PyrionZ Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Kjøpte meg noen brukte PSB Image 5T og klarte uheldigvis å sprenge de første dagen jeg hadde de. Har fått satt i nye elementer nå, og da lurer jeg på hvor lenge jeg egentlig skal spille de inn? Har brukt de jevnlig i dag, ikke på noe høyt volum, skal jeg øke gradvis, eller åssen gjør jeg det? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Står det ingenting i dokumentasjonen, evt ta en telefon til butikken du kjøpte dem i? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=681698 http://avforum.no/forum/hoyttalere/50002-lyd-spille-inn-hoyttalere.html http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=7841 Lenke til kommentar
magb Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Etter noen få timer er det bare å peise på. Pass på at du ikke spiller så høyt at det vrenger da. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Peis på fra første stund, men du må fremdeles passe på at ikke det vrenger. Det eneste som skjer ved innspilling er at noen av delene på elementet - først og fremst øvre og nedre oppheng - mykner opp. Jo større membranutslag, jo kortere tid tar det. Strengt tatt foretar man en liten "innspilling" hver gang man bruker høyttaleren etter en tids pause. Materialene endrer egenskaper med varierende temperatur, og jo mer og høyere man spiller jo mer varme vil utvikles i svingspolen. Rent målemessig er det hovedsaklig Thiele/Small-parametrene Fs og Qts som endrer seg. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Innspilling er for meg en liten gimmick som man egentlig ikke trenger å tenke på. Som Epifant sier: Bare peis på fra første stund, men pass selvfølgelig på at det ikke vrenger, og at du har nok forsterkerkraft til høyttalerne. Man vil merke forskjell etterhvert, men ved vanlig lytting er ikke dette en prosess man må tenke spesielt på. Lenke til kommentar
Kale Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Innspilling av anlegg er i fleste tilfeller veldig viktig spesielt ved større høyttalere. Innspillingen kan variere mellom 12 og 48 timer men i de fleste tilfeller holder det med 12. Innspillingen kan deles opp. Det er viktig å starte i et passe høyt volum og med tiden øke det. Husk at viss du deler det opp bør du begynne på et laft volum igjen. Innspilling av anlegg er i fleste tilfeller veldig viktig spesielt ved større høyttalere. Innspillingen kan variere mellom 12 og 48 timer men i de fleste tilfeller holder det med 12. Innspillingen kan deles opp. Det er viktig å starte i et passe høyt volum og med tiden øke det. Husk at viss du deler det opp bør du begynne på et laft volum igjen. Innspilling av anlegg er i fleste tilfeller veldig viktig spesielt ved større høyttalere. Innspillingen kan variere mellom 12 og 48 timer men i de fleste tilfeller holder det med 12. Innspillingen kan deles opp. Det er viktig å starte i et passe høyt volum og med tiden øke det. Husk at viss du deler det opp bør du begynne på et laft volum igjen. Innspilling av anlegg er i fleste tilfeller veldig viktig spesielt ved større høyttalere. Innspillingen kan variere mellom 12 og 48 timer men i de fleste tilfeller holder det med 12. Innspillingen kan deles opp. Det er viktig å starte i et passe høyt volum og med tiden øke det. Husk at viss du deler det opp bør du begynne på et laft volum igjen. Innspilling av anlegg er i fleste tilfeller veldig viktig spesielt ved større høyttalere. Innspillingen kan variere mellom 12 og 48 timer men i de fleste tilfeller holder det med 12. Innspillingen kan deles opp. Det er viktig å starte i et passe høyt volum og med tiden øke det. Husk at viss du deler det opp bør du begynne på et laft volum igjen. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Gi gass med en gang, da går innspillingen fortere. Dette er en mening kjente hjemmekinobyggere deler med meg, så det må ligge noe i det. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Innspilling av anlegg er i fleste tilfeller veldig viktig spesielt ved større høyttalere. Innspillingen kan variere mellom 12 og 48 timer men i de fleste tilfeller holder det med 12. Innspillingen kan deles opp. Det er viktig å starte i et passe høyt volum og med tiden øke det. Husk at viss du deler det opp bør du begynne på et laft volum igjen. Hvor har du dette fra? Jeg er skeptisk til at dette har noe å si ihvertfall. Det jeg har erfart er at innspilling ikke er noe du gjør, det er noe som skjer. Høyttaleren blir jo ikke levert i en skjør tilstand. Altså: Bare å kjøre på med en gang, men selvfølgelig passe på at man ikke spiller for høyt, eller forsterkerkraften er for lav, så man ender opp med forvrengning/klipping. En høyttaler vil spille seg inn naturlig ved vanlig lytting. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Er nok mye myter og surr ute å går. Eneste innspillinga har for seg er å mjuke opp elementene, og det spiller bedre etter innspillingsperioden. Men man klarer ikke å ødelegge en høyttaler noe fortere når den ikke er innspilt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå