Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 kan man få diabetes av for høyt sukkerinntak? eller er det bare en myte? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Det er flere grunner til at man får diabetes, en er for mye sukker over tid, gener, overvekt. Så lenge du er i grei form og ikke har diabetes i familien er ikke sjansen for å få diabetes alt for stor. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Mye sukker fører ofte til fedme og insulinresistens, så det er en klar sammenheng mellom høyt inntak av høyglykemiske matvarer som sukker/hvetemel etc. og livsstildiabetes, altså diabetes type 2. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Svar på spørsmålet: Ja. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Ikke hvis du holder deg i aktivitet og har et greit midjemål. Sukker i seg selv er ikke farlig. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Ikke hvis du holder deg i aktivitet og har et greit midjemål. Sukker i seg selv er ikke farlig. Uff. Det er media som overdriver det. Jeg er blitt varig nervøs av å spise sukkerholdig mat. Jeg ser for meg sukkeret som etser inn i tennene og stopper hjertet og blodomløpet mitt ... Og slik er det ikke. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Ikke hvis du holder deg i aktivitet og har et greit midjemål. Sukker i seg selv er ikke farlig. Uff. Det er media som overdriver det. Jeg er blitt varig nervøs av å spise sukkerholdig mat. Jeg ser for meg sukkeret som etser inn i tennene og stopper hjertet og blodomløpet mitt ... Og slik er det ikke. Diabetes-epedemien som brer seg i den vestelige verden er bevis nok for meg at det er noe i det media tar opp ang. farene med bl.a. for mye sukker. Sukker er lettomsettelig konsentrert energi uten kofaktorstoffer som hjelper til med forbrenningen. Resultatet er ofte store blodsukkersvigninger og dertil fettlagring og at du får lyst på mer karbohydrater når blodsukkeret går under nødvendig nivå. Dette fører for mange til en ond sirkel. Legg til at du føler deg bedre av å spise sukker på grunn av "belønningskretsen" i hjernen så ser man hvor negativt det kan være over tid. De som har et sterkt sukkerbehov trenger ofte å spise mer fett. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Bukspyttkjertelen blir vel ødelagt når den blir tvingt til å produsere umettelig mengder insulin over tid. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Åja, den blir vel det ja. Hello. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Hello. Hei. Endret 4. november 2010 av dicktator Lenke til kommentar
livingman Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) du får ikke diabetes 2 pga høyt sukker intak, det er andre grunner sukker kan være inne i bildet for mangen, du kan leve et liv uten sukker og fremdeles få diabetes . ps, type 1 er genetisk, type 2 er den du spør om. stor forskjell Endret 4. november 2010 av livingman Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 du får ikke diabetes 2 pga høyt sukker intak, det er andre grunner Som f.eks ? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 du får ikke diabetes 2 pga høyt sukker intak, det er andre grunner Som f.eks ? Gener og overvekt(man kan jo påstå at overvekten er en bivirkning av høyt sukker inntak). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå