Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Komme seg unna barnebidrag?

Gjest Hjelp

Anbefalte innlegg

Er vel ikkje urimelig å kreve å få lov til å tilbringe tid sammen med barnet sitt vel?

Dersom det er dama sin idé å flytte så er det jo ho som fører til at ukespendling blir einaste alternativet.

Dette er vel heller ikkje ei handling for å staffe barnemora, men meir ei handling for både få tilbringe tid med barnet og betale mindre i direkte barnebidrag. Med delt foreldreansvar så blir det mindre å betale i barnebidrag en det hadde vært om barnemora må ta heile "jobben" utan anna enn økonomisk støtte frå barnefaren.

Det er jo ikke et tema i denne diskusjonen. Trådstarter ønsker i utgangspunktet ikke barn nå, og å kreve 50% foreldreansvar vil da kun være for å straffe mora, ikke for å tilbringe tid med barnet. Trådstarter vet jo allerede nå at hun kommer til å flytte.

Eg sier ikke kategorisk at 50% deling over større avstander er å straffe barnet, men i dette tilfellet så ble 50% deling foreslått nettopp for å straffe mora/kreve sin rett uten hensyn til barnet.

Og en 50% pendling over større avstander 2-4 ganger pr måned vil mest sannsynlig koste mer enn selve barnebidraget, og på toppen av det hele kommer vanlige utgifter til forbruk, underholdning, klær, mat osv. Mao veldig dårlig løsning om man vil komme billigst ut av det økonomisk.

Gjør man det derimot fordi man vil ta ansvar og være en del av livet til barnet så betaler man det det koster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde tatt kontakt med en egnet advokat for å høre litt om rettigheter og veien du burde gå. Det er greit å ha rett informasjon før du begynner å slenge ut trusler.

Abortlovens kjerne er § 2. Her står det hvilke vilkår som må være oppfylt for at et abortinngrep skal være lovlig: Før 12. svangerskapsuke kan kvinnen ta avgjørelsen selv. Etter 12. uke kan abort innvilges av en nemnd, hvis ett av disse kriteriene er oppfylt:

a) det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse

b) kvinnen har en vanskelig livssituasjon

c) det er stor fare for sykdom hos barnet

d) graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest

e) mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

Loven sier videre at «det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon».

Det er altså for sent for å ta en abort, med mindre en av kriteriene ovenfor er oppfylt.

Jeg tipper du ikke fikk beskjed før etter 12 uker nettopp på grunn av abortloven.

Takker for info.. jeg tror akkurat det samme som deg, at hun var fullstendig klar over dette, og for å slippe bråk fra min side sa hun med vilje ikke fra før hun visste tiden var ute.. shit, så eid jeg føler meg nå :(

Lenke til kommentar

Jeg sier bare : DNA-TEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har tenkt på dette, og håper jo for guds skyld at jeg ikke er faren, men hvis jeg tar dna test (og ikke nekter på at jeg er faren) og faktisk er faren vil hele prosessen gå mye fortere og jeg risikerer svart på hvitt (uten noen annen utvei) å måtte betale barnebidrag i 18år..

Lenke til kommentar

Sjekk først at barnet er ditt med farskapstest. Forlang dette.

Du blir sikkert en bra far for barnet.

Blir annerledes når du først ser barnet. At dere 3 ikke kan bli en familie som bor under samme tak er vel ganske opplagt allerede når hun oppfører seg slik hun gjør.

Men du har din del av ansvaret og må ta det økonomiske ansvaret som følger med.

Du kan slippe barnebidrag hvis noen adopterer barnet, altså en ny far.

Mener det er regler for hvor langt unna moren kan flytte uten samtykke i fra faren.

Forlang delt omsorg og botid da slipper du mye av barnebidraget. Kan ikke hun ta ansvar så søk om full omsorgsrett.

Nekt henne å flytte lengre unna en det som er lov.

Du har allerede blitt lur ikke la det bli værre. Ta det som en mann og la barnet få en best mulig oppvekst. Slutt å syntes synd på deg selv. Ta ansvar slutt å syt.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å straffe deg! Det handler om å sørge for at denne ungen får en ok oppvekst.

Jeg synes et barn skal være ønsket og at det skal vokse opp i en stabil familie med mor og far. Ikke komme til verden fordi en mor har "lyst på barn" og ser muligheten sin til å få det forsørget.. Barn er ikkeno menneskerett! Jeg ville selvfølgelig vært der og betalt hvis dette var noe jeg ønsket, men dette er noe jeg har blitt "lurt til"..

Lenke til kommentar

Nå må du ta konsekvensene av det du har gjort, enkelt å greit. Hvis alt det du sier er sant og denne kvinnen har lurt deg til å gjøre henne gravid så endrer det ingen ting. Du har forsatt et ansvar, du må huske at du er ikke det viktigste i denne situasjonen, barnet er.

Lenke til kommentar

Sjekk først at barnet er ditt med farskapstest. Forlang dette.

Du blir sikkert en bra far for barnet.

Blir annerledes når du først ser barnet. At dere 3 ikke kan bli en familie som bor under samme tak er vel ganske opplagt allerede når hun oppfører seg slik hun gjør.

Men du har din del av ansvaret og må ta det økonomiske ansvaret som følger med.

Mener det er regler for hvor langt unna moren kan flytte uten samtykke i fra faren.

Forlang delt omsorg og botid da slipper du mye av barnebidraget. Kan ikke hun ta ansvar så søk om full omsorgsrett.

Nekt henne å flytte lengre unna en det som er lov.

Du har allerede blitt lur ikke la det bli værre. Ta det som en mann og la barnet få en best mulig oppvekst. Slutt å syntes synd på deg selv. Ta ansvar slutt å syt.

Om hun blir sammen med den kjæresten som tidligere nevnt og flytter sammen med ham så har hun ikke lenger rett til å kreve deg for barnebidrag.

Pass bare på å få dette bevist så eier du henne istedenfor.

Synd med det barnet da som ikke vil få noen reelle foreldre...

Lenke til kommentar

Det er ingen lov som hindrer henne i å flytte til en annen del av Norge, såvidt jeg kan se. Det eneste relevante er barnelova § 42 som pålegger forelderen som flytter en varslingsplikt, men kun etter at det er inngått avtale eller falt dom om samvær. Før barnet er født foreligger det ingen slik plikt.

Ellers...

Gratulerer, du har skapt et liv. Du er den direkte årsaken til dette livet. Du er også ansvarlig for at dette livet, barnet, får mulighetene til å vokse opp og forsørge seg selv. Å "slippe" barnebidrag vil normalt være ganske uaktuelt - hvis du har for lav inntekt vil hun kunne få bidragsforskott (og dette kan kreves tilbake av deg hvis du får høyere inntekt).

Den enkleste måten å redusere bidraget på er økt samvær. Se på bidragskalkulatoren til NAV.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvordan er det når et barn er født? Kan man bare føre opp "far: ukjent", eller vil man da vekke mistanke og utløse klappjakt på en mulig trusselmaker? Så vidt jeg har skjønt er systemet litt krøkkete, har lest om fedre som kommer med femåringen for å hente podens pass og blir avvist fordi de formelt ikke er registrert som far. Hvis man aktivt må registrere en pappa, er det en og bare en mulighet for å unnslippe, og det er hvis man aldri blir ført opp. Problemet er vel at hvis moren noensinne i løpet av barnets oppvekst ombestemmer seg, skal hun ha etterbetalt ..

Lenke til kommentar

Det som er sikkert er at lovverket favoriserer moren. Bare se på barneloven (bl) § 35 1. ledd.

Når foreldra ikkje er gifte eller bur saman, jf. § 39, har mora foreldreansvaret åleine.

bl. § 35 2. ledd sier at man likevel kan avtale delt foreldrerett, men hovedregelen er at moren har foreldreansvaret når foreldrene verken er gift eller samboende. Er ikke ekspert på dette feltet, men trådstarter sitter fint i det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Når et barn er født skal det gis fødselsmelding (barnelova § 1). I meldingen skal det oppgis hvem moren mener er far til barnet (merk: Hvem MOREN mener - selv om faren står i samme rom er det irrelevant hva han sier).

Hvis det er oppgitt en far og han er gift med mor blir han automatisk far (pater est, barnelova § 3). Hvis mor ikke er gift kan far vedgå farskap etter § 4.

Dersom mor ikke oppgir noen far, eller far nekter å vedgå farskapet, er det det offentliges ansvar å avgjøre farskapet (barnelova § 5). Dette ansvaret er tillagt NAV.

Det er tilstrekkelig for å fastslå farskap at man har hatt sex med mor på tidspunktet da hun ble gravid, for øvrig...

Lenke til kommentar

Var jeg trådstarter ville jeg sett litt nærmere på bl. kapittel 6. I utgangspunktet har den som ikke bor sammen med barnet samværsrett. Denne retten bør trådstarter benytte for hva den er verdt. Moren vil tydeligvis ikke ha kontakt med barnefaren, derfor bør trådstarter bruke denne delen av barneloven for å få samvær. Trådstarter oppnår 2 ting: samvær med barnet, og at moren vil måtte forholde seg til trådstarter selv om hun ikke vil. Hun kan alltids få en rettskjennelse på at samvær skal opphøre, men det er tungvint for henne, og hun må bevise at det ikke er for barnets beste.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Mener du helt seriøst at trådstarter skal bruke barnet som et pressmiddel?

Slik som moren bruker barnet? -Ja, det mener jeg.

Samt risikere å bruke dette uskyldige barnet i 18 år for å straffe mora? 50% fordeling bør være mer vanlig, men å kreve dette for å straffe mora når det blir såpass lang reisevei er direkte galt.

Straffe mora? Hvordan blir hun straffet i dette sceanrioet? Jeg sier bare at han bør kreve sitt uansett om hun flytter bort. I lys av at hun ikke er "helt god", så synes jeg også det er verdt å finne ut om det er grunnlag for å overta hele foreldreansvaret. Nå har jo trådstarter gjort det klart at han ikke ønsker noe ansvar i det hele tatt, så da er jo alt dette irrelevant uansett.

Jeg kan også slenge med at hva man føler ovenfor et kommende barn kan endre seg stort fra nåværende tidspunkt og opp mot fødsel. Trådstarter bør ikke lukke døren fullstendig for farskap med litt ansvar for det kan bli mye bedre enn fryktet.

Det grøsser nedover ryggen min når jeg tenker at han skal betale for en person i bortimot 20 år uten å kjenne ham/henne. For de som ikke visste det, ja, "barnet" kan selv søke om bidrag fra far etter fylte 18 år. Jeg husker ikke vilkårene lenger, men jeg gjorde selv dette til min fars store forargelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal dra for å besøke den gravide jenta nå, hun har enda ikke tatt telefonen, men jeg håper hun er hjemme.. Skal komme med en tilbakemelding hvis hun sier noe som kan være av interesse.. for en smørje :no:

Lenke til kommentar

Trenger hjelp fra dere, har havnet i en meget kinkig situasjon.. :cry:

Var meget beruset og traff en jente på byen (via en annen veninne), vi endte opp med å ha en ONS, vi brukte ikke prevensjon da hun sa hun gikk på p-piller..

Har ikke hatt noe kontakt med jenta på 3mnd, før jeg plutselig får en telefon om at hun er gravid og vil beholde barnet. Hun sier også at hun har lyst på full foreldrerett og har planer om å flytte til en annen del av landet.. Får sjokk og aner ikke hva jeg skal gjøre? Spurte henne da om hun ikke gikk på p-piller, men da sa hun at det hadde hun ikke gjorde alikevel..

Snakket med min veninne som jeg traff denne jenta igjennom, hun fortalte meg at jenta som nå er gravid har sagt til jenter i veninnegjengen ting som: "jeg gikk ikke på p-piller fordi jeg har lyst på barn og at "jeg" ble valgt ut som "offer" siden jeg hadde god utdannelse (penger til barnebidrag) og så ok ut..

Jeg føler meg rett og slett lurt, jeg risikrer nå å måtte punge ut med barnebirdag i 18 år (etter mine utregninger min. 1,1 mill), i tillegg til at jeg ikke har lyst til å bli far for øyeblikket og barnet mitt vil vokse opp i en annen del av landet.. Har også en ny kjæreste, usikker på om hun vil fortsette forholdet sitt med meg hvis hun får vite dette?

Er det en måte jeg kan slippe barnebidrag på? Hva skjer hvis jeg nekter at jeg er faren? Please hjelp meg!

Informer om at du vil kreve DNA test, samt at du vil rettslig slåss mot henne hvert steg av veien mot å betale et øre i bidrag.

Det er ingenting som stopper henne i å sette "ukjent" som far på fødselsattesten, dette er noe hun gjør fordi hun er mentalt forstyrret.

Edit: Slått som en uønsket unge av Glavalava

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...