Siesta Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Første del av oppgaven går greit, den var å finne multiplikatoren for R i en åpen økonomi der utregningen går ut fra Problemet mitt kommer når jeg skal sette inn Jeg klarer ikke å finne multiplikatoren på denne fordi jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal regne ut det nye T leddet når det blir stående inne i parantesen med Jeg er altså ikke sikker på hvordan jeg skal behandle utregningen i den parantesen. Det er en stund siden jeg har holdt noe på med matematikk. Håper det er noen som kan ta seg tid til å svare. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Har du hele oppgaven. Blir litt usikker for slik jeg forstår deg så skal når Stemmer det? Lenke til kommentar
Siesta Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her men, jeg vil regne ut den nye multiplikatoren når jeg setter Så den nye ligningen blir da: Det jeg har problemer med er hvordan jeg skal regne ut leddet. Hva ender jeg opp med når jeg ganger det ut? Blir det eller bare Det er lenge siden jeg har holdt noe på med matte, så jeg er ikke lengre helt stødig på hvordan jeg skal regne ut den parantesen når det blir flere ledd i den. Endret 3. november 2010 av Siesta Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Du skal ikke løse opp parentesen, du skal beholde den og faktorisere videre. R er med i begge leddene inne i parentesen, så du kan skrive om den parentesen til cR(1-t). Når det er sagt vil jeg på det sterkeste anbefale at du leser deg opp i grunnleggende matematikk! Jeg vet ikke hvor mye økonomi du har tenkt å ta, men jo mer matte du har, desto enklere blir det. Denne er tilpasset økonomistudier og starter veldig basic, den bør være tilgjengelig på ditt nærmeste bibliotek hvis du ikke skal ta så mye økonomi og i bokhyllen din hvis du skal ta noe særlig mer.. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Multiplikatoren er og da jeg antar at oppgaven spør etter hvilke effekt et skattesjokk har på aggregert inntekt vil . Jeg ser ikke noe grunn for at multiplikatoren skal endre seg ved at Tar et lite forhold her for det er lenge siden jeg har jobbet med multiplikatormodeller. Er ikke svaret tilstrekkelig så last gjerne opp hele oppgaven! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Nei, med T=tR blir multiplikatoren .. Det kan like gjerne være at man skal se på en økning i offentlige utgifter, investering eller nettoeksport.. Endret 4. november 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 *snip Du har selvfølgelig helt rett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå