ThaBear Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Har testet en del os, og raid løsninger i den siste tiden, men føler att eg aldri blir fornøgd. Sitter med 6stk 1.5tb disker. Nå er det satt opp i raid 5 på en Dell Perc 5/i kontroller, som fungerer ok i win server 08 Men har alt får lite pci-e porter til vist eg skal utvide med tiden. Har testet software raid 5 i FreeNas, noke som gikk fint, utenom att FreeNas hadde utrolig treg fart over samba. (30mb/s) sjølv med tweaking. FreeNas med raidz, noke som ikkje gikk fult så bra. Solaris 10 med raidz gikk heller ikkje bra, der gikk hele os'et til helvette av en eller anna grunn, sjølv om eg ikkje hadde vert borte i serveren på flere dager. Så saken er det att eg trenger en framtidig løsning. Denne skal da støtte opp til 20 disker i raid. Raidz(1/2) Eller raid5-6 Har sett litt på HP sin sas expander, ser grei nok ut den, men raid kontroller til denne i form av HW raid er jo kjempe dyrt! Har da kun sett på Areca sine modeller, siden desse skal vere kjempe bra i følge dei som har testet og eller har de. Men kva slags raidkontroller trenger men til ZFS, da diskene blir kjørt i jbod og raid via OS. Er vel ikkje vits å legge kjempe masse penger i en kontroller med mykje cache minne siden det er solo disk i jbod? Egentlig vil eg bare att dere guru'er og andre med intresse får slikt skal komme med innspill som kan hjelpe meg og andre som leter etter løsninger og muligheter. Da hadde det vert greit med forslag til OS, raidkontroller og raid nivå. Og gjerne en liten begrunnelse vist dere orker Sjølv vil eg ikkje bruke så alt får mykje penger på slikt. men ein HP sas expander og eit billig raid kort med external sas port kan vel verte billigste løysninga vist en går for zfs. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Så ingen veit om noken muligheter? Har sett litt på en link i en annen post ang opensolaris san.. Virker jo interesant, men har alt får lite sata porter, kan dette ordne's med sas expander vist man velger zfs? Kva raidkonrtollere vil dere anbefale til div løsninger, budsjettet er litt stramt, men alltids rom for oppgradering over tid, sjølv om eg ikkje vil ha 3 raidkontrollere, skal litt anna inni også Kva er det billigste å velge? Og kva kan man forvente av dei forskjellige oppsetta? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Så saken er det att eg trenger en framtidig løsning. Denne skal da støtte opp til 20 disker i raid. Raidz(1/2) Eller raid5-6 Interessant. Jeg skrev nettopp dette https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1273103 innlegget. Sist jeg var inne på Dell sin side leverte de disker a 2 Tb. En Power Mac hadde for år siden en lagring på opptil 8 Tb. Egentlig vil eg bare att dere guru'er og andre med intresse får slikt skal komme med innspill som kan hjelpe meg og andre som leter etter løsninger og muligheter. En gammel, men ikke foreldet?? tråd fra WPW: http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/71925-1TB-One-TeraByte?p=398289&viewfull=1#post398289 Fortell gjerne om din løsning. Endret 5. november 2010 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Så saken er det att eg trenger en framtidig løsning. Denne skal da støtte opp til 20 disker i raid. Raidz(1/2) Eller raid5-6 Om du tenker raid som du kan beholde og utvide hele veien til 20 disker så er ihvertfal ikke raid5 eller raid6 egnet. Da må du opp i 50 eller 60. Men du kan jo helt fint starte med et raid5 så konvertere til annet raid senere om du har dugandes hardware kontroller. En skikelig kontroller koster litt i innkjøp men er ikke akkurat noe som går ut på dato om et år. Er kanskje litt kjedelig valg men windows server fungerer utmerket. Kjører det på mine med unntak av sanet som er linuxbasert. Leker litt med tanken på bytte ut mine 1,5tb disker nå som 3tb diskene er ute samt knappe 2måneder til 4tb lanserer Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 RAID 5,6,50,60 ville ikke jeg ha brukt på array når man krysser ti disker... Jeg synes risikoen da blir for stor. På min filserver kjører jeg nå Linux software RAID på 6x 1.5Tb disker i RAID 6, har riktignok 3 disker med litt dårlige sektorer men fortsatt ok. Skal utvide senere med RAID kontroller og har budsjettert for totalt 12-15 disker ekstra i kabinettet så dette blir ren rå lagring. Lenke til kommentar
johome Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Leker litt med tanken på bytte ut mine 1,5tb disker nå som 3tb diskene er ute samt knappe 2måneder til 4tb lanserer Det var nytt. Hvem er det som kommer med slike disker ? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Seagate slipper 4tb disker samt nye modeller 3tb for enterprise i januar Siden 3tb diskene ligger på 1500-1600kr nå vil jeg anta 4tb ikke blir akkurat billige heller. Endret 5. november 2010 av cruzader Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 RAID 5,6,50,60 ville ikke jeg ha brukt på array når man krysser ti disker... Jeg synes risikoen da blir for stor. Jaha? så eg er stuck med eit lite array? Dette synest eg er triste greier, vil heller ha alt på eit array og eit par disker satt opp som hot spare (eller kva det heiter når de blir brukt umiddelbart etter en disk ryker og arrayet blir satt opp slik det var med disk byttet, uten att eg trenger å gjere noko) Ellers så virker det fristende med HW raid, da med en skikkelig kontroller, ikkje noke billig piss eg kaster etter 6mnd fordi det er ubrukelig etc, da blir jo alt berre enda dyrere med tanke på att eg må kjøpe ny kontroller. Eg bruker Win server 08 får tiden og er godt fornøgd med det, det er jo kjempe enkelt å bruke som fileserver, og er alltids meir en kan bruke det som også Tenkte kanskje å bruke HP sin sas expander med sata6Gb, da desse er på vei inn for tiden, men hvilken hastighet og iops er det igjennom slike ting, er vel en liten flaskehals der? Areca kontrollerene får jo masse skryt fra diverse kanter, er desse virkelig vert de ekstra lappene de koster? Og takk for svar folkens! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Sa noen Areca? 6g sasexpander som funker til Areca 1880 serien http://www.arecaraid...8f7c1b006999fed Areca er verdt pengene! Det er en grunn for at jeg har 2 arecakontrollere med henholdsvis 2 og 4gb cache Endret 5. november 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 RAID 5,6,50,60 ville ikke jeg ha brukt på array når man krysser ti disker... Jeg synes risikoen da blir for stor. På min filserver kjører jeg nå Linux software RAID på 6x 1.5Tb disker i RAID 6, har riktignok 3 disker med litt dårlige sektorer men fortsatt ok. Skal utvide senere med RAID kontroller og har budsjettert for totalt 12-15 disker ekstra i kabinettet så dette blir ren rå lagring. Ville du ha brukt raid 1? Raid6 med en hotspare er trygt og godt nok for 20+ disker vil jeg si. Rebuild går også fortere enn noen gang med de nye Areca 1880 kontrollerene. Har ikkje noen tid på rebuild, men build av raid-6 gikk meget raskt i forhold til 1680ix serien. og Eeevig mye raskere enn Adaptec 3 serien. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Sa noen Areca? Ekstremt fristende ser kun eit problem, ser att ein må opp i 12 internport kortene får att eg skal kunne oppgradere ram mengden fra 512mb og oppover til 4gb. Vil jo selfølgelig ha noke som ikkje bruker veker på å bygge opp raidet igjen heller, får vist mer enn 2 disker ryker kunne en like gjerne valgt jbod i staden for raid 5-6, Hot spare ser eg på som eit must! kanskje 2-4 disker når eg skal i militæret og dataen skal stå på i strekk til eg kommer tilbake mulig eg må inn med restart, men det skal no faen meg fatteren klare, men resten får han holde seg unna Såg litt på 1880ix -12, virker som noke Areca har tenkt seg godt igjennom før de satte i produksjon. Men det eg trodde var billigest (og muligens best) var Areca med sas expander, men får å kunne oppgradere cache må en jo desverre oppi en 12p kontroller, og HP sas expander koster jo 350$ da er det jo nesten berre å kjøpe en Areca 24p.. Så Nizzen stemmer for Areca, noken med andre synspunkter? Btw, Newegg, noken som har erfaringer? Dollaren er jo på 5.76 nå, så sparer jo en del på å kjøpe fra de vist dei bruker devalue Edit; Skrivefeil. Endret 5. november 2010 av ThaBear Lenke til kommentar
Varj Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 RAID 5,6,50,60 ville ikke jeg ha brukt på array når man krysser ti disker... Jeg synes risikoen da blir for stor. På min filserver kjører jeg nå Linux software RAID på 6x 1.5Tb disker i RAID 6, har riktignok 3 disker med litt dårlige sektorer men fortsatt ok. Skal utvide senere med RAID kontroller og har budsjettert for totalt 12-15 disker ekstra i kabinettet så dette blir ren rå lagring. Ville du ha brukt raid 1? Raid6 med en hotspare er trygt og godt nok for 20+ disker vil jeg si. Rebuild går også fortere enn noen gang med de nye Areca 1880 kontrollerene. Har ikkje noen tid på rebuild, men build av raid-6 gikk meget raskt i forhold til 1680ix serien. og Eeevig mye raskere enn Adaptec 3 serien. det er gjerne tåpelig med for mange disker i en raid5/6 raidgruppe, men om man striper flere raidgrupper (raid50/60), går det fint. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Blir nok ikkje for masse med 20 disker i raid 6 med raid 60 blir vel dette 2 stk raid 6? (6+0), prøver bare å tenke logisk eller betre med 2 stk raid 6 på 10 disker kvar og jbod, slik att det blir en stor til sammen? Tror nok ytelsen blir god nok med 10 disker i raid 6 har ikkje anna en 1Gb nettverk enn så lenge Lenke til kommentar
Varj Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 om du først har flere like raid grupper, er det bortkasta å konkatinere de (det du feilaktig kaller for jbod), da man gratis får bedre ytelse ved å stripe de (aka raid50/60). med 20 disker ville jeg ha laget 4x 4+1 raid5 -> raid50, istedenfor 2x 8+2 raid6 -> raid60. samme antall disker kasta bort, bittelitt mer utsatt for uflaks, men bedre ytelse og raskere rebuild. det fins dog ingen ren fasit her, det går på krav, behov og personlig preferanse. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Er ikkje jbod "just a bunch od drives" aka ein lager en superdisk (stor ) ut av flere disker, der en fyller opp en og en disk der en anna tar over da en er full? Ang 50 er eg litt lost, ser på eit bilde fra wikipedia men forstår ikkje heilt poenget.. Det du mener er att du ville brukt 4stk raid5 med 4 disker og en hot spare per raid 5? og derigjen satt opp raid levl 0 over desse? Kva med lsi kontrollere? de er jo en god del billigere enn Areca og dere klager kun på rotete bios etter det er forstod, er den virkelig så gale? Lenke til kommentar
Varj Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Er ikkje jbod "just a bunch od drives" aka ein lager en superdisk (stor ) ut av flere disker, der en fyller opp en og en disk der en anna tar over da en er full? Ang 50 er eg litt lost, ser på eit bilde fra wikipedia men forstår ikkje heilt poenget.. Det du mener er att du ville brukt 4stk raid5 med 4 disker og en hot spare per raid 5? og derigjen satt opp raid levl 0 over desse? Kva med lsi kontrollere? de er jo en god del billigere enn Areca og dere klager kun på rotete bios etter det er forstod, er den virkelig så gale? jbod er opprinnelig bare mangel på raid, altså at du ser alle diskene for seg selv. noen bruker dog jbod som synonym for å konkatinere flere disker, til en stor disk som du sier. selv leverandører bruker denne terminologien, selv om det strengt tatt er feil. men det er altså enda mer feil å bruke den termen slik du gjorde, altså når du snakker om å konkatinere flere raid grupper (eller luns om du vil). tror du misforstår forskjellen på paritetsdisk og hot-spare også, det er ikke vits å ha hot-spare per gruppe, gitt at systemet ditt støtter "global hot-spare". og ja, raid50 betyr at du har flere raidgrupper a raid5, og deretter kjører raid0 over disse. kontrollere gidder jeg ikke bry meg om for hjemmemarkedet, da de enten bare er fakeraid, eller uforutsmessig dyre iforhold til hva du får igjen. for business er det selvsagt anderledes, men da snakker vi om utstyr fullstendig utenfor rekkevidde for privatpersoner. Endret 6. november 2010 av Varj Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Ah, forstod bare ikkje kva du meinte med 4x 4+1 tenkte det var 4 disker i raid 5 og en hot spare disk per raid 5 level paritetsdisk er vel den som lagrer info om kva som er på resten av raidet vist eg ikkje tar heilt feil? Men er det ikkje viktig med hot spare også? Eller må ein forsatt inn i raid-bios får å bygge opp raidet igjen? vist mulig vil eg slippe å passe på slikt Det eg har mest lyst på er ein server som er helt stabil, mulig eg må oppgradere til ecc minne også da, så eg ikkje trenger restart fra tid til anna.. Men når det kommer til raidkontroller er eg usikker, har dog lest tester ol. får å prøve å sette meg inn i slikt, men må nesten be om litt assistanse til å velge det som passer får mitt bruk, det som er planen er som følger: Eit stort raid til lagring, kommer nok til å bli 20 disker med tiden, men over tid.. så muligheter får å utvide raidet, vi snakker ikkje om backup, kun sikkerhet ved disker som dør.. Ang cache på kontroller, kor mykje trenger en egentlig får en filserver? Skal ha musikk og bilder og blue ray filer på den, og noke med størrelse i mellom Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Skal delta på: "Oracle Next Generation Data Center - Cloud Computing Seminar" på fredag den 12 Nov. Jeg har sett Sybase drevne dataservere hos Kværner i aksjon hvor de tydeligvis ikke hadde tenkt langt nok fremover da de startet dem. Trege applikasjoner som kan hende ikke skyldtes trege systmdisker (og / eller algoritmer), men andre flaskehalser. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Er alltid eit eller anna som er flaskehalsen i en server Men alt kan jo oppgraderest vist en bygger serveren sjølv, og ikkje kjøper ferdig, da en er helt låst til å velge merke's produker får att ting og tang skal fungere. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Men tilbake til valg av raid kontroller får 20 disker, kva skal eg velge? ein kontroller med 8-12 porter og så oppgradere senere med expander når eg trenger meir disker? Har nesten bestemt meg for Areca kontroller, men 24p kontrolleren koster jo faen meg 10.000+ Og kor mykje cache burde en ha på en filserver? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå