Gå til innhold

Fylle-impulsbestilling av tur til USA...

Anbefalte innlegg

Bestilte en(som i grunn kan kalles en fylle-impuls) tur til New York sammen med en kompis forrige helg. Så da sitter vi her da. Med billetter til NYC, men ingenting planlagt. Har derfor et par enkle(?) spørsmål til reisen. :)

Hvor bør vi bestille hotell? Pris vs quality? Har ikke lyst til å bruke 80% av utgiftene på hotell, når jeg vi i grunn bare skal sover der.

Turen ble bestillt med mellomlanding i Munchen(snakk om omvei?), og vi skal fly med lufthansa. Transfertiden var vel rundt 1t40min. Noe vi burde vite om flyplassen i Munchen? Hvilke fly bruker de mellom Mun-NYC? Er det ett kolli a. 23kg som er std. for dem?

Er det noe spesielt vi burde vite om innreise til USA? Er klar over det nye ESTA-systemet som trer i kraft f.o.m nyttår.

Vi er forresten bare 19 og 20 år. Med andre ord under legal drinking age. Er de veldig strenge på dette overalt i NY? Er det mulig for oss å "lure" oss inn på en pub for en pils eller noe? Hva skjer evnt. om vi blir tatt? Går ut i fra at det å leie seg bil en dag også koster skjorta pga. lav alder?

Er det ellers noe dere vil dele, anbefale, eller advare oss mot? Vi drar forresten i mars :)

Endret av Ogrheimen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amerikanerne er mye strengere på alkohollovene enn i Norge, så du har ikke sjans til å snike deg inn noen steder.

Der er det nærmest tabu å lukte på en øl før du er 21. Pluss at du er turist, og har ikke de samme mulighetene til å være "crazy" som en amerikaner. Da blir du bare sendt i retur hjem til Norge istedet for å få en liten smekk på lanken og sendt videre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

ESTA systemet har allerede trådt i kraft, uten ESTA får du ikke komme på flyet til USA og om du greier det vil du mest sannsynlig bli nektet innreise og sendt med første hjem. ESTA tar bare få minutter å fylle ut og det finner du her https://esta.cbp.dhs.gov/ og en klarering der er gyldig i to år forutsatt at man bruker det samme passet. Om man bytter pass må den fylles ut på nytt.

Lenke til kommentar

Bestilte en(som i grunn kan kalles en fylle-impuls) tur til New York sammen med en kompis forrige helg. Så da sitter vi her da. Med billetter til NYC, men ingenting planlagt. Har derfor et par enkle(?) spørsmål til reisen. :)

Hvor bør vi bestille hotell? Pris vs quality? Har ikke lyst til å bruke 80% av utgiftene på hotell, når jeg vi i grunn bare skal sover der.

Jeg ville bestilt hotell oppe ved central park. Nede i Manhatten er det ofte dyrt å bo.

Jeg og brodern betalte 3500 hver for 7 dagers hotell med 2 senger ved Upper west side. Fint lite hotell som var renovert i fjor når vi var der.

Lå i en sidegate litt bort fra all støyen så var ikke problem å sove heller. Prisen er kanskje litt stiv, men vi fikk ihvertfall et flott rom.

http://www.belnord.com/ <- Hotellet

Turen ble bestillt med mellomlanding i Munchen(snakk om omvei?), og vi skal fly med lufthansa. Transfertiden var vel rundt 1t40min. Noe vi burde vite om flyplassen i Munchen? Hvilke fly bruker de mellom Mun-NYC? Er det ett kolli a. 23kg som er std. for dem?

Jeg tipper dere flyr med A330 som er normalt på langdistanseturer. Vi fløy med KLM via amsterdam og Northwest Airlines videre til NY.

Skikkelig luksusfly med egen LCD skjerm pr sete med masse film og tvserier.

Er det noe spesielt vi burde vite om innreise til USA? Er klar over det nye ESTA-systemet som trer i kraft f.o.m nyttår.

Ved innreisen fyller dere ut greencard applications som blir stemplet når dere lander.

Første gang jeg var i USA så fylte vi feil informasjon i feil ruter og ble bedt om å gå bakerst i køen og fylle ut nytt. Ble stående 2 timer i kø.

Men når jeg og brodern dro i juli i fjor så gikk det hele mye bedre. Fylte ut green card kortet ombord i flyet og sørget for at allt av informasjon var tilgjengelig når vi skulle til skranken. ESTA har forresten vært aktivt ganske lenge. Jeg har fortsatt 1 år igjen med oppholdstillatelse i USA.

Men det krever at du har elektronis pass om du skal benytte deg av ESTA.

Er det ellers noe dere vil dele, anbefale, eller advare oss mot? Vi drar forresten i mars :)

Anbefaler å utforske utforbi NY også. Jeg og brodern tok blant annet ferje fra Manhatten til Higlands i New Jersey. En fantastisk fin tur som tok ca 1 time med hurtigbåt. Deretter tok vi taxi opp til Red Banks hvor vi besøkte mainstreeten, spiste og handlet.

Var også i Brooklyn og krusa. Litt mer laidback der og ikke fult så kaotisk som inne i NY.

Kan også anbefale å ta seg en guidet tur med buss. Kanskje litt cheesy, men finner du deg en dag der du kjeder deg litt så er det absolutt å anbefale.

Og for all del ikke unlat et besøk til central park. Kjøp dere noe god fast food fra et lite stand, og sitt i parken og bare chill og nyt tilværelsen.

Nede på Times Square har du forresten veldig mange som prøver å hooke deg inn på Comedy Central sine standup show. Nå var ikke jeg på et slikt et selv, men jeg har hørt at det skal være veldig kult.

Om du liker film så har du 2 gigantiske kinoer på 42 street, som er i en sidegate på Times Square. Ene kinoen har 42 saler og sender masse filmer.

Vi besøke rett som det var en kino når klokka nærma seg 21-22 om kvelden for å slappe av og runde av dagen.

Phew, mye tekst.

Edit: Forøvrig så var vi også på forestilling med regissør og skuespilleren Kevin Smith når vi var der.

Han hadde et 3 timers show i Carnegie Hall. Anbefales å sjekke om det er slike events når dere er der.

Skal dere handle så er forresten veldig mye nede ved 42 street. New Era har en gigantisk caps butikk på Times Square, samme gjelder GAP, Billabong, quicksilver, Virgins Megastore og diverse. jeg presterte å gå berserk med visakortet :p

Endret av Hille
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Amerikanerne er mye strengere på alkohollovene enn i Norge, så du har ikke sjans til å snike deg inn noen steder.

Der er det nærmest tabu å lukte på en øl før du er 21. Pluss at du er turist, og har ikke de samme mulighetene til å være "crazy" som en amerikaner. Da blir du bare sendt i retur hjem til Norge istedet for å få en liten smekk på lanken og sendt videre.

Og etter deportering kan man stort sett glemme å komme inn i USA igjen.

Var selv der i mars. Det er litt for tidlig og fremdeles ganske kaldt.

En tur opp på The Rock er mye raskere enn Empire State building som fort tar 3-4timer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dere flyr fra Oslo til München. Ikke forvent det helt store her. Litt enkel servering og uten noe video. Flytiden er på ca. 2t. Det overlever man :)

Flyplassen i München meget oversiktlig og grei å ha med å gjøre og kommer ofte på topp 10 plasseringer over verdens beste flyplasser.

Lufthansa har for det meste flyvninger av både Boeing 747-400 og Airbus A440-300 til NYC.

Hvis du kunne gitt meg konkret avreisetidspunkt så kan jeg sjekke flytype, hvordan det er med underholdning etc på flyet.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Dere flyr fra Oslo til München. Ikke forvent det helt store her. Litt enkel servering og uten noe video. Flytiden er på ca. 2t. Det overlever man :)

Flyplassen i München meget oversiktlig og grei å ha med å gjøre og kommer ofte på topp 10 plasseringer over verdens beste flyplasser.

Lufthansa har for det meste flyvninger av både Boeing 747-400 og Airbus A440-300 til NYC.

Hvis du kunne gitt meg konkret avreisetidspunkt så kan jeg sjekke flytype, hvordan det er med underholdning etc på flyet.

IIRC, så er hele B747-400 flåten til LH stasjonert på FRA, dermed blir det Airbus over dammen og da tror jeg man er sikret personlig skjerm.

Lenke til kommentar

Var i NY i august, og vi bestilte hotell på Hotwire. Bestilte først et hotell via hotels.com, som vi hadde i 2-3 netter før vi egentlig hadde planer om å dra videre. I stedet ble vi 3-4 nye dager i NY, og vi bestilte da gjennom Hotwire, noe vi sparte en del på.

Fikk med meg et standup-show, og det var veldig bra. Det er forøvrig krav om at man kjøper 2 enheter med drikke på slike show, og her er det norske priser. For dere vil det si 2 stk cola til 40 kroner.

Jeg reiste med kona og hun forventet shopping. Woodbury er et giga-outlet som ligger et stykke utenfor - forøvrig ingen problemer å finne folk som selger bussbilletter til den plassen. 21th century er et kjøpesenter som ligger ved Ground Zero - type outlet. Kan sikkert finne mye billig der også, men her råder også kaoset. Her har de alt fra jakker til sko, via undertøy, slips og andre ting du måtte finne på å dra på deg. Lite sportstøy, dog.

Ishockey er litt dyrere enn basket, men skal være mye artigere. Jeg har vært på basketkamp og var skuffa over stemningen. Folka jeg var med hadde vært på hockeykamp kvelden før og sa det var langt bedre. Jeg var en ettermiddag i central park og så på softball - gratis og litt artig underholdning. Atmosfære som man får inntrykk av i Kongen av Queens...

Konserter kan være greit å undersøke om man har interesse for slikt. Tilsvarende med show on and off Broadway...

Lykke til i NY.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Turen gikk bra den, Brad!

Litt kaldt, men sol nesten hver dag. Vi fikk med oss de vanligste turistmålene med ESB(kveld), the rock(dagtid), central park, live-show, hockeykamp, Times Sqaure, staten island, brooklyn, frihetsgudinnen, ground zero, etc. Inntrykkene man sitter igjen med er vidstrakte og stort sett positive.

Vi fikk aldri testet å kjøpe øl eller brennevin, men etter det vi fikk med oss virket det veldig strengt. Det var forresten en person som lurte på om vi ville bli med ut en kveld. Vi sa som sant var at vi var under age, og at det derfor var vanskelig. Dette var ikke noe problem fikk vi fortalt, da kontakter var nøkkelen i det miljøet. Dette var kvelden før vi reiste, og vi fikk derfor ikke testa det ut.

Ellers ble jo den lave dollarkursen utnyttet.

Neste sommer blir det roadtrip i 1-2 mnd. Can't wait :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...