Gå til innhold

[Allround/spill PC] - Maks ytelse til minst pris?

Anbefalte innlegg

Har satt sammen et forslag til en god og rask allround PC som hovedsaklig skal brukes til surfing og kontorarbeid, men som man også kan spille litt på (jeg har ihvertfall ikke noe behov for å skru alle innstillinger på max når jeg spiller).

Tror dette er tilnærmet lik så mye bang for the buck man kan få for rundt 8000,- per dags dato, men hvis noen har innspill så setter jeg pris på om de legger igjen en kommentar :)

Kabinett

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK - 759,-

PSU

OCZ MODXSTREAM PRO 700W - 669,-

Hovedkort

ASUS M4A87TD EVO AM3 ATX - 729,-

CPU

AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB - 1239,-

Minne

CORSAIR 4GB DDR3 AMD DOMINATOR DHX+1600MHZ CL8 (2X2GB) - 899,-

Merk: produkttittelen sier CL9 , men det står CL8 under spesifikasjoner

Harddisk

OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC - 1099,-

(Har allerede et par "trege" harddisker med større lagringskapasitet, så dette vil bli en OS-disk)

Skjermkort

GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB - 1549,-

Skjerm

BENQ G2420HDBE 24" WIDE TFT BLACK - 1295,-

Totalprisen blir på beskjedne 8238,- som jeg vil påstå er ganske bra for en komplett "nesten-gamer"-PC inkludert skjerm.

Så.. Noen som har tips til komponenter jeg bør vurdere istedenfor, uten å sprenge budsjettet på ca. 8000,-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville vurdert HD 6870. Koster ikke så mye mer, yter en del bedre, stillere. Flaskehalsen din under spilling blir sannsynligvis grafikkkortet. Du går opp kanskje 5 % i totalpris, og utbyttet i spill vil bli en god del større enn det. Du har jo også 6850, som ikke er mye dyerere enn GTX 460, men yter klart bedre. Du kan sjekke artikkelen fra Anandtech.

http://www.anandtech.com/show/3987/amds-radeon-6870-6850-renewing-competition-in-the-midrange-market/1

Ellers skal Crucial C300 64 GB. Ikke at det er så mye som skiller den fra SSD-en du har valgt.

Alt i alt et fint oppsett.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Kva i all verden skal du med 700w PSU når du skal spare penger?

Nå har det seg sånn at selv om PSU er på 700W, så brukes ikke all effekt kontinuerlig. Om det er strømprisen og konsumet du bekymrer deg for, så tror jeg ikke dette er så vanvittig.

Men; PC trekker strøm. Og her kunne man strengt tatt vurdert en annen PSU. Tross alt ganske energieffektive maskinvare deler som er satt sammen.

Forøvrig virker PC'en fin :)

Lenke til kommentar

Ville nå ikke si at pcen du har satt opp der gir deg "max ytelse til minst pris" akkurat!

Kabinettet du har valgt er fint det, men unødvendig dyrt. Bruk heller pengene på bedre maskinvare! Samme går for strømforsyning. Trenger ikke 700w modulært for å kjøre den maskinvaren du har valgt. Og å kjøpe SSD-disk som er svindyre i ett billigoppsett blir og helt feil.

her er ett oppsett jeg heller ville vurdert om jeg var deg:

Antec Two Hundred Midi Tower Sort 498,-

Corsair CX 600W PSU 498,-

MSI 870A-G54, Socket-AM3 745,-

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 1.995,-

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 619,-

PowerColor Radeon HD 6870 1GB GDDR5 1.969,-

BenQ 24" LCD G2420HD 1.295,-

Totalt: 7.619,00

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Ville nå ikke si at pcen du har satt opp der gir deg "max ytelse til minst pris" akkurat!

Kabinettet du har valgt er fint det, men unødvendig dyrt. Bruk heller pengene på bedre maskinvare! Samme går for strømforsyning. Trenger ikke 700w modulært for å kjøre den maskinvaren du har valgt. Og å kjøpe SSD-disk som er svindyre i ett billigoppsett blir og helt feil.

Kabinettet har jeg rett og slett valgt ut fordi det ser utrolig bra ut, er veldig stillegående, og har høstet god kritikk :)

SSD disken har jeg valgt ut fordi jeg har lyst på en rask OS disk, men det er godt mulig jeg har plukket ut "feil" disk (dårligere/dyrere enn tilsvarende) :S

Når det gjelder skjermkort så kan det kanskje være verdt å oppgradere til HD6870. Jeg tenkte bare jeg måtte sette grensen et sted, og landet på GTX 460 (for 500,- mer får man HD6870, men for 500,- til får man sikkert et enda heftigere skjermkort osv..)

Takk for et bra innspill!

Edit: typo

Endret av spn85
Lenke til kommentar

Mange kloke ord, så kommer du med en 1090T...

Det beste hadde vel å gått for X4 955. Enda mer penger spart, så får du kabinettet du vil ha. Kabinett er for meg den viktigste komponenten. PC skal være rolig og samtidig fin og se på.

Valgte Coolermaster CM 690 II jeg da, da denne kjøler ganske mye bedre, og rolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...