Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Komme seg unna barnebidrag?


Gjest Hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du veit hva som kan skje når du har sex, uansett hva dama sier hun går på eller ikke. Du har gjort noe så da får du ta ansvar.

 

Folk som deg er grunnen til at vi ikke har likestilling her i landet.

 

Jeg mener at alle skal stå til ansvar for det de gjør, men her må du huske at det ikke er moren eller faren som er den viktigste i denne saken. Det er barnet som er viktig her. Omstendighetene rundt er kjipe for barnefar det skjønner jeg godt, men når alt kommer til alt har han et ansvar og det må han ta. Ungen fortjener såpass.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi har ganske bra likestilling her i landet jeg. Ihvertfall bedre enn de fleste andre land, eller kanskje alle.

Det er til og med tidligere i tråden blitt sitert en lov som sier at moren får foreldreansvaret vis foreldrene ikke bor sammen, dette automatisk. Hvordan kan det være likestilling?

 

@TS: Du har da selv valgt å ligge med damen, og selv om hun hadde gått på pillen så kunne hun enda blitt gravid. Har du sex, så får du også ta konsekvensene av sex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du har så mye du skulle ha sagt i dagens rett.

Det er ikke tull. Kvinnen har veldig mye makt på dette området.

 

Scenariet blir slik; Enten erkjenner man selv farskapet, ellers så vil det bli skrevet ut et farskapsforelegg til den personen som barnets mor selv peker ut som far. Hvis den antatte faren bestrider dette (ikke samtykker innen 1 måned), vil saken gå til retten. Når farskapet avgjøres ved dom vil det bli gjort en DNA-analyse for å teste farskapet. Hvis DNA-analysen viser mismatch vil søkelyset antageligvis gå videre.

 

Reglene for å fastslå farskap er nedfelt i barneloven (bl. kap. 2).

 

Når farskapet endelig er fastslått, så er man dessverre pålagt å yte underholdsbidrag. Hovedregelen er at man skal yte etter evne, og foreldrene kan selv gjøre avtale om bidraget, men dette må ikke settes lavere enn en minstesum som departementet fastsetter i forskl. § 5 første ledd.

 

Hvis det oppstår uenighet om bidraget vil saken avgjøres av trygdekontoret eller av domstolen. Jf. Bl. § 70.

 

Dersom den bidragspliktige ikke betaler vil det bli innkrevet. Hvis innkrevingen etter reglene i bidragsinnkrevingsloven feiler, så vil bidraget bli dekket av folketrygden.

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at moren får foreldreansvaret automatisk er svært enkelt - mater semper certa est. Det er alltid sikkert hvem som er mor til barnet, og juridisk sett er det ønskelig å ha klare ansvarslinjer.

 

Jeg ser for øvrig at veldig få mennesker liker å ta ansvar for sine handlinger her. Man tar en bevisst risiko når man har sex. TS var full, kåt, og valgte en ONS med ei jente han tydeligvis ikke kjenner annet enn gjennom en felles venninne. Hadde tilfellet vært at jenta var under 16 hadde TS faktisk vært strafferettslig ansvarlig for dette.

 

Konsekvensene er nå at han har skapt et liv, og at han som opphav til dette livet er forpliktet til å sørge for det. Hvis ikke med hjerte og hender så med lommebok.

Lenke til kommentar

Jeg ser for øvrig at veldig få mennesker liker å ta ansvar for sine handlinger her.

 

Nå har vel strengt talt kvinnen tatt "avgjørelsene" i 90% av valgene her, og opptrådt illojalt og til og med løyet. I mange andre tilfeller går retten lang vei for å hjelpe den personen som har minst makt i en situasjon, men her går alt andre veien ("for barnets beste." Er sikker på at å vokse opp med denne moren kommer til å bli flott og "til barnets beste".) En får skaffe seg en vasektomi først som sist så slipper man tull som dette.

 

Noen ideer er fra min side:

 

Du kan prøve deg på en "hail mary". Det kan være for sent.

Du kan prøve å fake på DNA-testen.

 

Ja, det er ulovlig. Nei, jeg sier ikke at det er bra eller noe jeg ville gjort, men det er en mulighet. Sett deg inn i ting, om du er villig til å gå så langt. Det finnes vel andre muligheter også...

Lenke til kommentar

Jeg ser for øvrig at veldig få mennesker liker å ta ansvar for sine handlinger her.

 

Nå har vel strengt talt kvinnen tatt "avgjørelsene" i 90% av valgene her, og opptrådt illojalt og til og med løyet. I mange andre tilfeller går retten lang vei for å hjelpe den personen som har minst makt i en situasjon, men her går alt andre veien ("for barnets beste." Er sikker på at å vokse opp med denne moren kommer til å bli flott og "til barnets beste".) En får skaffe seg en vasektomi først som sist så slipper man tull som dette.

 

Kvinnen tar avgjørelsene fordi det er kvinnens kropp barnet vokser i. Mannen tok avgjørelsen om å ha sex.

 

 

Trådstarter kan flytte til utlandet for å kutte alle forbindelser til denne hora permanent, og da vil han spare de 1,1 millionene som har har utregnet.

 

Neida, den gjelda blir bare sittende og vente på ham.

Lenke til kommentar
Mannen tok avgjørelsen om å ha sex.

 

Sant nok, men jeg ser ikke helt hvorfor 18 års barnebidrag nødvendigvis "alltid" må følge etter dette, særlig i tilfeller der folk er drittsekker.

 

Er barnet en drittsekk, altså? Jeg synes det er litt tidlig å trekke den konklusjonen før fødsel.

 

Barnet vil ta etter moren.

 

Og jeg tror du skjønte hva jeg mente. ;)

 

18 års barnebidrag følger ikke nødvendigvis "alltid" etter sex, så lenge man bruker kondom(eller lignende). Her stolte trådstarter helt og holdent på at dama(som var ukjent for trådstarter og full) var på pillen.

Er det fordi det er en dame eller fordi det er en muntlig "avtale" at det ikke går an å stole på henne?*

 

****TOUNGE IN CHEEK TOUNGE IN CHEEK.

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Trådstarter kan enkelt slippe unna dette tullet hvis han flytter til den tredje verden eller østen, ja den vil forfølge han dersom han blir i vesten (Nord Amerika, Europa, og Oseania). Flytt til Asia eller Latin Amerika. Rio de Janeiro i Brasil er kanskje et alternativ eller Hong Kong i Kina, eller kanskje Dubai i De Forente Arabiske emirater er noe. Vil du virkelig stikke av så er Maldivene ett flott sted midt i sentral Indiske hav.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Mannen tok avgjørelsen om å ha sex.

 

Sant nok, men jeg ser ikke helt hvorfor 18 års barnebidrag nødvendigvis "alltid" må følge etter dette, særlig i tilfeller der folk er drittsekker.

 

Er barnet en drittsekk, altså? Jeg synes det er litt tidlig å trekke den konklusjonen før fødsel.

 

Barnet vil ta etter moren.

 

Og jeg tror du skjønte hva jeg mente. ;)

 

Jeg tror du skjønte utmerket godt hva jeg mente - barnebidrag er et økonomisk bidrag til barnet du har satt til verden. Det er ikke barnets feil hva slags mor det har.

Lenke til kommentar
Jeg tror du skjønte utmerket godt hva jeg mente - barnebidrag er et økonomisk bidrag til barnet du har satt til verden. Det er ikke barnets feil hva slags mor det har.

 

For så vidt sant, men jeg ser fortsatt for meg at moren har laaaangt mer ansvar for dette i tilfeller som dette, der hun ikke bare har hatt flere sjanser til å "ombestemme" seg dersom hun følte at hun ikke hadde nok penger. I tillegg har hun løyet og vært illojal, et karaktertrekk jeg ikke setter stor pris på at blir sendt videre til kommende generasjoner. Alt i alt ser jeg poenget ditt men intuitivt virker dette veldig urimelig for min del.

Lenke til kommentar

Kom hjem for godt over en time siden, men har rett og slett ikke klart å skrive noe før nå..

 

Er skikkelig sjokka og ute av meg, jeg trodde jeg hadde opplevd mye i livet, men det kan ikke måle seg med dette..

 

Etter å ha ringt på og forklart hvem jeg var og hvorfor jeg var kommet ville hun først ikke slippe meg inn, men etter endel overtaling over callinganlegget fikk jeg slippe inn.. Hun var tydelig gravid og hadde fått en liten mage..

 

Jeg la frem hva jeg synes om saken rolig og behersket, forklarte at jeg følte meg lurte og brukt, lurte på hvorfor hun ventet 3mnd med å si ifra osv?

 

Fikk ingen gode svar, og hun sa hun ville ha barnet.. Helt til jeg spurte om det ikke var NOEN ting jeg kunne gjøre.. Da kom sjokket, hun sa det rett ut:

 

"jeg er villig til å fortelle legen min at jeg har blitt voldtatt og ta abort hvis du betaler meg for det"

 

Meg: "hæ? er du seriøs"

 

Hun: "Ja, men jeg skal ha godt betalt.."

 

Jeg trodde virkelig ikke mine egne ører, tok hun seriøst å presset meg for penger mot å ikke føde? Hun skulle ha minimum 300 000 kr og minimum halvparten før hun evt. tar aborten.. Jeg klarte ikke si så mye mer før jeg dro, sa jeg måtte samle tankene og skulle ringe henne i morgen..

 

Har aldri vært så forbanna og sjokket i hele livet mitt, hun driver utpressing av meg med mitt ufødte barn, det er helt sykt..

 

Har jeg en mulighet til å anmelde henne for utpressing, det blir i såfall bare ord mot ord, jeg var den eneste som var der..?

 

Har heller ikke mulighet til å bla opp 300 000 over natta, har mesteparten av sparepengene mine knyttet opp i leiligheten min, men akkurat nå ser jeg ingen annen mulighet enn å betale.. Har ca 100 000 på bok, og kan få lånt resten av familie og banken.. Tror seriøst jeg betaler, håper det vil bli en liten pris på lang sikt og en god lærepenge? Noen som har noen andre tips, tror ikke jeg klarer å tenke klart lenger.. :no:

Lenke til kommentar

Enig med Turtlefence her.

 

Uansett, slik BURDE loven ha vert:

- Moren bestemmer om det skal foretas abort

- Faren kan si "Enten tar du abort, eller jeg betaler ikke bidrag".

 

Da kan moren enten beholde barnet som hun vil, men må forsørge selv, eller hun kan droppe det og leve videre som altid.

 

Problem løst, desverre er ikke regelverket slik det burde være.

Uansett, virker som en komplisert sak, tror det er lurt å snakke med en advokat som har peiling på dette, ville ihvertfal jeg gjort når det er snakk om slike summer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...