hvakrg Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Planlegger for tiden nytt nettverk i huset hvor jeg bl.a. skal ha ett serverrack i garasja som inneholder TV-server, backupserver og mediaserver, så jeg ønsker å sikre meg på båndbreddesiden fra switchen i garasja og inn til den sentrale switchen i huset. Så jeg vurderer å strekke 2 kabler mellom huset og garasja, vil forbrukerswitcher klare å se at den har to kabler tilgjengelig, eller må man da over på dyrere managed switcher? Lenke til kommentar
WishYou Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Du trenger en switch som støtter link aggregation og gjerne også link aggregation controll protocoll (LACP). Men de trenger ikke være så dyre, jeg har denne: https://prisguiden.no/produkt/87935 Jeg lastbalanserer både den stasjonære (dual realtek, LACP støttet i driver) og NAS-et mot denne. Funker ypperlig, men teknikkene som benyttes gjør at du ikke uten videre får elt jevn 50-50 fordeling, det trikses litt med MAC og ip-er for å detektere hvilken link en pakke sendes på. Men for all del, det hjelper godt. Wish Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Kobler du to kabler mellom to vanlige switcher vil not hele nettverket ditt gå i stå. Du må nok over på litt dyrere switcher som støtter port trunking. Edit: Akkurat for sent ute ja. Endret 3. november 2010 av OV-103 Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Ok, takk skal dere ha. Er det mye arbeid å sette det opp en slik switch? Endret 3. november 2010 av hvakrg Lenke til kommentar
WishYou Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Nope, i den jeg linket til mener jeg det er et par kryss for å slå dette på på gitte porter bare. Så settes det opp i netverksdriver eller NAS-oppsett. Det forutsetter naturligvis at du har kablet riktig i forhold til portene du valgte da... Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Flott, takk igjen Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Her står litt om forskjellige måter å gjere det på http://www.freebsd.org/doc/handbook/network-aggregation.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå