Gå til innhold

Hjelp meg med fremtiden min

nels

Anbefalte innlegg

Jeg er en 15 år gammel gutt. Det er siste år på U-skole og jeg må søke på Vg. Det jeg har lyst til å bli er Lege (fastlege) .

Men jeg fant ut at man bør ha 6 i neste alle (eller alle) fagene. for å komme in på medisinstudiet (universitet i Norge). du må ha studiepoeng av ca 57-58 eller mer..

og jeg bør ha Realfag i Vg (Matte R1, Fysikk 1 og Kjemi 1)

Det er vanskelig og få til 6 på alle fagene i de tre år på Vg. det jeg lurte på er om hvis jeg velger alt det som kreves til å komme in på medisinstudiet (universitet i Norge) som er Realfag Matte R1, Fysikk og Kjemi. og så får til slutt etter Vg3 mindre studiepoeng av det du bør ha for å komme in på medisinstudiet. Kan jeg komme in på andre yrker, jeg mener kan jeg søke på universitet som du kan bli Psykolog, Advokatt, eller andre ? eller er det kun for lege??

Endret av nels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er langt i fra alle studieretninger du egentlig har noe særlig behov for gode karakterer eller relevante fag dra videregående. Noen yrker, som ingeniør og lege krever en god del real- fag.

Du kan jo studere i utlandet også ? Der er ikke kravene så høye. Det er veldig mange som tar utdannelse i Polen og Latvia. Snittet på legeutdannelse i Norge er latterlig fordi det er altfor få plasser, ikke fordi det er en nødvendighet.

Jeg tør påstå det er en kjempegod ide å ta matte, fysikk etc. på videregående. Dette er veldig lett å bygge videre på, i motsetning til f.eks engelsk.

Lenke til kommentar

Det er høye krav på norske medisinstudier, men både billigere i eks. Polen og lavere krav der. Der er forskjellige krav til forskjellige studier ved et universitet.

Btw du trenger Matte R1 og R2.

EDIT: FlinkeFreddy kom meg visst i forkjøpet ;-D

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Det er galt at du trenger 6 i "alle" fag. Hvis du ser på poengsummen som vanligvis er nødvendig for å komme inn på medisinstudiet i Norge, 57-58 poeng, holder det med 5,3-5,4 i karaktersnitt hvis du har tatt nok realfag til å få 4 realfagspoeng. Du trenger ikke engang flere seksere enn femmere. Å få 5,4 i snitt tror jeg du greier fint hvis du jobber godt på skolen.

Lenke til kommentar

Tusen takk! for fort svar..

det med utland viste jeg, f.eks i Ungarn hvis du har snitt over 4 så kommer du in på medisinstudiet.. men hva hvis jeg ikke vil studere i utland og gjerne vil studere i norge men jeg ikke har nok peong for å komme in på medisinstudiet i Norge. Si at jeg har 50peongsum etter Vg3 så hvilken andre Yrker kan jeg søke på etter Vg3. (med yrke jeg ikke mener at jeg vil jobbe rett etter Vg men vil gjerne gå på andre universitet som har andre yrke som er nok grei for det peongsummen jeg har)

Hvis jeg ikke kommer in på universitet i Norge fordi jeg har ikke nok peongsum for å komme in på medisinstudiet. Da er det bare å sitte hjem??? har jeg ikke andre muligheter? (ikke utland)

Endret av nels
Lenke til kommentar

hvis du ikke klarer å få rudnt 5 i snitt på vgs, så er det nok store sjanser for at du heller ikke klarer medisinstudiet. selv om man kommer inn er det ingen garanti for at man klarer det. så begynn å få deg gode vaner med å lese på egenhånd, så skal du nok klare å komme inn på legestudiet. og hvis du klarer å ha selv disiplin nok til å lese og øve på egenhånd, så blir overgangen fra vgs til studier også mye lettere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er en 15 år gammel gutt. Det er siste år på U-skole og jeg må søke på Vg. Det jeg har lyst til å bli er Lege (fastlege) .

Men jeg fant ut at man bør ha 6 i neste alle (eller alle) fagene. for å komme in på medisinstudiet (universitet i Norge). du må ha studiepoeng av ca 57-58 eller mer..

og jeg bør ha Realfag i Vg (Matte R1, Fysikk 1 og Kjemi 1)

Det er vanskelig og få til 6 på alle fagene i de tre år på Vg. det jeg lurte på er om hvis jeg velger alt det som kreves til å komme in på medisinstudiet (universitet i Norge) som er Realfag Matte R1, Fysikk og Kjemi. og så får til slutt etter Vg3 mindre studiepoeng av det du bør ha for å komme in på medisinstudiet. Kan jeg komme in på andre yrker, jeg mener kan jeg søke på universitet som du kan bli Psykolog, Advokatt, eller andre ? eller er det kun for lege??

Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker. Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...