Gå til innhold

hvilken pc/mac til maks 10 000?

3xt

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på hvis dere hadde hatt 10 000 kr hvilken pc/mac ville du ha kjøpt?

spiller ingen rolle ka du hadde trengt pcen for.

Så lurte jeg på hvilken pc etter deres mening har best bygge kvalitet?

Er ute etter en pc/mac med best mulig kvalitet speccs spiller ikke noe særlig stor rolle, så lenge pcen/mac'en er i best mulig kvalitet og under 10 000kr.

Kanskje noen krav som hadde gjort den mer attraktivt:

Design

God batteritid

mobilitet

funksjonalitet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MacBook Pro. Enkelt og greit.

Det er jo greit nok, men er litt skeptisk på hvordan det er å gå fra w7 --> IOSX

også betaler jo man 10 000 får en gammel prossesor.

Hvordan er det egentlig med Nvidia 320m? det er jo snakk om bare 256 mb. Er det egentlig noe håp på spill på MBP?

Er det ikke snakk om at skjermen på en MBP er veldig bra? selv om den bare har en oppløsning på

1280x800?

intel core 2 duo på 2,4 GHz, er det like rask som en intel core I5 430m, 2,4GHz?

Noen som kan komme med noen tester?

Se denne:

http://www.youtube.com/watch?v=xX1v4D7JQ3k

Mulig det er noe spesielt med den skjermen.

Den begynner jo å bli litt gammel :p

Lenke til kommentar

Skjermen på den dell maskinen, den er jo oppdatert nå , har i5 eller i7 cpu, 16 " RGB LED full HD, skal være veldig bra. Jeg tror også 17 " Macbook pro har den skjermen i et hakk større som dyreste alternativ, men da blir det nok endel mer kostbart enn dell.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Bra, men blir nok varmt med i7 og dårlig batteritid.

Du bør nok og ha SSD, OCZ vertex2, eller Crucial RealSSD C300 er fine oppgraderinger til omkring 2000 kroner for 128 GB (du kan kjøpe et billig kabinett til disken som følger med og bruke den eksternt).

Det er litt vanskelig å definere hva jeg skal ha selv, men jeg har fått lyst på full hd, det mangler bare å få sett en slik skjerm som på dell maskinen selv

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvor mye koster en macbook air 13 tommer med 128 GB SSD?

11,6 tommer med samme oppløsning ikke macbook, men netbook har jeg prøvd og det ble altfor små ikoner og skrift.

Den er sikkert fin for portabel bruk. Om du ikke har en situasjon der du tar den ofte ut av boligen din tror jeg du greier deg med en 15 tommer som koster mindre.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvor mye koster en macbook air 13 tommer med 128 GB SSD?

11,6 tommer med samme oppløsning ikke macbook, men netbook har jeg prøvd og det ble altfor små ikoner og skrift.

Den er sikkert fin for portabel bruk. Om du ikke har en situasjon der du tar den ofte ut av boligen din tror jeg du greier deg med en 15 tommer som koster mindre.

Ja vurderer også en MBP, men er lit skeptisk til mac OS.

Lenke til kommentar

Design

God batteritid

mobilitet

funksjonalitet

Hva du legger i «funksjonalitet» er ikke godt å si, men det skal mye til for å finne noe bedre alternativ enn MBP på de andre kriteriene.

For de aller fleste er det liten grunn til å være skeptisk til Mac OS, ta en tur til en butikk i nærheten som selger slikt eller prøv en bekjents Mac en stund. Mac OS biter ikke.

Lenke til kommentar

Design

God batteritid

mobilitet

funksjonalitet

Hva du legger i «funksjonalitet» er ikke godt å si, men det skal mye til for å finne noe bedre alternativ enn MBP på de andre kriteriene.

For de aller fleste er det liten grunn til å være skeptisk til Mac OS, ta en tur til en butikk i nærheten som selger slikt eller prøv en bekjents Mac en stund. Mac OS biter ikke.

:p

Men jeg synes at det virker litt komplisert :p

Men har aldri prøvd selv daa :p kun sett på

EDIT: så betaler du jo også for gammle speccs da :s

vet ikke helt hva tester sir om intel core 2 duo 2,4 GHz daa og 256 mb grafikk kort.

Men har heller ikke tenkt å spille alle de nyste FPS spilla daa, men kommer til å spille en del strategi spill. Så vet ikke helt hva Nvidia 320 takler. Det er sånne ting som gjør meg skeptisk med MBP. og selfølgelig varmen da siden den ikke har noe vifter etter det jeg har fått med meg.

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

MBP har vifter, men du hører de ikke særlig ofte. Ren ytelse per krone (prosessorhastighet etc) får du mer av med en del Windows-maskiner, Apple gir ikke vekk godt design, solid konstruksjon etc uten å ta et premium for det. Om du er villig til å betale dette premiumet er selvsagt helt opp til deg – jeg har ikke kjøpt annet på et tiår eller så.

Lenke til kommentar

Design

God batteritid

mobilitet

funksjonalitet

vet ikke helt hva tester sir om intel core 2 duo 2,4 GHz daa og 256 mb grafikk kort.

Men har heller ikke tenkt å spille alle de nyste FPS spilla daa, men kommer til å spille en del strategi spill. Så vet ikke helt hva Nvidia 320 takler. Det er sånne ting som gjør meg skeptisk med MBP. og selfølgelig varmen da siden den ikke har noe vifter etter det jeg har fått med meg.

Du er nok i tvil om det er verdt å betale det dobbelte for å få et bra design, men ikke noe bedre hardware. Muligens et operativsystem du ikke liker. På toppen av det er trolig en laptop med 15 tommer skjerm til halve prisen mer behagelig for øynene dine, sikkert like rask, sammenlignet med en macbook med 13.3 skjerm. Dette er bare et spørsmål om hvor stor glede du vil ha av designet og hvor mye du vil glede deg over at det er en Mac. Noe å tenke på er hvordan prisene på datamaskiner har falt og at 10 tusen kroner egentlig ikke er så veldig mye penger å bruke, uansett for meg er det uaktuelt med noe mindre enn 15 tommer skjerm.

Lenke til kommentar

Design

God batteritid

mobilitet

funksjonalitet

Du er nok i tvil om det er verdt å betale det dobbelte for å få et bra design, men ikke noe bedre hardware. Muligens et operativsystem du ikke liker. På toppen av det er trolig en laptop med 15 tommer skjerm til halve prisen mer behagelig for øynene dine, sikkert like rask, sammenlignet med en macbook med 13.3 skjerm. Dette er bare et spørsmål om hvor stor glede du vil ha av designet og hvor mye du vil glede deg over at det er en Mac. Noe å tenke på er hvordan prisene på datamaskiner har falt og at 10 tusen kroner egentlig ikke er så veldig mye penger å bruke, uansett for meg er det uaktuelt med noe mindre enn 15 tommer skjerm.

Det blir litt feil å si at det eneste som er bra med en MBP er designet og merket.

Den har en veldig bra skjerm og byggekvalitet, som du ikke ville ha fått på en maskin som koster 1/2 av MBP. I den pris klassen får du kanskjer mer ytelse for pr kr. Men derfor får du dårligere kvalitet og skjerm, og mest sansynlig dårligere høytalere. I tillegg har jo MBP den spesielle touchpaden deres. Men du har nok rett at MBP er overpriset. Men da får du kvalitet, og det blir prioritet hos meg. Orker ikke sanne billig pc som går i stykker med en gang.

For meg har det egentlig ikke noe særlig å si om det er en 11" eller en 15" så lenge den ikke går over 15" daa :p

Design

God batteritid

mobilitet

funksjonalitet

Ett eks. på funksjonalitet, er touchpaden på MBPen. Ting som gjør tiden du bruker på maskinen enklere :p

Lenke til kommentar

Dobbel pris? Med mindre «bra design» tolkes svært utvidet (batteritid, solid konstruksjon OS mv.) synes jeg dette høres ut som et mer enn friskt premiumanslag.

De har ihvertfall veldig gode marginer sammenlignet med andre i bransjen. Jeg ønskerm ikke å være negativ til Apple, fordi de greier det ingen andre greier: design.

Lenke til kommentar

[quote name='3xt' date=' 4. november 2010 - 22:37'

kommet noe nærmere?

Eneste jeg er skeptisk til er å kun ha en 13 tommer, uten noe ekstra skjerm, eller en annen større bærbar eller stasjonær ,for det kan være litt slitsomt med så liten skjerm i lengden. En ultraportabel og også netbook er best som en ekstra maskin. En netbook er defintivt for liten over tid, en 15 tommer går, en 13 tommer faller mellom. problemet med en 15 tommer er at den er for tung til å drasse på. er det en 13 tommer du er ute etter er vel en mbp 13 fin, jeg har også sett litt på toshiba r700 (finnes også i en billigutgave r630 og r705 som egentlig er så godt som identiske), syns ikke tastaturet virker så bra, endel svikt. Den er i magnesium, det er en vifte som går hele tiden.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...