Andael Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Hypokondri http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=531656 Greit det med hypokondri, men disse blodutredelsene er jo ikke noe jeg innbiller meg, jg har dem jo faktisk.. Såe? om du ikke føler deg syk, feber, svimmel, kvalm, uopplagt, osv er det vel heller skjeldent det er noe med deg.. kroppen sier i fra hvis det er noe feil.. hvis du skal gå rundt å være redd hver gang du tror det kan være noe så kommer du til å bli gal etter hvert så du oppdager hvor mange forskjellige sykdommer som fins.. Har disse blodutredelsene, kløe på kroppen, hode pine å masse hjertebank.. Det e det eg har av symptom. Så frisk eller ikke, i dont know.. Hvis du ikke stoler på legen, så få ny time, forklar at du fortsatt føler deg usikker, og ønsker en henvisning videre. Så kan neste ledd i kjeden ta en titt og høyst sannsynlig bekrefte at det er ufarlig. Kanskje er du hypokonder, kanskje er de øvrige plagene angstrelaterte, men det ER lov å ikke alltid slå seg til ro med første svar. Jeg har selv vært i en situasjon der jeg pushet litt på hos legen selv om han mente det ikke var noe i veien, ble henvist videre fordi jeg ønsket det, og endte opp med en diagnose jeg tar daglige medisiner for flere år etterpå. Så, føler du deg utrygg, ta tak i saken istedet for å vente på svar her. Lenke til kommentar
Gjest :) Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Kan være mangel på trombocytter (blodplater) det kalles trombocytopeni. Viser seg som små mm store punktformede blodutredelser. Lenke til kommentar
Hb003 Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Kjipt å høre at så mange bagatelliserte dette. Jeg velger å skrive en mulig alternativ diagnose til dette, selv om det er mange år siden. Kanskje noen andre som lurer. En god venn av meg opplevde dette sammen med store magesmerter og etter hvert oppkast, som fikk ham til å til slutt dra til legen, etter noen uker. Blodutredelser på hender, føtter, armer og bein og litt på magen og ryggen. Etter hvert kom det skorper på dem, og føttene hovna ganske mye opp. Etter en del undersøkelser fikk han diagnosen Henoch Schønleins purpura, som sannsynligvis er en autoimmun sykdom (årsaken er ikke helt sikker) som gjør at immunforsvaret angriper kapillærene som blir betente, og dermed gir purpura (blodutredelser). Dette er imidlertid ganske uvanlig hos voksne, men kompisen min fikk diagnosen likevel. Det var lite de kunne gjøre, så han måtte bare vente til han ble bedre. Men da visste vi i alle fall at det ikke var noe veldig farlig. Han fikk oppfølging de neste ukene, og nå, et år senere, er han helt fin, så vidt jeg vet. Han risikerer likevel at det er noe som kan komme og gå senere. Som sagt - kjipt at folk bagatelliserer. Det var i alle fall veldig skremmende med en kompis som kasta opp på gata helt plutselig, etter at jeg hadde bagatellisert klaginga hans over vondt i magen sammen med prikkene sine. Leger er bare folk, de også. Er man urolig, gå en gang til. Lenke til kommentar
staria Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Mange her skriver at man bør høre på legen,noe jeg ikke alltid vil annbefale,bare det siste året har jeg mistet 15 venner,pga bagatellisering av leger,nå har jeg og en venn som ikke har følt seg dårlig men gikk og sjekket seg alikevl og trodde allt var bra-siste 2 uken har han rast i vekt,men følte ikke noe var i veien-tok prøve og har nå kreft i bukspyttkjertelen og har desverre ikke lenge igjen..en anne venn kjørte jeg til legevakten for akutt smerte,som de sa han evt hadde dunket seg i sengen..vi kjørte til privatklinikk da han nesten ikke kunne gå og da ble han kjørt med ambulanse til sykehuset og hadde 1,5 liter vann i lungene og da sa de hadde han ikke kommet så fort så hadde han ikke vert her i morgen.nå har jeg selv ogsa en dårlig erfaring.Det at kroppen fikser seg selv er ikke alltid tilfelle.og Psykolog som andre nevner....min stemor ble beskrevet som hypokonder,for det ikke viste noe på prøvene i de 15 årene hun var dårlig ,ikke annet en beinskjørhet da og klagde det endte med at hun lå døende på slutten .Da hadde hun 4 dødelige diagnoser-som legen da innrømmet feilbehandling.noe som min far kunne få 5000 i erstatning for etter hennes død,....så de som synes dette helsevesenet og norske leger er så fantastiske har nok hatt god erfaring selv-4stykker i min vennekrets har reist til utlandet da de er gitt opp her,og 3 av dem er på bedringens vei ,,,de fleste leger gidder jo ikke se på pasientene engang . De har sine egne leste teorier og tror de vet allt fo de de er lege som mange synes er en prestige .og all vitende innen helse,men i fleste tilfeller så har faktisk pasienten rett. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 ...bare det siste året har jeg mistet 15 venner... Ikke et uvanlig tall når man er 88 år gammel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå