TaCune Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Hei. Spørsmålet er: HVORDAN stoppe lokal ip`en i og bytte ip til alle? Er det ruteren som gjør det? Til dere som lurer på hva hvordan og alt det: Er plaget med at lokal ip`en forandrer seg hele tiden. Etter som spesifike porter er åpnet til bestemt lokal ip, må jeg manuelt forandre på det hver gang lokal ip`en blir forandret.Jeg har fast ip fra ISP ut fra ruter. om jeg tvinger pc`n til en ip manuelt, blir alle andre låst ute, de får ikke nett, å alt blir åpent til den pcn som får den manuele ip`n. (W-lan blir da deaktivert) Jeg har begrenset tilgang til ruteren, så jeg får ikke gjort noe med den desvere, ISP har eget passord, og vil ikke oppgi det til meg. Her er lit info om hva pcn`e har. OS: Vista 64 og Windows 7. Ruter : Thomsen av ukjent serie (den har 2 tv utanger, 1 pc utgang + w-lan) Switch: 100/10 Mbit D-link. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Hvordan har du fått åpnet portene om du ikke har tilgang til routeren? Hvilken ISP er det snakk om? 2 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Det er DHCP-tjenern som tildeler IP-sdresser lokalt. Dette kan være routeren din eller modemet. Du må sette statisk IP-adresse på PCene, f.eks 192.168.1.x. Benytter du statisk IP på alle enheter kan du slå av DHCP i routeren, evt slå av for det IP-område du setter opp enheter med statisk IP-adresse. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Det er DHCP-tjenern som tildeler IP-sdresser lokalt. Dette kan være routeren din eller modemet. Du må sette statisk IP-adresse på PCene, f.eks 192.168.1.x. Benytter du statisk IP på alle enheter kan du slå av DHCP i routeren, evt slå av for det IP-område du setter opp enheter med statisk IP-adresse. Som jeg leste det har TS forsøkt å sette fast IP og har ikke tilgang til routeren... 1 Lenke til kommentar
TaCune Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Hvordan har du fått åpnet portene om du ikke har tilgang til routeren? Jeg har begrenset tilgang. slår jeg av DHCP tjenesten, forsviner W-lan`et. Det er Lyse som leverer. Noe er det jo som bytter ip`en til pcn min... håpet er jo at det er OS`en som gjør dette. Men det ser ut til at der må til med statisk på alle pc`ene ja :/ men da kan du ikke ha W-lan gjenom ruteren, da må jeg vel ha en egen ruter/switch som deler W-lanet ? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Får du samme problem om du setter en fast ip på maskinen som du forwarder til utenom DHCP rangen som routeren deler ut? F.eks. sette fast IP på PC = 192.168.10.90 og DHCP range fra 192.168.10.100 - 199 ? (Hvis det i det hele tatt går) Ellers er nok løsningen og sette Lyse boksen i DMZ modus og henge på en router du har full kontroll med på innsiden. 1 Lenke til kommentar
TaCune Skrevet 3. november 2010 Forfatter Del Skrevet 3. november 2010 Får du samme problem om du setter en fast ip på maskinen som du forwarder til utenom DHCP rangen som routeren deler ut? F.eks. sette fast IP på PC = 192.168.10.90 og DHCP range fra 192.168.10.100 - 199 ? (Hvis det i det hele tatt går) Ellers er nok løsningen og sette Lyse boksen i DMZ modus og henge på en router du har full kontroll med på innsiden. Er dette jeg også har tenkt på. Men håpte det var en annen utvei. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Du skal kunne gi maskinen din en statisk ip i samme range som du får fra routeren, og da skal det være slik du vil. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Ja det høres rart ut at de andre maskinene mister nett om 1 pc har fast IP. Hvilke porter er det du åpner mot denne ene maskinen? Hvis det f.eks. er port 80 er det jo ikke så merkelig om de andre ikke kommer på nett 1 Lenke til kommentar
TaCune Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Ja det høres rart ut at de andre maskinene mister nett om 1 pc har fast IP. Hvilke porter er det du åpner mot denne ene maskinen? Hvis det f.eks. er port 80 er det jo ikke så merkelig om de andre ikke kommer på nett Det er en port som går fra 60 til 90 ja. Tipper dette er en port ruteren bruker? Skal prøve og sette statisk, samt forandre DHCP. Skriver så fort jeg får gjort dette i morgen. Takk for svar så langt Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Port 80 brukes av http trafikk, dvs. internett. Dersom du forwarder denne trafikken til en bestemt pc i lokalnettet ditt vil følgelig de andre ikke få tilgang. Da bør du heller se på om applikasjonen du ønsker og åpne porter til kan bruke andre porter som ikke er reserverte. 1 Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Min misstanke er at den faste ipen du setter er den du har fra ISP, som naturlig nok også er årsak til at du bare får 1 pc på nett. Du må sette lokale faste ip-adresser, med mindre router har noe form for reserve ip system, dog det hjelper deg vel lite uten tilgang til den. Som nevnt tidligere kan du jo i tilfelle smekke på en router for å få bedre kontroll på hjemmenettverket, men tviler sterkt på at det er forwarding av port 80 som gjør at bare 1 maskin kommer på nett. Om du fjerner den forwardingen får du jo fort svar på det ) Lykke til. Lenke til kommentar
TaCune Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 har gjort en ganske stor flau feil helle tiden. Jeg forandret den statiske ip`en jeg var tildelt fra ISP, og må ha sett for meg at jeg har prøvd me den lokale ip`n. Fordi nå fungerer alt. ISP leverer også 2 forskjelige ip`er til ruter. Om en tar den faste ip`en. Er det ikke i teorien at den som ikke har den, vil få den "randome" ip`en ? Takker for stor hjelp, er lit flau også etter som det er jeg som ikke har vert nøyje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå