Gå til innhold

Dine tanker om religion?


Anbefalte innlegg

Ikke for å kapre denne tråden, men hvordan hadde du som kristen reagert vis jeg kom på skolen i en tskjorte med et ateistisk utsagn? Ser for meg at det hadde blitt mange reaksjoner (selfølgelig ikke fra alle), men er ikke dette på lik linje som folk som går med "KRIKK" osv klær?

Lurer bare...

Jeg hadde vel ikke reagert på det. Det er jo ikke noe spesielt med påskrifter for det ene eller andre. Det jeg synes er interessant er å høre - om det ellers faller naturlig - om vedkommende står for det de bærer på seg. Om det et overveid valg, eller om det bare var den t-sjorten som lå øverst i skapet den dagen.

1-893779-7675-t.jpg

hadde du reagert på denne?

Folk får tro hva de vil for meg, med som med andre ting i livet hender det jo at jeg gjør meg mine refleksjoner.

Endret av Anarkorken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du som kristen forhindrer andre mennesker fra å nyte godt av genteknologi

Du som kristen er med på pavens kondomdjevel opplegg

Du som kristen forhindrer vitenskapen drastisk?

Du må vite at dette er dagsaktuelle temaer og ikke noe som kristendommen sier noe om. Derfor finnes det kristne som er både for og mot genteknologi, på samme måte som at det finnes ikke-kristne som er både for og mot genteknologi. Spørsmålet om genteknologi er derfor mer av politisk og moralsk karakter enn religiøst. Du kan jo f.eks. ta en titt på hva KrF eller Miljøpartiet De Grønne sier om saken.

 

Kondomspørsmålet er det mange katolikker som er uenige med. Det er igjen mer et kirkepolitisk spørsmål, det er ikke sånn at det står i Bibelen at kondomer er forbudt. Du kan godt stemme FrP uten å være enig med alt Siv Jensen sier og gjør.

 

Forhindrer vitenskapen drastisk, da tenker du på? Genteknologi?

Lenke til kommentar

1-893779-7675-t.jpg

hadde du reagert på denne?

Jeg ser jo hva som står der. Det skader ikke med min tro, men jeg tenker det er trist at andre ikke har sett det som jeg oppfatter som verdifullt. Hva ellers skulle en slik plakat kunne gjøre?

Sist jeg sjekket var dette på en av t-skjortene mine.. Må vi se hva du syns er verdifullt før vi begynner å kritisere religionen din?

Lenke til kommentar
Det må en egeninnsats til for å komme seg ut av troen. De har det fint og godt, eller kanskje ikke, men de er redde for å gi slipp på det de absolutt vet må være sant. På det som har vært selvfølgelig og åpenbart hele livet. Evt. siden de fylte det tomrommet de hadde før de slo seg til ro med en tro.
Hvorfor skal man streve etter å få et tomrom?

Tomrommet kan fylles med vitenskap. Ved å søke ny viten, ny kunnskap, og faktisk vite istedenfor å tro. Eller ved å se på det på denne måten:

 

Tro er greit nok det, inntil det sperrer for virkeligheten. Inntil det begrenser deg, og fører til at du vil begrense andre, fordi vi har nok med tro.
Hvilke begrensninger er det man har som kristen?

Rett og slett det at man ikke vil lære nye ting, til fordel for tro. At andre ikke skal lære fordi vi selv ved troen vet at det de lærer er feil. Også at ny teknologi og forskning skal nektes for. Nei, det er ikke like ille i Norge som andre steder. Men det er så vidt vi tør å drive med f.eks. stamcelleforskning.

 

I dagens verden, hvis vi plutselig ble kvitt religion, så ville det blitt en langt fredeligere verden, ja.
Hvis du med religion mener kristendom, så er nok svaret nei, ettersom Bibelen lærer nestekjærlighet overfor både mennesker og dyr. Og i tillegg er et viktig element å ta vare på naturen, i motsetning til menneskers grådighet som ødelegger jorden og behandler dyr som ting og uting.

Absolutt all religion og overtro. Slik at hverken USA, Iran, Israel eller terrorister kan tøffe seg for guden sin ved å drepe andre. Hvor mange selvmordsbombere får vi hvis ingen av de tror på liv etter døden? Hvor mange vil være villige til å krige hvis de ser på dette livet som alt de har? Hvor akseptabelt blir drap på uskyldige hvis alle virkelig blir klar over at døden betyr slutten? Hvorfor krige hvis alle mennesker er lik oss selv?

 

Og respekt for naturen skal vi alle ha, når vi forstår at vi er en del av naturen, har utviklet oss i naturen, og at naturen er i evig utvikling. Naturen er ikke til for oss, vi er til for naturen, vi er til takket være naturen.

 

Jeg vil ikke all religion til livs. Men summen av all religion er negativ, destruktiv og utviklingshemmende. Alle kan få tro hva de vil, men ingen skal få bruke religion og tro alene til å argumentere politisk, teknologisk, vitenskapelig eller medisinsk. Alle som bare har en usynlig, ufølelig skapning som sitt grunnlag bør ignoreres eller les av i alle rom hvor vi diskuterer vår alles framtid. Det er menneskene selv som lever på Jorden, som skal leve på Jorden til vi utrydder oss selv eller til Solen er på vei til å dø. Uansett hva en gud er, gudene hjelper oss ikke på Jorden, de har ingen målbar effekt på våre liv. Derfor har gudene ingenting med å gjøre hvordan vi lever våre liv. Menneskene er de eneste som har noe å si når det gjelder hvordan menneskene skal leve og utvikle seg videre.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man streve etter å få et tomrom?

Hva VET du egentlig om dette tomrommet? Hvem har lært deg at det er noen tomrom der overhodet? Tror du at fordi du tror på en påstått figur fra en bok har mindre "tomrom" enn de som ikke tror på fiktive personer? Har overhodet ikke noe problem med noe tomtom i det hele tatt jeg, ei heller har noen av de jeg kjenner noe problem med slike tomrom, så det ville vært artig å høre hvor og når dere kristne, og sikkert andre religiøse, lærer at alle andre har et slikt tomrom? Vil du dele dette med oss er du snill?

 

Tro er greit nok det, inntil det sperrer for virkeligheten. Inntil det begrenser deg, og fører til at du vil begrense andre, fordi vi har nok med tro.
Hvilke begrensninger er det man har som kristen?
Vi kan begynne med at du låser deg til en forklaring. Nå er det som du sier en del mennesker som er åpne for både big bang og evolusjon, men når push comes to shove så tror jeg at de menneskene, når de blir stilt ovenfor valget, velger default skapelse, for å fremstå som "ekte" kristne... Utrolig mange uærlige religiøse også skjønner du, som sier ditt når de er ute blandt folk og som sier noe helt annet når de kommer sammen med sine egne...

 

 

Jeg har selv vært kristen, men da jeg leste personlig om Evolusjon og big bang osv, og ikke bare noe de kristne vennene mine forklarte, så jeg jo med en gang at religion er jo blåst!

Så du er altså ikke klar over at kristendom fint kan gå hånd i hånd med både big bang og evolusjon? Det finnes riktignok noen kristne som ikke tror på en av delene eller begge deler, men det finnes også ikke-kristne som ikke tror på en eller begge deler.

Ja her i landet ja (se over). Men hovedtyngden av ignoranter tror fremdeles at skapelsen er hva som har skjedd, ord for ord... Hvem av de gruppene er egentlig ordentlig kristne? De som følger guds ord eller de som ikke gjør det...?

 

 

 

I dagens verden, hvis vi plutselig ble kvitt religion, så ville det blitt en langt fredeligere verden, ja.
Hvis du med religion mener kristendom, så er nok svaret nei, ettersom Bibelen lærer nestekjærlighet overfor både mennesker og dyr. Og i tillegg er et viktig element å ta vare på naturen, i motsetning til menneskers grådighet som ødelegger jorden og behandler dyr som ting og uting.

Nestekjærlighet`? HA! Det finnes vel knapt noen gruppe som er så selvopptatt og selvforherligende som religiøse, herunder også kristne. Dere går i kirken og sitter der og hører hvor utrolig heldige dere er som har jesus som krykke i livet og hvor utvalgte dere er som har nåden også videre og tenker at hadde bare alle vært kristne så hadde alt vært så bra.... Selvfølgelig uten å skjenke en eneste tanke på at kristendommen har hatt to tusen år på seg til å få til akkurat det, men som aldri fikk til hverken nestekjærlighet mot mennesker eller mot dyr eller noe annet som kan minne om et godt samfunn i forhold til det VI lever i i dag. Beklager å måtte si det, men religiøst vissvass virker altså meget dårlig som modell for nestekjærlighet. Dette er noe dere er innbilt til å tro, for religion er ikke nestekjærlig i det hele tatt, det er samme religion kjærlig og der stopepr det. Tenk om vi heller kunne måtes på et likt plan, UTEN noe å krangle om eller noen idiotisk gude skikkelse å sleike oppover ryggen i alt og et... Her i landet blir religion tonet ned til spiselige mengder, men det går ikke an å sammenligne det med religiøsiteten til resten av verden da lille norge eer 0,1% av verdens befolkning...

 

Vet personlig om kristne som syntes dyre rettigheter er noe forbannet tull, for gud satet oss jo til å bestemme over dyrene så hva er da problemet liksom? Jesus gjorde det så hvorfor kan ikke vi? Skikkelig stupid...

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har selv vært kristen, men da jeg leste personlig om Evolusjon og big bang osv, og ikke bare noe de kristne vennene mine forklarte, så jeg jo med en gang at religion er jo blåst!

Så du er altså ikke klar over at kristendom fint kan gå hånd i hånd med både big bang og evolusjon? Det finnes riktignok noen kristne som ikke tror på en av delene eller begge deler, men det finnes også ikke-kristne som ikke tror på en eller begge deler.

 

 

 

Joda, jeg er fult klar over at noen får disse to til å passe fint sammen, men ser det høyst usansynlig at det skal finnes noen høyere makter, uansett hvordan du vrir og vender på det. Vis du klarer å forestille deg hvor lenge siden universets opprinnelse var, og hvor stort universet faktisk er! så skjønner du kanskje hvor små og ubetydelige vi er (ikke at vi skal henge med lippa av den grunn) :)

Lenke til kommentar
Tomrommet kan fylles med vitenskap. Ved å søke ny viten, ny kunnskap, og faktisk vite istedenfor å tro. Eller ved å se på det på denne måten: http://www.youtube.c...h?v=6RjW5-4IiSc
Tror vi snakker om to forskjellige tomheter. Følelsen av tomhet kan aldri erstattes av vitenskap, uansett hvor mange matematiske formler du måtte ha foran deg. Ja, du kan sågar ha en hel mattebok foran deg, men den kan aldri noensinne fylle opp tomheten. Om du ikke aner hva jeg snakker om, så har får det heller være.

 

Hvis du snakker om tomrommet der vi mangler forklaringer på ting i virkeligheten, så er jeg også uenig. Du kan ikke bruke vitenskap til å forklare en god del ting, som hvorfor er vi her, hvor kommer vi fra, osv. Vitenskapen kan i stor grad forklare hvordan mennesker fysisk oppstod, men det er ikke det samme.

 

Rett og slett det at man ikke vil lære nye ting, til fordel for tro. At andre ikke skal lære fordi vi selv ved troen vet at det de lærer er feil. Også at ny teknologi og forskning skal nektes for. Nei, det er ikke like ille i Norge som andre steder. Men det er så vidt vi tør å drive med f.eks. stamcelleforskning.
Er det utelukkende stamcelleforskning du snakker om når du skriver at kristne ikke vil lære nye ting, at de ikke vil at andre skal lære nye ting og at ny teknologi og forskning skal nektes for? Grunnen til at DRKK kirke er imot stamcelleforskning er fordi det er et etisk spørsmål, på linje med abort. Om noen ser noe de mener er umoralsk, er det vel bedre å rekke opp hånden og si ifra, enn å beholde munnkurven på, i frykt for å gjøre seg upopulær, er det ikke?

 

 

Absolutt all religion og overtro. Slik at hverken USA, Iran, Israel eller terrorister kan tøffe seg for guden sin ved å drepe andre. Hvor mange selvmordsbombere får vi hvis ingen av de tror på liv etter døden? Hvor mange vil være villige til å krige hvis de ser på dette livet som alt de har? Hvor akseptabelt blir drap på uskyldige hvis alle virkelig blir klar over at døden betyr slutten? Hvorfor krige hvis alle mennesker er lik oss selv?
Nå gjør du den vanlige feilen å blande islam med kristendom.

 

Og respekt for naturen skal vi alle ha, når vi forstår at vi er en del av naturen, har utviklet oss i naturen, og at naturen er i evig utvikling. Naturen er ikke til for oss, vi er til for naturen, vi er til takket være naturen.
Ja, det siste er til og med bibelen enig med deg i. Men det er ikke å stikke under en stol at vi har særdeles liten respekt for naturen, i vitenskapens navn. Vitenskap er ikke utelukkende positivt.

 

Jeg vil ikke all religion til livs. Men summen av all religion er negativ, destruktiv og utviklingshemmende. Alle kan få tro hva de vil, men ingen skal få bruke religion og tro alene til å argumentere politisk, teknologisk, vitenskapelig eller medisinsk. Alle som bare har en usynlig, ufølelig skapning som sitt grunnlag bør ignoreres eller les av i alle rom hvor vi diskuterer vår alles framtid. Det er menneskene selv som lever på Jorden, som skal leve på Jorden til vi utrydder oss selv eller til Solen er på vei til å dø. Uansett hva en gud er, gudene hjelper oss ikke på Jorden, de har ingen målbar effekt på våre liv. Derfor har gudene ingenting med å gjøre hvordan vi lever våre liv. Menneskene er de eneste som har noe å si når det gjelder hvordan menneskene skal leve og utvikle seg videre.
Enhver blir salig i sin tro, og alle skal ha ytringsfrihet, uansett hva som ligger i grunn for deres meninger.
Lenke til kommentar
Hva VET du egentlig om dette tomrommet? Hvem har lært deg at det er noen tomrom der overhodet? Tror du at fordi du tror på en påstått figur fra en bok har mindre "tomrom" enn de som ikke tror på fiktive personer? Har overhodet ikke noe problem med noe tomtom i det hele tatt jeg, ei heller har noen av de jeg kjenner noe problem med slike tomrom, så det ville vært artig å høre hvor og når dere kristne, og sikkert andre religiøse, lærer at alle andre har et slikt tomrom? Vil du dele dette med oss er du snill?
Det er en følelse mange har eller hadde, og ettersom at det er en følelse, nytter det ikke å skulle bruke logikk for å forklare at tomrommet egentlig ikke er der. Om du ikke har føler et tomrom, er det jo bare fint for deg.

 

 

Vi kan begynne med at du låser deg til en forklaring. Nå er det som du sier en del mennesker som er åpne for både big bang og evolusjon, men når push comes to shove så tror jeg at de menneskene, når de blir stilt ovenfor valget, velger default skapelse, for å fremstå som "ekte" kristne... Utrolig mange uærlige religiøse også skjønner du, som sier ditt når de er ute blandt folk og som sier noe helt annet når de kommer sammen med sine egne...

 

Ja her i landet ja (se over). Men hovedtyngden av ignoranter tror fremdeles at skapelsen er hva som har skjedd, ord for ord... Hvem av de gruppene er egentlig ordentlig kristne? De som følger guds ord eller de som ikke gjør det...?

Forstår ikke helt hvorfor noen skulle svinge med meningene sine slik, ikke kjenner jeg til noen eksempler av det heller. Ingen av de store kirkene nekter for hverken big bang eller evolusjon. Det har ingenting med å være ekte eller uekte kristen å gjøre.

 

 

Nestekjærlighet`? HA! Det finnes vel knapt noen gruppe som er så selvopptatt og selvforherligende som religiøse, herunder også kristne. Dere går i kirken og sitter der og hører hvor utrolig heldige dere er som har jesus som krykke i livet og hvor utvalgte dere er som har nåden også videre og tenker at hadde bare alle vært kristne så hadde alt vært så bra.... Selvfølgelig uten å skjenke en eneste tanke på at kristendommen har hatt to tusen år på seg til å få til akkurat det, men som aldri fikk til hverken nestekjærlighet mot mennesker eller mot dyr eller noe annet som kan minne om et godt samfunn i forhold til det VI lever i i dag. Beklager å måtte si det, men religiøst vissvass virker altså meget dårlig som modell for nestekjærlighet. Dette er noe dere er innbilt til å tro, for religion er ikke nestekjærlig i det hele tatt, det er samme religion kjærlig og der stopepr det. Tenk om vi heller kunne måtes på et likt plan, UTEN noe å krangle om eller noen idiotisk gude skikkelse å sleike oppover ryggen i alt og et... Her i landet blir religion tonet ned til spiselige mengder, men det går ikke an å sammenligne det med religiøsiteten til resten av verden da lille norge eer 0,1% av verdens befolkning...
Dette kan vi vel snu på 180 grader. Dere ateistiske bedrevitere leser Dawkinsbøker og blir forklart hvor smarte, logiske, intelligente og fornuftige dere er, imotsetning til de hjernevaskede og dumme kristne som ikke er i stand til å tenke selv. Selvforherligelse på høyt nivå. Så sittere dere der Nietzche-klubben deres og sleiker hverandre oppover ryggen mens dere gjør sinte slagord som "død over religion" mens dere drømmer om hvor fin og fredelig verden vil bli bare alle følger deres fotspor.

 

Vet personlig om kristne som syntes dyre rettigheter er noe forbannet tull, for gud satet oss jo til å bestemme over dyrene så hva er da problemet liksom?
Mulig det, men de har ikke bibelen på sin side.
Lenke til kommentar

GUD FINNES IKKE!!

Åja, daså. Hvordan fant du ut det da?

 

Vitenskap kan uansett brukes til å bevise at universet sannsynligvis har en skaper.

 

Hva høres mest logisk ut? At universet ble skapt av ingenting, eller at det hadde en skaper? Det er for meg mer sannsynlig at NOE skapte alt enn at alt ble skapt av absolutt ingenting.

Er du klar over at det ikke finnes noe som heter vitenskapelig bevis i vitenskapen?

Lenke til kommentar

Ingen av de store kirkene nekter for hverken big bang eller evolusjon. Det har ingenting med å være ekte eller uekte kristen å gjøre.

Etter min mening er de kristne som tror på Big Bang og evolusjon ikke ekte kristne.

Det står ikke noe om dette i bibelen, og bibelene er jo guds ord.

Den skal følges bokstavlig. Noe annet ville jo være blasfemi!

 

Hvis du tolker og trekker ut deler av bibelen, kan du likegodt forkaste hele dritten :-)

Endret av Tobben70
Lenke til kommentar

Når jeg tenker på religion så er det ikke spørsmålet om hvorvidt det finnes en gud eller ikke som opptar meg, men snarere det at noen vil basere livet sitt på en tanke om noe abstrakt. For om gud skulle eksistere på en eller annen måte, så er han fortsatt abstrakt på den måten at han ikke eksisterer i fysisk forstand. Men så det er vel derfor det kalles tro. Man skal liksom bare tro at noe (gud) eksisterer fordi man har blitt fortalt om det via foreldre eller en bok. Hvis en religiøs person faktisk er reflektert og intelligent, så vil denne personen selv oppdage det absurde troen fører med seg (og jeg tror det er mange av disse som har det vondt inni seg da de blir revet i to forskjellige retninger).

 

Løsningen er altså utdannelse. Hvis samfunnet lærer folk å tenke på egenhånd så vil med tiden de religiøse falle ifra troen sin. Generasjoner vil kanskje gå, men omsider vil det komme til en person som holder opp med å føre foreldrereligionen videre.

 

For indoktrinering av barn er avskyelig! I skolegangen er første møte med problemstillinger vedr. eksistensen på universitetet gjennom emner som EX.FIL. Et modent sinn er hva som kreves for å fordøye slikt på en forsvarlig måte (det er altså en grunn til at dette ikke undervises i på barne- eller ungdomsskole). Religiøse foreldre derimot, turer frem med disse problemstillingene til småbarna som om det skulle være en bra for dem. Men det er jo det de tror, de tror at de gjør barnet en tjeneste ved å fortelle om dette abstrakte de baserer livet sitt på. De tror de gjør barnet en tjeneste ved å låse barnets tankesett til illogikk.

 

Men igjen; utdannelse vil sette dem fri omsider...

Lenke til kommentar

Er det mogleg å få ei forklaring på den såkalla følelsen av tomheit kristne jabbar om opp og opp i mente?

 

Eg er ateist og har på ingen måte nokon følelse av tomheit i det heile. Har eg berre vore jævlig flink til å fylle tomromet med... skal vi kalle det jordiske syndige gleder? :innocent:

Ja, enig med deg.

Det er bare de kristne som snakker om denne tomheten.

Kanskje det er derfor de har blitt kristne....for å fylle noe de manglet i livet?

 

:)

Endret av Tobben70
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...