Gå til innhold

Jagerfly Utdanning


anderseN123

Anbefalte innlegg

Hallais!

 

Jeg er en gutt på 17år, kommer fra Bodø.

Jeg går VG2 Flyfag og ligger hittil i år på rundt 3-4 i snitt (ikke hatt noen eksamener enda). Jeg har tilnærmet -2 på begge øynene mine og har diverse allergier mot for eksempel pollen, katt, hund, sitrusfrukter og nøtter. I tillegg har jeg litt eksem her og der, men den ser jeg ut til å vokse fra meg nå. Jeg går ikke på noe som helst slags medisiner til daglig, så jeg lurte på om noen av tingene overnfor kan gjøre det vanskelig for meg å gå veien for å bli jagerflypilot?

 

Jeg vet at litt svekket syn ikke er tillatt, men dette kan jo reguleres ved hjelp av laser? I tillegg kan det jo hende at synet kommer til å tilpasse seg selv naturlig om jeg ikke bruker linser eller briller i framtida?

 

Psykisk og mental styrke er jeg lagd av, men den fysiske formen kunne alltids vært bedre, men det skal ikke så mye til for å fikse litt på, så tror ikke jeg bør få noen hindringer der.

 

Og så til det mer utfyllende spørsmålet: Er det noen av dere som kan gi meg konkret "veien" fra VG2 Flyfag til ferdig utdanna jagerflypilot. Helst fortell litt om egne erfaringer og andre bemerkinger innenfor dette.

 

Som dere skjønner er jeg en av alle de 20 000 000 folkene i Norge som som ønsker denne luksusutdanningen, og jeg er villig til å gjøre mitt beste for å klare dette, men det er jo ingen vits å sette seg et mål om helsen min kan føre til at drømmen min bare kollapser likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg SKAL klare å rette opp synet i løpet av et par år. Ved hjelp av naturlige ting som å bruke feks noen briller med + styrke, sitte mye lengre unna datamaskinen, spise masse omega-3 og Vitamin A, sove mere, lese mye små skrift osvosv. Men er det noen andre faktorer som vil knekke meg?

Lenke til kommentar

Jeg SKAL klare å rette opp synet i løpet av et par år. Ved hjelp av naturlige ting som å bruke feks noen briller med + styrke, sitte mye lengre unna datamaskinen, spise masse omega-3 og Vitamin A, sove mere, lese mye små skrift osvosv. Men er det noen andre faktorer som vil knekke meg?

For å sitere fra forsvarets egne sider:

Det er noen generelle opptakskrav som alle tilfredsstille for å bli kalt inn til opptak:

 

* Norsk statsborger

* 18-22 år (24 år dersom du har fullført befalsutdanning i forsvaret

* Fullført og bestått Generell studiekompetanse, eller dokumentert at utdanningen pågår

* Plettfri vandel

* God helse

* Godt syn (bruk av linser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke)

* Minstehøyde 163 cm

 

Det hjelper desverre ikke når laseroprasjoner er og blir diskvalifiserende. Er ikke for å ødelegge drømmen din jeg sier det, men du må desverre innse at det er en realitet som du må forholde deg til.

Lenke til kommentar

Var selv på opptak, tenk i fjor, selv om jeg ikke kom gjennom.

 

Først går man gjennom en, etter mitt synspunkt, ganske enkel test for å luke ut slike som bare melder seg på fordi "det ser kult ut å fly jagerfly". Der er det diverse spørsmål om flyhistorie, hvordan fly funker, luftforsvarsfakta (hvor holder 332-skvadronen til fks), fly ditt og fly datt. Dette regner jeg med du bør klare ganske bra siden du går på flyfag.

 

Etter det er det såklart fysiske tester, vanlige krav. 3000m på under 14 (og et halvt?) minutt, min. 2 hangups, min 22 situps, min 16 pushups eller noe i den duren.

 

Deretter er det diverse tester for å sjekke om du i det heletatt er bygget for å være pilot, altså koordinasjon, klare å tenke speilvendt, opp ned og bak fram osvosv, samt en der man skal trykke på masse forskjellige knapper ettersom fargen kommer opp (for å se om du klarer å konsentrere deg om flere ting samtidig uten at det går i ball)

 

Deretter skal man inn til intervju der det sitter en jagerflypilot og psykolog, der de spør deg om alt mulig, hvorfor DU kan klare å gjennomføre dette bedre enn andre osv.

 

Deretter er det mer omfattende tester, der de sjekker hele kroppen. De ser på øyne, (har du tatt laser vil de oppdage dette i denne fasen), hørsel, tannlege, oksygenopptak, trykkammer osvosv.

 

Også er det sikkert no greier som jeg ikke husker.

 

Legg merke til at alle disse tingene er "fallgruver", og hvis du failer på en er det rett ut. Hardt og brutalt.

 

 

Kommer du gjennom alt dette blir du sendt på et halvt års befalskurs tror jeg det var, og senere et "forkurs" for ett eller annet. her er jeg usikker, for jeg kom aldri hit.

 

Så er det til USA i 2 år for å lære å kjøre doningen, og selv her kan du bli nappa ut hvis du ikke har god nok progressjon. Kommer du gjennom dette tror jeg det er enda et år til, men da utplassert på en av de to basene i norge som har jagerfly, altså Bodø eller Andøya/Kjevik(husker ikke hvem av de det er :p)

 

Så ja,.... Det er vel i grunnen det. I korte trekk da såklart.

Lenke til kommentar

Var selv på opptak, tenk i fjor, selv om jeg ikke kom gjennom.

 

Først går man gjennom en, etter mitt synspunkt, ganske enkel test for å luke ut slike som bare melder seg på fordi "det ser kult ut å fly jagerfly". Der er det diverse spørsmål om flyhistorie, hvordan fly funker, luftforsvarsfakta (hvor holder 332-skvadronen til fks), fly ditt og fly datt. Dette regner jeg med du bør klare ganske bra siden du går på flyfag.

 

Etter det er det såklart fysiske tester, vanlige krav. 3000m på under 14 (og et halvt?) minutt, min. 2 hangups, min 22 situps, min 16 pushups eller noe i den duren.

 

Deretter er det diverse tester for å sjekke om du i det heletatt er bygget for å være pilot, altså koordinasjon, klare å tenke speilvendt, opp ned og bak fram osvosv, samt en der man skal trykke på masse forskjellige knapper ettersom fargen kommer opp (for å se om du klarer å konsentrere deg om flere ting samtidig uten at det går i ball)

 

Deretter skal man inn til intervju der det sitter en jagerflypilot og psykolog, der de spør deg om alt mulig, hvorfor DU kan klare å gjennomføre dette bedre enn andre osv.

 

Deretter er det mer omfattende tester, der de sjekker hele kroppen. De ser på øyne, (har du tatt laser vil de oppdage dette i denne fasen), hørsel, tannlege, oksygenopptak, trykkammer osvosv.

 

Også er det sikkert no greier som jeg ikke husker.

 

Legg merke til at alle disse tingene er "fallgruver", og hvis du failer på en er det rett ut. Hardt og brutalt.

 

 

Kommer du gjennom alt dette blir du sendt på et halvt års befalskurs tror jeg det var, og senere et "forkurs" for ett eller annet. her er jeg usikker, for jeg kom aldri hit.

 

Så er det til USA i 2 år for å lære å kjøre doningen, og selv her kan du bli nappa ut hvis du ikke har god nok progressjon. Kommer du gjennom dette tror jeg det er enda et år til, men da utplassert på en av de to basene i norge som har jagerfly, altså Bodø eller Andøya/Kjevik(husker ikke hvem av de det er :p)

 

Så ja,.... Det er vel i grunnen det. I korte trekk da såklart.

 

Jagerflybaser, Bodø og ØRLANDET ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette va jo deprimerende.. Om jeg retter opp synet ved hjelp av laser når det er så lite som fra -2 så burde jo det ikke ha noe å si? Jeg kommer jo til å se like bra, om ikke bedre enn alle de andre..

 

Har forsvaret noen gode argumenter for hvorfor laser ikke skal godtas? er det slik at om man bruker laser på øynene så plutselig en dag detter laseren ut mens du er oppe og flyr, også ser man plutselig ingenting?

 

latterlig..

Endret av anderseN123
Lenke til kommentar

Husker ikke helt hva han majoren som ledet seleksjonen sa anngående dette, men jeg vil tippe at det er fordi laser ikke gir et like godt resultat som en som har naturlig perfekt syn. Enten at man ser dårligere på langt hold etc, at man fortere blir svaksynt med årene eller noe slikt.

 

Ellers mener jeg hant forsvaret betaler rundt 32 millioner for en komplett jagerflyutdanning for EN pilot, og jeg skjønner jo da at de kun velger å bruke de beste av de beste.

 

Trist for de som har litt dårlig syn, ja, men det skal virkelig mye til for å komme gjennom dette nåløyet. Han sa det var gjennomsnittlig 10 000 som møtte opp til den aller første skriftlige prøven, mens kun et ensifret tall kommer gjennom hele utdanningen. Noen år er det ingen kvalifiserte i det hele tatt, andre år er det kanskje 10 stk.

 

Så.. Du er nok ikke den eneste som må legge fra deg drømmen om å kjøre jagerfly.

 

Edit: Se her: Pilot! Laseroperasjon? Hvorfor ikke?

Endret av siggii
Lenke til kommentar

Argumentet jeg har hørt da vi hadde informasjonstime om pilotutdanning var fordi dette er en eldre regel som ble innført fordi man tidligere ikke visste sikkert om diverse farer med laseroperasjon og de ikke ville "oppfordre" folk til å ta laseroperasjon. Dette betdde også følgelig at dette er en regel som kanskje kan forsvinne med tiden.

 

Hvis dette stemmer ser jeg bare negative konsekvenser av å ha en slik regel. Jeg tipper det finnes en del personer med laserkorrigert syn som kan gjøre en god jobb som jagerpilot (eller andre typer pilot), og hvis det er mangel på gode piloter, synes jeg denne regelen burde fjernes.

 

Vi har en del piloter på basen der jeg er stasjonert (135 LV, med C-130J Hercules, og av pilotene er tidligere jagerpiloter), og jeg kan spørre dem om de vet hvorfor det ikke er lov med laseroperasjon. Det går jo mange rykter om at det er pga. synet kan svinne med tiden, at operasjonen ikke holder etc., så kan være greit å få et konkret svar på spørsmålet

 

Edit: Selv har jeg perfekt (sikkert ikke perfekt, men 9 på synstesten og bruker ikke briller eller andre hjelpemidler) og vurderer å søke pilotutdanning i år, men vet faktisk ikke om det er en karrierevei jeg vil gå.

Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...