kjelle392 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Dette innlegget passer egentlig i mange forskjellige kategorier, men jeg valgte denne. Bare flytt det om det er feil. I går gikk maskina mi heden. Etter det som skulle vært en kontrollert restart, nekta den plent å starte igjen. Ingenting skjedde/ble hørt når jeg trykket inn powerknappen. Den lille dioden på HK lyser, og eksterne HD'er som er koblet med USB lyser og går rundt. Regner derfor med at det er PSU'en som har tatt kvelden. Uansett. Dataen begynner å bli noen år, så derfor tenkte jeg rett og slett å oppgradere den nå i samme slengen. Har bestilt nytt HK, CPU, PSU, RAM + en SSD-disk som skal brukes som systemdisk (har en annen tråd her inne om akkurat det temaet). Spørsmålet mitt er nå; vil jeg støte på problemer av noe slag opp mot Windows 7 som er innlagt på SATA-disken? Er det "ok" for MS at jeg bytter såpass mye, eller må jeg rett og slett også kjøpe en ny lisens OS? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Har du OEM-lisens, leverandør-lisens eller full-versjon lisens? Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Det er jeg neimen ikke sikker på, men jeg har bygd pc'n selv - det er altså ingen sak fra Elkjøp. Sitter på jobb nå så jeg får ikke sjekket - men er det slik at OEM-versjonen kommer ferdig installert UTEN DVD? Det jeg imidlertid kan svare her og nå, er at jeg kjøpte W7 i "løs-vekt". Endret 3. november 2010 av kjelle392 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Det kan godt være både OEM og fullversjon, selv om den er kjøpt i "løsvekt" som du sier. OEM er enten 32- eller 64-bits, mens fullversjonen lar deg velge dette ved installasjon. Kanskje det hjelper deg å huske hva du har? Problemer opp mot den installasjonen du allerede har på en av de gamle diskene vil du uansett støte på. Bytte så mye hardware uten en full reinstallasjon av Windows er å be om at ting skal gå som sirup og med masse feil. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Det kan godt være både OEM og fullversjon, selv om den er kjøpt i "løsvekt" som du sier. OEM er enten 32- eller 64-bits, mens fullversjonen lar deg velge dette ved installasjon. Kanskje det hjelper deg å huske hva du har? Problemer opp mot den installasjonen du allerede har på en av de gamle diskene vil du uansett støte på. Bytte så mye hardware uten en full reinstallasjon av Windows er å be om at ting skal gå som sirup og med masse feil. Jeg kan da med sikkerhet si at det må være fullversjonen, for jeg husker at det valget kom - dvs. det er 2 plater i W7-pakka. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Har du fullversjonen er det uproblematisk å bruke den på ny hardware, men du må uansett reinstallere for å unngå driverproblemer av en annen verden. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Har du fullversjonen er det uproblematisk å bruke den på ny hardware, men du må uansett reinstallere for å unngå driverproblemer av en annen verden. Du har jo selvsagt helt rett i det du skriver. Da har jeg egentlig fått svar på det jeg lurte på. Tusen takk alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå