MPC Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Hei! Har ein venn som akkurat i går mista eit HTC Desire mobil. Han kjøpte den frå Telenor månaden før med frihet abonnementet der han må betale 200 kr kvar månad i eit år. Han lånte mobilen i går vekk til eit person som han kjenner litt. Ho måtte så dra av gårde for å snakke med nokon. Då ho kom tilbake 15 min seinare, mistet ho mobilen hans, som er verdt rundt 4500 kr uten abonnement. Foreldra til vennen min har ringt ho sine foreldre for å prøve å finne eit løysning på dette, akkurat no leiter ho jenta rundt byen for mobilen, men no kommer spørsmålet. Om ho ikkje finner mobilen, og ikkje vil betale 4500 kr for eit ny mobil (Ho tilbudde han 1000 kr, som er langt frå nok) går det an å ta denne saken hos politiet for å så å få dette beløpet betalt? Eller har vennen min ikkje noko rettigheiter for å få tilbake pengane på mobilen frå ho som mistet mobilen? Kan vel også spørre, om det går an å kontakte Telenor for å så å få eit ny mobil under garanti. Takker for svar! Lenke til kommentar
Nator Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Hvis hun solgte den til noen for eksempel 2000 kr og gir han 1000 kr har hun enda tjent 1000 kr. Men han kan kanskje få det på forsikringa. Lenke til kommentar
MPC Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Har han forsikring da? Han kjøpte den frå telenor 1 månad sida, uten å velge med noko forsikring. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Med mindre han kan bevise at hun solgte den eller stjal den så er det neppe noen politisak, om han hadde kunnet bevise noe slikt hadde uansett ikke politiet hatt tid til slikt, vi lever da i verdens beste land så det er slik det skal være.... Garanti dekker ikke noe slikt så har han ikke forsikring så sitter han der med mindre jenta gjør opp for seg. Lenke til kommentar
MPC Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Update: Ser ut som ho vil berre gje 1000 kr for å ha mistet mobilen, som ikkje vil fungere siden den er vert 4500 kr. Ser ut som politiet hjelper her nede. Faren til vennen min har vist fått snakket med politisjefen for vårt kommune, han skulle sjå innom på saken og ta eit prat med personen som ikkje ville erstatte heile summen. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Ei dere kjenner litt, låner mobilen til kompisen din. Så må hun dra bort for å snakke med noen, og da hun kommer tilbake 15 min. senere har hun mistet den? Høres for meg ut som om hun har solgt den, eller tatt den selv. Man mister ikke bare en mobil sånn helt uten videre når man står og snakker i den! At hun måtte stikke avgårde med mobilen burde vært en tydelig tegn. Men håper det ordner seg for dere. Kjipt når sånt skjer. Lenke til kommentar
MPC Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Siste update! På fredag etter at vi anmeldt heile saken til politiet så har det skjedd rare ting . For det første på lørdag, etter at politiet kontakta personen som mista mobilen så "fant" ho liksom mobilen. Det som er morsamt er at ho sa den låg i hagen til narvesen der den har bud dei siste 5 dagene. For det første, det har snødd, regnet etc, og det er ikkje NOKO skadde i det heile tatt på mobilen. For det andre, så er simkortet fjerna, som er merkelig sida simkortet ligger heilt innerst i mobilen og kan ikkje dette ut. Eg tipper på den blei fjerna pga. den blei låst av telenor, og hadde tastelås på og pinkode lås. For det tredje, så var operativ systemet forandret frå engelsk til norsk, som er også merkelig sida det ville ikkje gjort det av seg sjølv. Og for det fjerde, så var mobilen sitt "start side" forandra til default, men nye bagrunner etc, MEN alle appene som kompisen min kjøpte/nedlasta var fortsatt installert, men fjerna frå start menyen. Så dette er det eg trur har skjedd: Ho tok mobilen, men pga tastelås/pinkode og simkort lås så fjerna ho simkortet. 2-3 dager etter då politiet ringer, så begynner ho å bli nærvøs og seier "Eg fant vist mobilen i hagen til Narvesen", som er fult mulig men, KORLEIS i faen kan mobilen liksom miste SIMKORTET, bli skiftet frå Engelsk til Norsk, og "defaulte" startmenyen og fjerne alle snarveger etc av seg sjølv. Og verst av alt, korleis kunne det liksom ha fungert opp til - 8*C, i regn, snø og is forhold. Han er veldig sint no, og lurar på om han skal gjere noko meir med saken eller gje seg. Endret 9. november 2010 av MPC Lenke til kommentar
branick Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Telefonen er tilbake i trygge hender, så det kan ikke skade å gi seg ihvertfall Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Telefonen er tilbake i trygge hender, så det kan ikke skade å gi seg ihvertfall Hvorfor gi seg? Jeg hadde tatt det videre, hvis det var juridisk mulig. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Telefonen er tilbake i trygge hender, så det kan ikke skade å gi seg ihvertfall Han har jo en rekke indisier som peker i retning av forsøk på tyveri eller underslag, men en slik sak vil vel med stor sannsynlighet bli henlagt. Kanskje like greit å la det ligge.. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det bør tas videre. Mobiltelefonen er helt klart stjålet, sim kortet dette ikke bare ut slik. Ta saken videre, selv om du sansynligvis ikke vinner, du har jo ikke noe bevis akkuret. Lenke til kommentar
branick Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Telefonen er tilbake i trygge hender, så det kan ikke skade å gi seg ihvertfall Hvorfor gi seg? Jeg hadde tatt det videre, hvis det var juridisk mulig. Er det umulig å ta saken videre da? Personlig hadde jeg ikke orket papirmølla det innebærer bare for en skarve mobiltelefon. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 man får vel ingen personlig vinning ut av å ta saken vidre om det var det som var tanken. tror også at det kommer tiol å koste tid og "arbeid" med å ta den videre, både ofr personen og politiet. hadde telefonen blitt ødelagt eller lidd skader av dette i ettertid så måtte han jo bare kjørt på, men det er vel bedre å ta det som en lekse og tenke litt lengre fram neste gang. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 hadde telefonen blitt ødelagt eller lidd skader av dette i ettertid så måtte han jo bare kjørt på, men det er vel bedre å ta det som en lekse og tenke litt lengre fram neste gang. Hvorfor ikke la jenta som stjal/mistet den være den som lærer leksen? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Med mindre han har behov for å være bestevenn med denne jenta, bør han absolutt anmelde. Selv om det ikke nødvendigvis kommer til å skje noe særlig vil politiet ha det i bakhodet, og hennes muligheter til å slippe unna med lignende i fremtiden er sterkt svekket. Lenke til kommentar
MPC Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Han har sagt frå til politiet at ha fikk mobilen tilbake, men han veit ikkje om politiet vil følge saken vidare eller la det ligge. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det er ikke grovt nok til at politiet tar det videre av seg selv. Hvis han anmelder, vil det sannsynligvis bli henlagt grunnet bevisets stilling (les: politiet har viktigere ting å gjøre), men det er bedre enn at han ikke anmelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå