siDDis Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Du trenger jo ikkje å ekspandere med 8088 kontakter, 8087 fungerer også til ekspandering. Eg ville heller aldri vurdert hardware raid idag med oppsett i bios, så lenge det ikkje er til ein database. Software raid gjort rett(og på eit oppegåande OS) vil vere raskt nok. Og om du vil ha kjapp oppbyggingstid så bruker du ZFS. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Eg har nå valgt å gå for win server 08 da Snakker ikkje om raid i HK bios, men i kontroller... ZFS er kos når det gjelder oppbyggings tid, men eg har ikkje tid /orker ikkje å sette opp zfs igjen... sist gjort på Solaris 10 og det gikk i dass.. så nå er det win server. som eg er godt fornøgd med! Og vist eg skal bruke zfs så blir det FreeBSD, og dette har eg ikkje nok tid å sette meg inn i før militæret. Ang sff 8088 til expander eller 8077, hp sin sas expander trenger vel 8088? eller finnes det 8087 til 8088? fant ikkje dette da eg rota etter det på ein eller annen webshop.. Tror det var newegg. kva som gjere att du ikkje ville burdert HW raid i dag da? Mulig fordi du er godt kjendt med linux og bsd..? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Dei to nederste 8087 portene på HP sin SAS expander kan brukes til ekspandering. Du trenger ikkje å gå igjennom 8088 porten i det heile tatt. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Aha, syntes det såg ut som kun en kontakt bak på kortet, så trodde den var en sff 8088 Men kor kjapt er det å sette opp en freebsd server med zfs når ein har litt erfaring med med linux? rekner ikkje med att ein vil få zfsgui i bsd tho =/ og eg hater å montere disker i linux.. alt med disker er eit slit føler eg Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 siDDIs sitter sikkert klar på "helpdesk" så å sette opp ZFS klarer du garantert med googling og siDDIs hjelp Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Aha, syntes det såg ut som kun en kontakt bak på kortet, så trodde den var en sff 8088 Men kor kjapt er det å sette opp en freebsd server med zfs når ein har litt erfaring med med linux? rekner ikkje med att ein vil få zfsgui i bsd tho =/ og eg hater å montere disker i linux.. alt med disker er eit slit føler eg Etter ein minimal innstallasjon med FreeBSD så tar det ca 1 minutt. Den store utfordringa er kanskje det å bruke ein teksteditor som vi eller ee. Eg anbefaler å hoppe ut i det og bare lære seg vi først. Det ein også må vere obs på er at delete, home og end ikkje er satt opp til å fungere som standard. Grunnkurs i vi: Det er to moduser i denne editoren. Ein navigering/kommando modus og ein redigeringsmodus. Som standard starter du i navigering/kommando modus. For å redigere så trykker du på "i" For å stoppe å redigere så trykker du "escape" knappen For å slette ein linje så må du stå i navigerings/kommando modus og trykke "dd" For å slette ein karakter så trykker du "x" For å bytte på ein karakter så trykker du "r" For å kopiere ein endring gjort på ein linje over til neste trykker du "." For å kopiere og lime linjer så sletter du med "dd" også paster du så mykje du vil med "p" For å lagre trykker du ":w" For å avslutte trykker du ":q" Kombinasjon av lagre og avslutte er ":wq" Eventuelt kan du også bare bruke echo "tekst" >> /etc/rc.d Denne forteller alt, med ca 2 kommandoer så skal du ha laga eit zfs raid. http://wiki.freebsd.org/ZFSQuickStartGuide EDIT: For å få delete og dei knappane til å fungere så lag denne fila /home/TheBear/.inputrc med følgande innhald: "\e[1~": beginning-of-line #home "\e[4~": end-of-line #end "\e[3~": delete-char #delete Endret 11. november 2010 av siDDIs Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Er det ikkje andre måter å bruke text editor på da? eller rettere sakt andre? mener eg brukte nano eller noke i den dur da eg satte opp ubuntu server som nas med smb... Var ivertfall mykje enklere å lære enn vi som eg først prøvde på Og ein må vel bruke smb her også? Har jo bibelen(smb bilbel), men den er ikkje lest Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Nano er bare ein standard editor i Ubuntu. Det er bare nykommere frå Windows som bruker det. Skal du jobbe me unix så kan du like godt lære deg vi. Det går fort og du vil bruke det meir og meir. F.eks så kan du bruke undo i vi med "u". Nano støtter ikkje undo Lenke til kommentar
Varj Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 ikke et vondt ord om nano (bruker det ofte selv), men dessverre er det fortsatt slik at det er smart å lære seg noe "vi", i det minste helt basics. rett og slett fordi den alltid er tilgjenglig, uavhengig av versjon/alder/oppsett. og den viktigste kommandoen for å starte er definitivt ":q!", som lar deg avslutte uten å lagre, praktisk når man har fucka opp ting Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Sjønner kva dere vil fram til Men kor mykje må egentlig gjerest får å få opp freebsd som nas, altså diskoppsett, deling (smb?) og torrentserver? (vanskelig med torrentserver uten desktop?) Er jo veldigt fristende i den forstand att det er billigere med raid, men eg har ikkje drevet mykje med linux, og det er en stund siden.. så eg vil nok bruke alt får lang tid på det.. Sjølv om eg har guide ol. Men vist dere seier att dette er en oppgave dei aller fleste skal få til så skal eg no alltids prøve Kanskje lurt å sette opp virtuelt først å prøve? Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Noken som veit om nettbutikker fra utlandet som selger Areca? Vist prisene ligger på ca det samme som fra Newegg er det jo mykje penger å spare sjølv om ein betaler avgiftene her i norge også, og virkelig mykje å spare vist man unngår avgiftene Newegg.com leverer jo kun til usa, kanada og kina =/ Må jo vere lov å utnytte de lave dollar kursene så lenge dei varer Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Arecaraid.com ? Vet ikkje om de sender til norge, men du kan jo sjekke Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 jetcarrier.com Har du testet dem? De virker iallefall geniale Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Arecaraid.com virker jo meget greie lurer på kvifor dei kun leverer Areca? Ellers så har eg sett litt på 1880i 8 men virker som dette som også sakt tidligere, er low profile kort. men såg tilfeligvis på eit bilde, der det viser kva som følger med. Noken som vil godkjenne synet mitt, som seier att det er påmontert full higth bracket, og følger med low profle bracket i pakken.. Eller MÅ eg til en syns lege? Lenke til kommentar
Horge Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 påmontert full higth bracket, og følger med low profle bracket i pakken Jeg har en 1880i liggende og vente på meg hos Nextron, skal se om jeg får hentet den i dag eller i morgen. Hvis jeg husker det, så skal jeg få gitt deg en endelig bekreftelse på hva som er i pakken når jeg har åpnet luke -14 i julekalenderen. Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Har du testet dem? De virker iallefall geniale Jeg registrerte meg på siden ettersom jeg er på utkikk etter et Norco 4224. Fikk bekreftet fraktprisen til 295,- for sjøveien over atlanteren, pluss 180 i frakt med posten fra terminalen i Oslo. Da er det kun moms på selve chassis som kommer i tillegg. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Det er overraskende enkelt å sette opp både FreeBSD og ZFS i FreeBSD om man har vært borti linux/unix før. Det er å installere tillegting som printersharing osv. som er et helvete. Samt oppdatere ports hvis man installerer mange og de har noen ugreie dependencies. Windows på en maskin som skal lagre data trygt, er uansett langt mer skummelt enn FreeBSD. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 jetcarrier.com Har du testet dem? De virker iallefall geniale Har kjøpt et par ting fra usa via de, har ikke vært noe problem. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Viste seg at 1880i-controlleren lot vente på seg noen dager ekstra, men de hadde en -12 liggende og slenge på lageret; så da tok jeg like godt den. Dessverre kan jeg derfor ikke bekrefte hva som medfølger i esken på -8. For alle interesserte, så kan det nevnes at -12 ikke hadde med noen SAS-til-4sata, så det ble en strafferunde innom Sinsen for å få slikt i hus før helgen. Endret 19. november 2010 av Horge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå