Gå til innhold

Drive med data


eddzy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Elektro forbindes ofte med data o.l slik men faktum er at det er veldig lite data, også Data & elektronikk inneholder veldig lite data imotsetning til det navnet sier.

Jepp, sad but true :thumbdown:

 

Er på tredje året elektro nå (VG1 Elektrofag, VG2 Data og elektronikk, VG3 Dataelektroniker) og det er først nå vi begynner med "data" altså sette opp servere osv.

 

Selv om data omfatter det meste innen digital elektronikk, vi begynte allerede på VG2 å programmere mikrokontrollere (Basic Stamp) mens nå har vi begynt på assembler, noe som er sjukt vanskelig :/

 

Så hvis du kun vil drive med datamaskiner, ja da er det nok best å velge en IKT linje, ja.

 

Nå vet jeg ikke hvor bra disse IKT-linjene faktisk er, her på skolen min så har vi 3-4 IKT lærlinger og de er ikke så veldig flinke akkurat, det tok vel ca 1,5 mnd å rette opp et problem med antivirus software distribusjon over skolenettet.

Endret av TM B
Lenke til kommentar

Jeg gikk VG1 Elektro og VG2 Data og Elektronikk, og vi hadde rimelig mye data på VG2. Vi bygde servere (som endte opp som spillmaskiner) og fikk en del teori om det. Vi møtte dessuten Assembly på VG2, TM B. Nivået på det som ble undervist innen data var naturlig nok ikke særlig høyt, men jeg fikk leke meg med litt mer avanserte saker på egen hånd i Prosjekt til fordyping. Jeg valgte dog å ikke fortsette på VG3 fordi jeg ikke så det helt store potensialet for læring. I stedet skaffet jeg meg generell studiekompetanse og startet på studiene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

1 år, service og samferdsel.

2 år, IKT-Servicefag

3 år, Påbygging til generell studiekompetanse (du vil mangle matte og fysikk

Deretter baner det vei for høyere utdannelse (Universitet, Høgskole, etc). Du vil mest sannsyneligvis ende opp med å ta tresemester da du vil mangle matte og fysikk.

 

Andre alternativer som allerede er nevnt er allmenn 3 år (da vil du få matte og fysikken du vil mangle ellers), Elektro -> Data og Elektronikk -> Påbygging. Ta lærlingeutdannelsen din, og komme deg inn på de forskjellige Y-veiene (krever fagbrevet).

 

Valget skal definitivt ikke være lett :p

Lenke til kommentar

Elektro -> Data og Elektronikk -> Påbygging. Ta lærlingeutdannelsen din, og komme deg inn på de forskjellige Y-veiene (krever fagbrevet).

Hvorfor påbygg i det løpet der?

Man må uansett gå 3 år på Data og elektronikk for å bli lærling :p

Lenke til kommentar

Nå blander dere Data og Elektronikk, og Dataelektronikerfager her. Etter Data og Elektronikk (vg2) kan du ta lærling som Telekommunikasjonsmontør. Eks El-installatøren, Relacom. Etter endt lærlingetid, vil du få fagprøven. Består du den får du fagbrevet.

 

Dataelektronikerfaget (vg3) er et praktisk-teoretisk år hvor du får fagbrevet ved fullført utdannelse. Du arbeider stort sett på skolen, men har endel utplasseringer i løpet av tiden. Sett flere personer som tar denne veien, bare for å få fagbrevet, og dermed komme seg inn på Y-veien på høgskole. Du kan om du vil gå ut som lærling om ønskelig.

 

Mer informasjon? Sjekk ut vilbli.no.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...