Jo Are Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Hei Kort og godt er jeg en pengesøkende 19 åring, som er litt usikker på veien fremover. Jeg lurer på hvilke utdanninger som fører til yrker med god lønn? (mer enn 30 000 utbetalt i måneden etter skatt) Arbeidstid er ikke så nøye, så lenge lønnen er god jobber jeg gjerne 10 - 12 timer dagen (da snakker vi god lønn) Takker for svar Endret 2. november 2010 av Jo Are Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 jobb offshore, da renner nok pengene inn skal du se. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Lønn er da vitterlig ikke alt. Du skal trives på jobben! Også må du selvfølgelig se på godene du får av jobben da. Tar du en jobb hvor du tjener 500 k i året og ikke får noe dekt, eller tar du en jobb hvor tlf, Internett og firmabil er inkludert, men lønna er på 450 k i året? Hvordan er det med overtidsbetaling? feriepenger, pensjon, overtidsmat osv osv. Lønna er kun en liten del av en stor pakke:) Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Skal selvfølgelig også se på ulike goder, men lønnen er en stor del for meg, men selvfølgelig ikke alt. Det med overtidsbetaling, feriepenger osv. har jeg ikke tenkt på, jeg tenkte på det generelle lønnsnivået. Å jobbe offshore er kanskje ikke så dumt, men tror ikke jeg hadde passet som mekaniker eller noe slikt da jeg ikke har peiling på slikt. Hvilke andre muligheter har man offshore? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Igjen, du bør _like_ jobben du skal holde på med. Tipper nesten alle som er voksne har prøvd det samme som deg, tjene fett er kult SÅ lenge, det vil si til du faktisk innser at "æsj, denne jobben er ikke meg". Du går også i den fella veldig mange går i, "generelle lønnsnivået" sier veldig lite om hva du faktisk sitter igjen med. Jeg tjener under gjennomsnitte for min yrkesgruppe (ser blant annet på venner), men jaggu sitter jeg igjen med mer enn dem hver eneste mnd, hvorfor? Jo, jeg får 50% av lunsjen dekket, jeg har bra overtidsbetalt, jobben kjøper tlf og dekker regningen, jeg har fri bruk av bil og jeg har dekt internett. Jeg får alltid den overtidsmaten jeg vil ha, jeg kan jobbe overtid når det er behov for det og det passer meg. Jeg veit jeg jobber 8-16 mandag - fredag. Mange ganger jobber jeg lengre ut på kvelden, men da får jeg godt betalt. Jobber jeg lørdager har jeg dekt mat og ikke minst godt betalt. I tillegg jobber jeg med noe jeg _liker_ og jeg har hyggelig kolleger som jeg trives med. Det er faktisk alfa omega. Ja, jeg har hatt jobber hvor jeg har hatt bedre betalt, det har vel faktisk de fleste jeg kjenner, men, vi faller alle tilbake på noe vi _liker_. Slutt å se deg blind på grunnlønna, den sier ikke en dritt om hvordan din livskvalitet blir:) Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Hei Kort og godt er jeg en pengesøkende 19 åring, som er litt usikker på veien fremover. Jeg lurer på hvilke utdanninger som fører til yrker med god lønn? (mer enn 30 000 utbetalt i måneden etter skatt) Arbeidstid er ikke så nøye, så lenge lønnen er god jobber jeg gjerne 10 - 12 timer dagen (da snakker vi god lønn) Takker for svar Medisin vil gi deg høy lønn. Hvis du velger å spesialisere deg videre kan du tjene mye penger. Offshore er allerede nevnt. Vet om en del som har tjent mye penger den veien. Kjenner ikke så mye til det, men tror ikke det hadde vært dumt å få seg en grad i petroleum engineering. Og ingeniører tjener ikke så verst de heller. Lenke til kommentar
korehoret Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Selge dop. Tjener bra da... 2 Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Økonomi. Tror det bare er medisin som får bedre betalt. Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Flygeledere tjener vel ikke SÅ bra.. :--) Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Takker for mange interessante svar Har snust litt på økonomi, tror muligens dette er noe jeg kunne passet som. Men får se hva jeg gjør, akkurat nå går jeg lærerskolen, men livet er langt og uforutsigbart så får se hva som skjer Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Yrker med god lønn er de der det er stor etterspørsel etter arbeidskraft og få som kan/vil yte tjenesten det etterspørres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå