24erBest Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Hei! Jeg var syk på eksamen i vår (vg 1), og leverte legeerklæring. Har fått på vitnemålet mitt at jeg ikke har møtt til eksamen, og har mistet 5 poeng! Er dette rett? Det skal vel ikke stå "ikke møtt" når jeg har gyldig fravær og levert legeerklæring. Hva er da vits med legeerklæing? Jeg får jo "ikke møtt" uansett om jeg leverer eller ikke. Har snakket med inntakskontoret og de sier at dette er feil, det skal ikke stå "ikke møtt", men skolen sier det skal stå "ikke møtt", og det ser ikke ut som de vil endre det. Takk for svar Endret 2. november 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Mistet fem poeng? Møter du ikke på eksamen, så møter du ikke på eksamen. Så vidt jeg vet betyr det at du må ta den opp igjen før du får vitnemål...som du tydeligvis har fått allerede etter kun VG1...? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Du må vel ta en konte-eksamen og kan jo derfor ikke få godskrevet poengene for faget før etter at du har tatt denne eksamenen ? Be uansett skolen om å få en kopi av eksamensreglementet Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Skal ta den opp igjen nå. men hva er vits med dyr legeerklæring? Når det står det samme uansett om jeg har legeerklæring eller ikke og jeg må ta den opp igjen uansett. Dette er tull! Endret 4. november 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Skal ta den opp igjen nå, men hva er da vits med dyr legeerklæring? Når det står det samme uansett om jeg har legeerklæring eller ikke og jeg må ta den opp igjen uansett. Dette er tull! Forventet du at du skulle kunne få et fag godskrevet uten å ta eksamen bare fordi du var syk på eksamensdagen? Det er bestemt at du skal ta et gitt antall eksamener i læreplanen, enten der disse bestemmes på forhånd eller ved utvelging/loddtrekkning. Minstekravet i planen må følges for at utdanningen kan godskrives. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Skal ta den opp igjen nå, men hva er da vits med dyr legeerklæring? Når det står det samme uansett om jeg har legeerklæring eller ikke og jeg må ta den opp igjen uansett. Dette er tull! Forventet du at du skulle kunne få et fag godskrevet uten å ta eksamen bare fordi du var syk på eksamensdagen? Det er bestemt at du skal ta et gitt antall eksamener i læreplanen, enten der disse bestemmes på forhånd eller ved utvelging/loddtrekkning. Minstekravet i planen må følges for at utdanningen kan godskrives. Nei, jeg vet jo at jeg må ta oppigjen uansett da, det sa jeg. Men det er ikke det som er poenget her. Jeg vet det du sier, det er ikke det jeg lurer på, les spm mitt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Om de står "ikke møtt" eller "ikke møtt grunnet sykdom" er vel ravende likegyldig? Du skal jo ta eksamen om-igjen uansett. Om du absolutt vil at de du eventuelt skal "dele" vitnemålet ditt med skal vite at du var syk den dagen er det jo ikke verre enn å skrive dette i en søknad (hvis du skal søke på jobb). "Som dere ser mangler jeg eksamen i ditt og datt, dette fordi jeg var syk den aktuelle dagen, jeg skal ta faget opp igjen den og den dagen" I arbeidslivet er fravær med sykemelding/egenmelding/gyldig grunn den eneste form for fravær, alt annet (som du kaller ugyldig) fravær er grunn til avskjed/oppsigelse. Har du som jeg nevnte fått tak i en kopi av eksamensreglementet? Hva står det der om fravær? Som du forstå kan jeg på ingen måte ha inngående kjennskap eksamensreglement/forskrifter ved din skole/ditt fylke. At legeerklæring er "dyrt" er totalt irrelevant, dersom du er for syk til å ta eksamen måtte du oppsøkt lege uansett. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Om de står "ikke møtt" eller "ikke møtt grunnet sykdom" er vel ravende likegyldig? Du skal jo ta eksamen om-igjen uansett. Om du absolutt vil at de du eventuelt skal "dele" vitnemålet ditt med skal vite at du var syk den dagen er det jo ikke verre enn å skrive dette i en søknad (hvis du skal søke på jobb). "Som dere ser mangler jeg eksamen i ditt og datt, dette fordi jeg var syk den aktuelle dagen, jeg skal ta faget opp igjen den og den dagen" I arbeidslivet er fravær med sykemelding/egenmelding/gyldig grunn den eneste form for fravær, alt annet (som du kaller ugyldig) fravær er grunn til avskjed/oppsigelse. Har du som jeg nevnte fått tak i en kopi av eksamensreglementet? Hva står det der om fravær? Som du forstå kan jeg på ingen måte ha inngående kjennskap eksamensreglement/forskrifter ved din skole/ditt fylke. At legeerklæring er "dyrt" er totalt irrelevant, dersom du er for syk til å ta eksamen måtte du oppsøkt lege uansett. Nei, hvorfor må jeg vise legeerklæring. Nei, finner ingenting om eksamensregler, står ikke det jeg lurer på. Men altså når sjefen (som har jobbet der i over 40 år)/ inntakskontoret sier at det ikke skal stå "ikke møtt" (og jeg skal ikke miste 5 poeng), skal det jo ikke stå det! Stoler mer på de for å si det sånn. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hva slags poeng er det egentlig du har mistet? Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Hva slags poeng er det egentlig du har mistet? Fra vitnemålet. Jeg har 4,5 i snitt (45 poeng), men fikk 40 poeng (vigo). Bra jeg kom inn på skole med de poengene da. Dette er grunnen til at det ikke skal stå "ikke møtt" med gyldig fravær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå