lperik Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Satt i helgen opp trådløsnett for første gang i mitt liv. Helt blank på området med andre ord. Kan starte med utstyret: Modem: Thomson ettellerannet fra Canal Digital. 12/5Mbit linje gjennom kabel Router: D-Link DIR-635 RangeBooster N 650 Trådløskort hovedPC: D-LINK DWA-140 Wireless N USB adapter (802.11n) Trådløskort laptop: Ukjent 802.11g kort Trådløskort LG BDspiller: Ukjent 802.11n kort Iphone 3GS: 802.11n? Satt opp modem. Testet linjehastighet rett fra modem, 12/5 som bestilt. alt ok. Koblet til router og testet hastighet i lanport. 12/5, alt ok her og. Satt opp SSID og WPA2-kryptering på trådløsnett og koblet opp på hovedpc. Hastighet viste igjen 12/5mbit ved bruk av itavisens og hw.no`s speedometere. Så starter morroa. Guttungen napper ut strømmen til routeren og da jeg setter den inn igjen finner jeg ikke igjen nettet mitt. Flytter router frem og tilbake i leilighet og finner tidvis igjen SSID i listen. Bor i blokk så finner 6andre nett i tillegg til mitt eget. Når jeg omsider får fullt signal sjekker jeg internetthastighet. 200kbit nedlasting... Sjekker samtidig lokalnett-hastighet og der hopper den mellom 19Mbit-130Mbit. I realiteten får jeg ikke kontakt mellom enhetene på lokalnettet. Restarter router og flytter litt rundt på den igjen, og tilslutt får jeg tilbake internetthastighet, men nå bare 4-10Mbit. Lokalnettet fungerer igjen. (Får streamet video mellom PC og LG blurayspiller etc selvom det hakker endel) Prøver så å sette styrke på router fra 20Mhz til "20/40 auto" og får da 270Mbit lokalnett hastighet. Teoretisk.. I realiteten er det null kontakt mellom maskinene.. Internett detter nå ned til 200kbit nedlasting på det meste, men som oftest timer netleseren ut så jeg ikke får opp google startside engang.. Signalstyrke inn til PC står på utmerket. Spørsmål: * Lest meg til at man kan bytte kanal for å unngå forstyrrelser fra andre nett. Vil dette hjelpe? Tenkte å ta med meg inSSIDer hjem å scanne for å se hvor jeg bør legge meg. * Hva kommer det av at man kan ha full signalstyrke fra router til PC men fortsatt null hastighet på internett/lokalnett? har dette igjen med forstyrrelser på kanalen man er på igjen? Takknemmelig for alle svar og tips. 5dager til angrefrist for kjøp av router går ut, så greit å teste ut det en kan, for routeren blir glatt sendt tilbake dersom nettet ikke stabiliserer seg før den tid! Endret 4. november 2010 av lperik Lenke til kommentar
Dennis9 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Hvis det finnes en reset knapp på routeren kandet være smart å prøve den før du gjør noe annet. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Modemet har nok blitt resatt noen ganger ja Gjorde følgende endringer nå ikveld som ser ut til å ha hjulpet betraktelig: * WPA Mode : WPA2 only (stod på WPA or WPA2 tidligere) * Cipher Type : TKP (stod på TKP and AES) * Byttet til channel 3 (sjekk bilde-vedlegg, tror jeg la meg på beste tilgjengelig spot?) * Satt Channel Width tilbake til 20Mhz kontra "auto 20/40mhz som den stod på før jeg begynte. * 802.11 mode: Mixed 802.11N og 802.11G Resultat: Full signalstyrke, 12/5Mbit ved speedometertester og som dere ser på vedlegget ligger trådløs lokalnett-hastighet på 130Mbit (stabilt). Streaming fungerer igjen til LG BD-spiller og mobil og bærbar mottar fulle signaler med god hastighet. Eneste som gjenstår nå er å prøve å flytte på routeren for å se om alt detter ut igjen. Får spare det til imorgen tror jeg, må jo ha noe å glede meg til! Noen mer triks som kan bedre nett enda mer? Endret 3. november 2010 av lperik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå