Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmehåndtak til ATV

Anbefalte innlegg

God kveld folkens!

Nå som brøytesessongen nærmer seg, har jeg gått til anskaffelse av varme til tommelgass og håndtak til min ATV.

Fant ikke tilsvarende på nett i skrivende øyeblikk, men er ihvertfall noe slag av varmetråder som limes på styret, under selve gummihåndtaket.

Noen som har erfaringer med dette?

Tommelvarmeren er bare en stor gummiklomp som skal stripses på selve gassen.

Føler det er litt "jalla", og er skeptisk på å begynne på dette hvis det er stor sannsynlighet at det feiler. Hva mener dere?

Er forøvrig Kimpex sitt sett.

Mvh,

vbjornevik :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres utrolig genialt ut. Har selv sett noe lignende, men da i form av hele holker med innebygd varme. Dette var beregnet for MC dog. Høres, som du sier, litt jalla ut ja. Jeg vil tro at vis du legger varmetrådene inntil styret av metall under holken vil mye av varmen kun gå til å varme opp styret og ikke holken. Hvor stort resultat dette blir i virkligheten aner jeg virkelig ikke. Vil anbefale deg å prøve, funker det så er det gull, funker det ikke er det bare å rive av igjen ;)

Lenke til kommentar

Tingen er at det ikke er så lett som det høres ut til. Må først kjøpe nye håndtak, da de som står på er limt (av en eller annen merkelig grunn). Så må kabler strekkes, og det må borres hull en eller annen plass til bryterne. Hvis det da ikke fungerer, er mye bortkastet.

Fant derimot noen hansker med varme, hvor man kunne justere varmen. Kostet dog 1.700, og litt skeptisk å bestille dette uten å vite hvordan det er.

Lenke til kommentar

Jeg erfarte at varmeholker på moped fungerte veldig dårlig, da håndtakene dro mer strøm enn mopeden klarte å lade til batteriet. Så, fungerte flott de første 10min med nyopplada batteri, utenom det så funka det ikke. Dro strøm som bare f*en og! (Dette var Biltema sine, mulig andre produsenter er bedre)

Men, når det først funker så funker det bra! Veit de fleste snøscootere har sånne som du snakker om, og de varmer som bare det:)

Men, er det ikke andre måter å feste bryteren på? Min var det klemme som jeg festa rundt styret.

Lenke til kommentar

Hadde tommelgassvarmer på min forrige ATV, og denne virket kjempebra, så lenge den virket.

Tror jeg får se om jeg finner ut av noe, og prøver med de jeg allerede har. Har ingentin å tape egentlig. Om det ikke fungerer, kjøper jeg hanskene. Får ikke levert tilbake det jeg har kjøpt nå, uansett.

Gir en lyd når jeg har tatt meg tid til å montere faenskapet :)

Lenke til kommentar

Har nå montert varmehåndtakene og tommelgassvarmeren.

Håndtakene fungerte bra, men tommelgassvarmeren virker ikke i det hele tatt. Mulig jeg har koblet feil når jeg hentet spenning fra et relé til ekstralysene, men klokken ble mye og jeg måtte bare få ting sammen igjen. Får se om jeg finner ut av det.

Kjipt om den ikke virker når den er ny ...

Venter ihvertfall litt med å bestille hansker med varme i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Legger ved et hjemmelaget koblingsskjema.

Mulig det ligger en sikring en eller annen plass, men om denne hadde røket, hadde jo ikke varmen i håndtakene virket heller.

Skal sjekke at jeg ikke bare har byttet om på godsledning og plussledning (skulle vell fungert selv om, i og med at ledningene ikke er merket?)

Vanskelig koblingsskjema som fulgte med.

Hvis noen av symbolene mine er uklar, er det bare å skrike ut :) (har lite lyst å begynne å feilsøke ute i 10 kalde grader, så hjelp mottas med stor takk!)

Uttak 87 på releet (til forbruker) går også til ekstralysene, hvis dette var uklart.

post-117727-0-94344400-1291324598_thumb.jpg

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

God morgen folkens!

Plutselig kom det opp i hodet mitt at jeg kunne måle motstanden i varmeelementet, og det var det uendelig motstand, altså brudd i tommelvarmeren. Utrolig kjipt, og det er såpass lenge siden jeg kjøpte det at det er for sent å klage. Jaja, sånt skjer.

Godt nyttår! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...