Gå til innhold

Ny CPU - men ingen forbedring

thunea

Anbefalte innlegg

Hei - Jeg har just satt inn en AMD Phenom II X4 955 i min PC, men den blir liksom ikke registrert med sitt potensiale. Windows starter som normalt, men ytelsen overalt er pinglete. kan noen tipse meg hva som er neste steg på veien til å få full guffe på min PC ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags harddisk har du?

SSD eller platebasert?

Kan jo være en bios oppdatering eller noe hjelper?

Har du reinstallert operativsystemet? Kan jo være at du har bare 2 kjerner som er aktive?

Har du oppgradert til service pack 2?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Windows starter som normalt, men ytelsen overalt er pinglete. kan noen tipse meg hva som er neste steg på veien til å få full guffe på min PC ?

Definer "overalt". Det finnes svært få situasjoner hvor du vil oppleve en betydelig ytelsesforskjell etter en prosessoroppgradering.

Sjekk om Windows har detektert prosessoren. Sjekk at task manageren viser alle kjernene. Kjør et par tester av CPU-ytelse og sammenlign med lignende prosessorer.

Lenke til kommentar

Windows starter som normalt, men ytelsen overalt er pinglete. kan noen tipse meg hva som er neste steg på veien til å få full guffe på min PC ?

Definer "overalt". Det finnes svært få situasjoner hvor du vil oppleve en betydelig ytelsesforskjell etter en prosessoroppgradering.

Sjekk om Windows har detektert prosessoren. Sjekk at task manageren viser alle kjernene. Kjør et par tester av CPU-ytelse og sammenlign med lignende prosessorer.

Under spilling av spill som starcraft og battlefield bad company 2

Jeg skulle tro at ett sånt skjermkort og den prossesoren burde klare å kjøre det med mer enn 20fps

Lenke til kommentar

Jeg skulle tro at ett sånt skjermkort og den prossesoren burde klare å kjøre det med mer enn 20fps

I hvilken oppløsning? 5770 er ikke blant de råeste skjermkortene. Mange spill vil heller ikke oppnå noe særlig ytelsesforbedring av flere kjerner.

Kjør noen syntetiske tester for å se på cpu og gpu-ytelse mest mulig separat og sammenlign med tilsvarende systemer.

Oppgrader driveren til skjermkortet. Sjekk temperatur, både for CPU og GPU.

Reinstaller windows hvis du fremdeles har for lav ytelse sammenlignet med det du forventer.

Forøvrig, http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/page13.html

Endret av Eremitten
Lenke til kommentar

I hvilken oppløsning? 5770 er ikke blant de råeste skjermkortene. Mange spill vil heller ikke oppnå noe særlig ytelsesforbedring av flere kjerner.

Kjør noen syntetiske tester for å se på cpu og gpu-ytelse mest mulig separat og sammenlign med tilsvarende systemer.

Reinstaller windows hvis du fremdeles har for lav ytelse sammenlignet med det du forventer.

Forøvrig, http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/page13.html

1680*1050

Lenke til kommentar

Forøvrig, http://www.techspot....nce/page13.html

1680*1050

Sjekke om du trenger Bios oppdatering er vel kanskje det første du bør gjøre. Link

Endret av GLOCK05
Lenke til kommentar

"unknown 800 mhz" betyr at du må oppdatere bios ja! Din nye CPU gjenkjennes ikke av den versjonen av bios du har inne, derfor kjører den bare med 800MHz så det er ikke rart du opplever maskinen som pinglete. Nyere Asus hovedkort støtter Liveupdate som betyr at du kan oppdatere bios direkte i Windows fra Asus. Du kan jo sjekke om ditt kort støtter dette. Windows 32 bit støtter max ca. 3,3GB RAM (avhengig av type HK), så du burde kanskje tenke på å oppgradere til 64 bit også.

Edit: Ser at kortet støtter Asus Update Version 7.17.01 som du finner her: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=CMQkJloA9dyXDIeS Der finner du også siste versjon av bios som støtter de nyeste CPUene.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...