Gå til innhold

AMD-system - Støydemping

Anbefalte innlegg

Hei !

Går med planer om å gjøre min gamle maskin, noe mindre støysvak.

Min maskin består (bla.) av:

- AMD Duron@750 med orginal Taisol vifte (<--CPU-VIFTE, noe ødelagt)

- Chieftec kabinett med et FS 350W power (vifta bytta ut med en PAPST 19dB). <-- PAPST vifta står i strømforsyninga

- Asus AGP V7700 GeForce2 PRO 64MB DDR

- Asus A7V133-C Hovedkort for Socket A

- TwinMOS SDRAM PC133 256MB 7ns CL2

- Seagate 7200.7 40GB HD.

Er klar over at dette ikke er verdens raskeste maskin, men den er mer enn rask nok til det jeg bruker den til (internett, chat, linux, kontor, win ++). Spiller ikke!

Målet er nå å gjøre den litt roligere.

Hadde tenkt følgende:

1) Bytte ut Taisolen med en NoiseControl CPU-kjøler Støynivå: 12-14dB

2) Monter på NoiseControl drevramme, "NoVibes" trenger jeg ekstra vifter til dette?

Som dere ser, er dette ganske så dyre deler sett i sammenheng med verdien av PCen. Men, som nevnt over, er maskinen mer enn rask nok (for meg), den støyer bare litt for mye.

Er det mer jeg kan/bør gjøre?

Takk for hjelpen!

PS: Maskinen skal selvfølgelig ikke overklokkes!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I stedenfor å kjøpe et dyrt HDoppheng, så kan det lages billig....

Du bruker et par store O-ringer, får du ikke tak i det, så kan du lage dem selv med litt vulk. tape. (Vulcaniserende tape). Så er det bare å feste dem opp i en 5 1/4 brønn med for eks. strips, å tre harddisken inni...

Gjorde nettopp dette med mine disker... Funker akkuratt like bra som novibsen, så kostet det meg 70kr. for en rull med tape... :D

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar! Kan sikkert hende det er billigere å lage selv, men jeg tror faktisk jeg koster på meg 170.- ekstra for å få det ferdig gjort. Slipper å lete etter riktig utstyr + ordne det.

Det jeg først og fremst ønsker å vite, er om noen har forbedringer til mitt oppsett. Er f.eks. CPU-viften sterk nok. Står at den skal tåle opp til 1000Mhz, men jeg har jo ingen ekstra vifter i kabinettet...

Lenke til kommentar
Hei!

Takk for svar! Kan sikkert hende det er billigere å lage selv, men jeg tror faktisk jeg koster på meg 170.- ekstra for å få det ferdig gjort. Slipper å lete etter riktig utstyr + ordne det.

Det jeg først og fremst ønsker å vite, er om noen har forbedringer til mitt oppsett. Er f.eks. CPU-viften sterk nok. Står at den skal tåle opp til 1000Mhz, men jeg har jo ingen ekstra vifter i kabinettet...

Den er rask nok den siden du ikke skal overklokke.. men i stedet for novibsene kan du bare ta noen "syltetøy strikker", sånne som var på syltetøy glassa før i tia, også henge hd'en opp i de..

Lenke til kommentar
Du kan hive inn en Igloo silent breeze 19dBA !

Bråker ikke mer enn kabinettvifta din, ergo du vil ikke høre den

noe særlig. Koster ca. 185,- kr. og går opp til XP 2700

Ikke for å være frekk, men jeg tror ikke du har lest/forstått hva jeg har skrevet. Har prøvd å gjøre det litt klarere nå. Se post #1

Lenke til kommentar

Takk for linken :-)

Etter å ha lest linken, har jeg tenkt å endre oppsettet mitt til følgende:

1) Noicecontrol noVibes

2) Noicecontrol CPU vifte (12-14db)

3) Fortron/Source 350W (med 120mm vifte)

Poweret kan jeg alltids benytte senere også :-)

Bør dette være nok kjøling? Rekker det med 300W poweret, eller bør jeg gå for 350W? Har tenkt å bruke poweret også i neste maskin..

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

t-man:

Det er nok ikke nødvendig å bytte ut Taisolen din. Jeg har Taisol 760 (eller.no) og det er en av de bedre kjøleblokkene som er laget. Problemet er jo bare vifta...

Løsningen min på det problemet var å borre fire hull i de ytterste finnene og stripse fast en 80mm Enermax vifte med variabelt turtall. Denne sitter på en XP1700 (T-fugl) og er ikke hørbar i forhold til mine WD-disker.

Når det gjelder PSU skal du ha maaaange disker før du trenger noe større...

Baq

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...