Ballstad Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Hei, Er leietaker og fikk i går et rekommandert brev i postkassen datert 28.10 fra huseier der han ber oss om å flytte ut grunnet totalrenovering av leiligheten. Han sier i brevet at leietiden utløper 31.12. Såvidt meg bekjent er dette helt korrekt i henhold til loven (det skal nevnes at en av de andre leietakerne i gården snakket om at han skulle selge gården til noen som skulle totalrenovere den, det utgjør vel ingen vesentlig forskjell om dette er tilfelle?). I utgangspunktet har vi to måneders oppsigelsestid, men har jeg mulighet til å fravike fra denne grunnet omstendighetene? Jeg har funnet ny leilighet fra 17.desember og skulle gjerne takket ja til denne, men føler det er litt kjipt å måtte betale to husleier i andre del av desember. Har tidligere hatt et godt forhold til huseier og sendte tekstmelding til han med forespørsel om å flytte ut 15.desember og da kun betale halv husleie denne måneden. Eneste svaret jeg fikk var "Leieperioden utløper 31.12." Har jeg noen rettigheter her? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Jeg har funnet ny leilighet fra 17.desember og skulle gjerne takket ja til denne, men føler det er litt kjipt å måtte betale to husleier i andre del av desember. Kan du løse dette ved å takke ja til den nye leiligheten, og si at du flytter inn og betaler husleie fra 1. januar? Oppsigelsesfrister løper etter husleielovens § 9-6 ut ved månedsskiftet, og din nåværende utleier har retten på sin side, mens det kan virke urimelig at utleier av ny bolig skal ta betalt av deg i desember dersom du ikke kan ta den i bruk fra 1. desember. Ellers er jo bare en halv måneds overlapp svært velkomment dersom man kan bruke den tida til å kjøre flyttelass selv i små porsjoner, i stedet for å betale for flyttefolk og flyttebil. Lenke til kommentar
Ballstad Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Både og, har fått beskjed fra huseier at alt jeg eier må være ute senest 01.01. Da jeg har planlagt å feire jul hjemme hos familien er jeg ikke i Trondheim mellom 22.des og 03.januar, så må nok flytte ut før. Men ikke dumt å ta en prat med ny huseier og høre hvordan muligheten for å sette innflyttingsdato til 01.01 og heller lagre eiendelene mine hos bekjente over høytiden. Hehe, en halv måneds overlapp kunne vært velkomment sånn sett ja, men har ikke allverdens som skal flyttes ettersom jeg er student så det tas på en ettermiddag. Men som du sier er det bare en halv måned så jeg overlever jo, men småsurt å ha noen kroner mindre i julestria. Uansett, takk for godt svar og en god ide. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 En halv måned synes jeg nesten er trivelig, da kan man flytte i ro og mak uten stress, og slipper å vaske ned samme helg man flytter.. . Rent juridisk så tror jeg det er lite du kan gjøre ang dette forholdet utenom å prate med alle parter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå