Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

bytte til tysk 1

Gjest medlem-211409

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-211409

hei!

det har seg sånn at jeg går på vg1 og har tysk2, men jeg skjønner lite av språket og henger kraftig etter. Jeg har lyst å bytte til tysk1, fordi jeg tror jeg faktisk vil lære noe på dette nivået.

grunnen til at jeg henger så mye etter, er fordi vi hadde en veldig useriøs lærer på ungdomsskolen, som ikke lærte oss alt vi skulle og ikke alltid dukket opp i timene. Han ga oss heller ikke lekser. de andre hadde mest sansynlig en bedre lærer og kan derfor mer. Jeg snakket med rådgiveren på skolen, men hun sa det ikke gikk an å bytte. jeg vil helst ikke ha 2 i tysk stående på karakterkortet og lurer derfor på: Går det å søke til ett eller annet sted eller noe om å bytte?

alle svar blir sqtt stor pris på!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-211409

Nei, du kan ikke bytte til Tysk 1 når du har Tysk 1 fra ungdomsskolen. Sånn er det. ;) Men du kan begynne på andre fremmedspråk nivå 1.

Skolen min har bare tysk 1 og 2...

Lenke til kommentar

Tviler på at du kan bytte. Men hvordan du gjør det i tysk kommer selvfølgelig an på hvor interessert du er i faget og hvor god lærern er.

Jeg var i samme situasjon som deg, jeg kunne nesten ikke en dritt tysk når jeg begynte på videregående, og det fortsatte etter det også. Læreren i 1. klasse var ofte til stede, men det var umulig å skjønne det hun prøvde å forklare, i tillegg til at hun var megastreng på prøver. Og da fikk jeg 3er i tysk 2 på karakterkortet i 1. klasse. Men i andre klasse fikk jeg en bedre lærer som forklarte alt bedre, pluss at jeg ble mer interessert i faget. Så jeg endte opp med en 6er i standpunkt i tysk 2, noe som jeg aldri kunne ha forestilt meg når jeg begynte på videregående.

Og du kan jo som sagt bytte til andre språk, men jeg vil anbefale deg å jobbe en del med tysk. Så lenge du får til å bygge opp setningen riktig, og lærer deg å bøye i akkusativ, dativ og genitiv, så har du allerede imponert læreren. Det er egentlig ikke så vanskelig med én gang du begynner å skjønne noe. Om du trenger hjelp med dette er det også lov å spørre meg, om du velger å bare kjøre på med tysk 2. :new_woot:

Endret av Chris9
Lenke til kommentar

Det skal i utgangspunktet ikke gå, Mariofrans. Hvis du har Tysk 1 fra u-skolen kan du ikke ta Tysk 1 på nytt på VGS. Mulig det går hvis du binder deg opp til å fortsette med Tysk 2 i tredjeklasse, det vet jeg ikke. Du kan snakke om dette, men jeg tror nok rådgiveren din har rett. ;)

Men du kan begynne på nytt språk 1, men ikke det samme som tidligere. Du kan eventuelt ta spansk, fransk eller annet som privatist da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liten bump, men kan si at også jeg fikk ha tysk 1 på videregående selv om jeg hadde tysk på ungdomskolen. Er nok helt avhengig av lærere og skole, men prøv å snakk om å få bytte og si at du ikke får noe ut av det og lignende. Var noen på mitt trinn som byttet når vi startet i 2.klasse så det er nok ikke for sent.

Lenke til kommentar

Du kan ikke ta tysk 1 hvis du fullfoorte tysk paa ungdomskolen. Du har mulighet til aa ta baade fransk, spansk og italiensk (hvis de tilbyr det) 1.

Jeg hadde fransk paa ungdomskolen, slet meg til en 3er. Hadde haapet om at det skulle bli bedre paa VGS i haap om en bedre laerer. Proovde, fikk en lignende laerer og forsto veldig lite av det som ble sagt, fikk 3- paa foorste prooven. Da beste jeg meg for aa bytte til Tysk 1, fikk en 4 i dette fagen. En karakter som reflekterer innsatsen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...