Plank Plank Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Mor og far skal ha seg bedre lyd på TVen sin. Hva er den beste løsningen? Det som trengs: 2 eller 3 høytalere + sub (+reciever?) Bruk: TV-titting, film og musikk(Jazz, blues, folk). Lydkvaliteten er viktigere enn hvor høyt det spiller. Det må se bra ut. De har dekoder, blurayspiller og PC fra før av, så trenger iallefall 3X HDMI-innganger. Det skal brukes av to godt voksne som er nærmest tilbakestående når det kommer til teknologi. Max 8000kr Bør jeg kjøpe en 2.1-pakke med reciever inkludert, eller alt hver for seg? Trenger de i det hele tatt reciever? Det som skal kobles på: TV,Blurayspiller og dekoder. Mitt spørsmål er vel egentlig: Hvordan kan jeg lettest mulig få god lyd på det oppsettet de allerede har, med minst mulig kabelrot og knoting? Endret 3. november 2010 av Nissem4nn Lenke til kommentar
qwert Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Med det utgangspunktet ville jeg tatt en titt på Yamaha YHT-S400 eller liknende. Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Takker for svar! Lydplankene er ikke så aktuelle med tanke på design og hvordan rommet er. Subben skal også gjemmes unna, så fungerer ikke med kombinert sub/reciever. Lenke til kommentar
AudiA3 Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg gikk til innkjøp av Pioneer BCS FS505, 2.1 anlegg som ble lansert i oktober i år, best i test Lyd & Bilde. Anbefales!! Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Takk takk! Så lovende ut! Skal sjekke det ut! Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Pioneer BCS-FS505 har ingen HDMI-inn, men optisk inngang. Vil dette oppsettet fungere uten kvalitetstap på lyden? TV --Optisk--> Pioneer bluray/Reciever Dekoder --HDMI--> TV Pioneer blurayspiller --HDMI--> TV PC --HDMI--> TV Altså å koble alt inn i TV med HDMI, og at den automatisk sender lydsignal videre til lydsystemet uten kvalitetstap? (Gjennom optisk ut) TVen det gjelder er en LG LE5300 Lenke til kommentar
AudiA3 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Pioneer BCS-FS505 har ingen HDMI-inn, men optisk inngang. Vil dette oppsettet fungere uten kvalitetstap på lyden? TV --Optisk--> Pioneer bluray/Reciever Dekoder --HDMI--> TV Pioneer blurayspiller --HDMI--> TV PC --HDMI--> TV Altså å koble alt inn i TV med HDMI, og at den automatisk sender lydsignal videre til lydsystemet uten kvalitetstap? (Gjennom optisk ut) TVen det gjelder er en LG LE5300 Jeg har gjort det samme du tenker her inkludert PS3, og optisk mellom TV og Pioneer recieveren. Prøvde først TV`en direkte i reciveren - Jeg merket ingen forskjell ihvertfall! Edit: Jeg har en Samsung LED.. Endret 7. november 2010 av AudiA3 Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Konge! Akkurat det samme pioneer-anlegget? Er lyden BRA? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Skal det være gulvstående eller bokhylle høytallere? Gulvstående gjør at man kan slippe subwoferen, og den ekstra prisen og kabelrotet. Gulvstående så skal disse være ett meget godt alternativ: http://www.surround.no/product/483744/Dynavoice-M-65-EX-Black-Oak-Piano-Finish.html Har fått meget god kritikk i de seriøse hifi bladene her hjemme. De fikk faktisk pris for årets beste hos Lyd og Bilde i budsjett klassen. Bokhylle så er disse ett alternativ: http://www.surround.no/product/561721/XTZ-93.23-High-Glossy.html Det går ann å teste ut først om de blir fornøyd med lyden før man innvisterer i en subwofer. Forsterker: http://www.surround.no/product/569909/Onkyo-TX-SR608-Black.html Denne er veldig mye forsterker for pengene, fås i sort og sølv. Hvis man ikke liker utseendet, så er denne ett alternativ: http://www.surround.no/product/571353/Yamaha-RX-V667-Black.html Og sist men ikke minst en Logitech Harmony fjernkontroll som gjør at alt håndteres automatisk, i stedet for at det er en haug av dem. Mine foreldre ble meget fornøyd med den de fikk. Lenke til kommentar
AudiA3 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Konge! Akkurat det samme pioneer-anlegget? Er lyden BRA? Ja, jeg kjøpte pioneer anlegget på lørdag som var, og er meget fornøyd hittil. Testet mange forskjellige 2.1 anlegget, og vil påstå at lyden på denne var den beste. En STOR fordel med denne er den meget slanke subwooferen, sub`en har OK bass og den kan settes feks under sofaen Lenke til kommentar
Olli12345 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvis det er full fokus på selve lyden så er forslaget til andersT2 absolutt best. Hans forslag er et langt bedre alternativ enn "Pioneer BCS-FS505". En hifi-intusiast vil antagelig ikke en gang anerkjenne BCS-FS505, dette kan ikke måle seg med nevnte alternativer fra andersT2. Alle forslagene til andersT2 er ekstremt gode alternativer, alle er meget kritikerroste. Men siden du setter et budsjett på 8000kr. så kan jeg godt presentere et alternativ: Klipsch RF-62: http://www.tonart.no/nettbutikken/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-rf-52-salg.aspx Pluss en forsterker som matcher. Her er det flere alternativer, men en produsent som f.eks. Harman%kardon eller Marantz vil være veldig gode alternativer. Klipsch er antagelig den mest lettdrevne høyttaleren på markedet og vil låte godt selv med en svak forsterker. Disse høyttalerne har en ekstremt god dynamikk og egner seg ypperlig på film (jeg tror nesten at omtrent alle hifi-entusiaster ville sagt seg enig i at dette er den ideelle høyttaleren til film). Samtidig så blir dette sette på som en all-around høyttaler og kan gledelig spille jazz og blues. Et godt alternativ til forsterker vil være f.eks.: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24660679 Dette forslaget tror jeg er uten tvil det beste som er nevnt i denne tråden når det kommer til ren lyd i forhold til kino/film. Når det kommer til denne "kone-faktoren" som det kalles, så kan jeg dessverre ikke hjelpe Det eneste jeg kan si er at Klipsch kommer i tre-farget også Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Takker for gode svar! Hadde det vært til meg selv jeg skulle handle, hadde jeg gått for AndersT2's forslag. Mamma og pappa derimot, bryr seg mest om hvordan det ser ut, hvor lettvint det er og prisen. Lyden hører de strengt tatt ikke forskjell på. Så lenge det kan legge til pittelitt "wow-faktor" til Planet earth og Beat for Beat-DVDen, er vi i boks. Målet med kjøpet av TVn og dette anlegget er å få de til å faktisk bruke det Det ligger an til å bli den enkle Pioneer-løsningen. Om noen har andre alternativ hadde det vært supert! Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Bose har et 2.1 anlegg. Snertene høytalere, stor sub. Er det noen som har testet det. Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Det ser du som det blir Pioneer BCS-FS505 ja! Eller er det noen andre som har andre forslag? Blir glad for alle forslag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå