Gå til innhold

Test: HTC Desire HD

Anbefalte innlegg

"Vi hadde kanskje trodd skjermtastaturet ble bedre på grunn av skjermstørrelsen. Riktignok blir tastene større enn på den 3,5 tommer store skjermen i Iphone 4."

Jeg klarer ikke å se noen som helst grunn til å automatisk sammenlikne den med iPhone?

Fordi å sammenligne med industrilederen faktisk er ganske vanlig og hva folk vil vite. Hvem bryr seg hvordan den er i forhold til en Nokia liksom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Giii meeeg test av HTC Desire Z er dere snille!

Gjerne også en test hvor dere setter telefonene opp i mot hverandre i bruk.

Den ene har fysisk tastatur og den andre ikke. Liker du knapper kjøper du Desire Z. Noe mer du lurte på?

Ja faktisk! Er det merkbar forskjell med 800 MHz prosessor, istedenfor prosessoren til DHD? Gjør dette at telefonen "stresser" oftere enn DHD'en, slik som beskrevet i testen?

Tror Desire Z har en nyere CPU. Den skal visstnok være raskere en Desire HD sin selv om den kjører "bare" 800 MHz. I tillegg bruker den mindre strøm slik at batterilevetiden blir vesentlig lengre.

Det at den er raskere enn Desire HD tviler jeg på. At den er raskere enn Desire stemmer nok :)

Lenke til kommentar

Du siterte ikke alt jeg skrev. Og jeg mener at dette punktet ikke automatisk trenger å sammenlignes med en iPhone. Det hadde passet bedre om han hadde nevnt at den store skjermen naturligvis gjør tastene større enn på de fleste andre tuch telefoner. Mobiler er et stort marked, og det er ikke bare Apple og Htc som konkurrerer her.

Lenke til kommentar

Giii meeeg test av HTC Desire Z er dere snille!

Gjerne også en test hvor dere setter telefonene opp i mot hverandre i bruk.

Den ene har fysisk tastatur og den andre ikke. Liker du knapper kjøper du Desire Z. Noe mer du lurte på?

Ja faktisk! Er det merkbar forskjell med 800 MHz prosessor, istedenfor prosessoren til DHD? Gjør dette at telefonen "stresser" oftere enn DHD'en, slik som beskrevet i testen?

Tror Desire Z har en nyere CPU. Den skal visstnok være raskere en Desire HD sin selv om den kjører "bare" 800 MHz. I tillegg bruker den mindre strøm slik at batterilevetiden blir vesentlig lengre.

Hehe... her tar du nok feil min gode mann!

Den har nyere CPU enn hva Desire har, Desire HD har en splitter ny prosessor som forøvrig også bruker mindre strøm.

Hva angår batteriet synes jeg det er overraskende bra - noe flere andre også sier.

Amobil: HUSK at batteriet ikke vil være optimalt før etter ca. 5 totale ladninger!

Lenke til kommentar

Har dere kalibrert skjermen riktig? Har iallefall 0 problemer med nøyaktighet på min Desire. Ang. stressing, det gjør vel alle telefoner til tider, men eneste gangen jeg merker det på Desire, er når jeg ikke har vært på nettet en stund, og ting skal oppdaters (newsfeeds, friendfeeds, etc). Skjønner heller ikke hvorfor det skal alltid sammenlignes med iPhone4.. hele Desire serien banker jo vettet ut av ip4.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva poenget er når man kritiserer den flere ganger fordi man ikke klarer å bruke en hånd å trykke på hele tastaturet. Hadde det vært poenget, hadde de ikke laget 4.3"!! Jeg kjøper da absolutt ikke 4.3" fordi jeg vil trykke på hele skjermen med en finger jeg har på samme hånd som jeg holder den i.. :no:

Ellers en ålreight test, sett bort ifra at jeg heller ikke kjøper den pga htcsense.com. Det er en tilleggstjeneste, og har derfor svært lite fysisk med telefonen å gjøre.

Savner kanskje noen filmer av den, er det helt slutt på det om dagen?

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar
Vi skal ikke utelukke at opplevd batteritid farges til dels av tidlig programvare. Vi opplevde telefonen som svært strømsulten. Man må belage seg på å lade Desire HD hver kveld selv med relativt moderat bruk, og det er nok ingen dårlig idé å ha med seg ladekabel i tilfelle.

Synes dette er latterlig. Nettopp derfor jeg solgte HTC Desire.

Lenke til kommentar

OBS.. Det ligger en oppdatering som fikser problemet med at Ø blir til O og lugging i menyen.

Den ble mye bedre etter oppdateringen.

Ikke helt perfekt men bedre.

For å oppdatere så gå inn på innstillinger "om telefonen"

Også velg oppdatering.

Når det gjelder batteri så bruker denne telfonen mindre strøm ett desire.

Det bør også nevnes at batteriet blir bedre etter en del ladninger.

Det er gammelt nytt at batterier bør lades noen ganger før den får full effekt.

Endret av mrMKE
Lenke til kommentar

Ang. batteritid: Telefonen har vært i bruk i snart to uker og den har blitt ladet hver natt og av og til to ganger per dag. Vi er kjent med at batterikapasiteten av og til er betydelig dårligere i starten, og hadde dette vært en test foretatt over veldig kort tid kunne vi også tatt høyde for det :)

TheMoonMan: Vi påpekte kun at den var vanskelig å betjene med en hånd. Vi trakk ikke for størrelsen. At skjermen oppleves som upresis i flere sammenhenger fikk den litt trekk for. Blant annet kan det være irriterende vanskelig å treffe lenker i touch-tilpassede nettsider uten å zoome i meste laget før man trykker. Å trekke for at man har for små hender til å bruke en stor telefon vil det ikke være noe poeng i, så det er mer en opplysning.

At denne telefonen ikke får toppkarakter skyldes flere SMÅ trekk, og ingen store "dealbreakere". Noen av tjenestene og funksjonene i nye Sense fremheves som svært viktige av HTC og brukes som salgsargument. Selv om den ikke står tilbake for andre enheter ved at disse tjenestene er ustabile, blir det tillegg i kurven for barnesykdommer. Batteritiden er nok det vi har trukket mest for.

Videotester er det absolutt ikke slutt på. Vi hadde en på N8, og det kommer en video med blant annet Desire HD i fryktelig nær fremtid. Desire HD finner du dessuten også video av i sniktitten. Ellers har vi flere enheter inne det er aktuelt med videorunder på :)

mrMKE: På testtelefonen kjørte vi oppdatering til siste programvare for noen dager siden, og likevel gjør den ø til o. Dette er uansett ikke noe vi har trukket for - siden vi mest brukte numeriske taster og ordboken gikk vi oss ikke på problemet.

Androod: Normalt er det ikke nevneverdig behov for å kalibrere kapasitive skjermer. Resistive må derimot som regel kalibreres. Dessuten slo mangelen på presisjon ut i at trykk ble registrert både over og under der vi forsøkte å trykke, så det virket ikke som om den trakk i noen spesiell retning eller at vi traff et fast punkt ved siden av der vi forsøkte å trykke.

genser: Det har nok noe med å gjøre at butikker ikke tjener enorme penger på å selge en ren telefon. Litt abonnementssjonglering kan fort gi høy inntjening, men telefonen i seg selv ligger ofte mellom 10 og 20 prosent, eller enda lavere om det er snakk om et spesielt konkurranseutsatt produkt. Det butikkene derimot tjener på er tilbehør, og kongen på haugen er minnekort.

Mobilprodusentene tjener på at butikkene ønsker å ta inn telefoner som det selges godt med tilbehør til. Dette er en begrunnelse flere produsenter har gitt oss, og jeg kjenner jo selv til det etter å ha solgt telefoner i noen år.

Det er ikke uvanlig med marginer på 30-60% i tilbehørshylla. Det kan høres gærnt ut, men det koster å drive butikk så når inntjeningen går ned på de vanlige produktene må de vel hente penger et sted. Litt på samme måte som at søndagsåpne butikker er dyrere :)

Signalene vi har fått fra HTC er forøvrig at intern lagring, i deres telefoner, vil holde seg på omkring 1 til 2 GB den nærmeste tiden.

johome: Riktig vekt er 164 gram. Vi skylder på teknikken, og sier at punktet ikke ble lagret da jeg gikk gjennom faktaboksene tidligere i dag. At jeg kan ha gått forbi det ved en feiltagelse er helt utenkelig :p

enixitan: Har ryddet opp litt i de dårlige formuleringene. Det ble ikke fanget opp i korrekturen. Takk for tilbakemelding :)

Kjempelangt ble det, men nå tror jeg at de fleste har fått svar. Om noen føler seg glemt er det bare å mase :)

bufodil: Du ble visst glemt! Jeg forsøker å låse + hard reset nå. Det kan fort ta noen minutter - har opplevd inntil to timer - før telefonen reagerer, så det kan hende jeg må komme tilbake til deg med svar i morgen.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

genser: Det har nok noe med å gjøre at butikker ikke tjener enorme penger på å selge en ren telefon. Litt abonnementssjonglering kan fort gi høy inntjening, men telefonen i seg selv ligger ofte mellom 10 og 20 prosent, eller enda lavere om det er snakk om et spesielt konkurranseutsatt produkt. Det butikkene derimot tjener på er tilbehør, og kongen på haugen er minnekort.

Mobilprodusentene tjener på at butikkene ønsker å ta inn telefoner som det selges godt med tilbehør til. Dette er en begrunnelse flere produsenter har gitt oss, og jeg kjenner jo selv til det etter å ha solgt telefoner i noen år.

Det er ikke uvanlig med marginer på 30-60% i tilbehørshylla. Det kan høres gærnt ut, men det koster å drive butikk så når inntjeningen går ned på de vanlige produktene må de vel hente penger et sted. Litt på samme måte som at søndagsåpne butikker er dyrere :)

Signalene vi har fått fra HTC er forøvrig at intern lagring, i deres telefoner, vil holde seg på omkring 1 til 2 GB den nærmeste tiden.

Jotakk, jeg har selv pushet minnekort, skjermbeskyttelse, blåtann-headsett, mobilvesker, A2DP-høyttalere, osv. osv. på noen hundretalls mobiler jeg i utgangspunktet tapte penger på å selge, så jeg er vel kjent med problemstillingen.

Nettopp det at bransjene skal ta hensyn til butikkenes inntjening er selvfølgelig forståelig i aller høyeste grad, men er likevel noe av det jeg føler bremser opp både spill-, musikk- og forbrukerelektronikkprodukter og distribusjonsystemer for slikt. Til helgen skal jeg kjøpe meg et nytt spill, og da må jeg faktisk betale mer for digital distribusjon for at det ikke skal ta knekken på min lokale spillsjappe. Det er meg, forbrukeren, det går utover.

For forbrukeren hadde det beste vært om denne mobilen hadde hatt 16GB internminne, og det hadde ikke kostet HTC mye ekstra, men som du sier er det andre kriterier som teller høyere.

Apple og Nokia "tør" å ha stort internminne, og da bør HTC gjøre det samme når de lanserer det som papiret er en av verdens råeste mobiler.

Endret av genser
Lenke til kommentar

genser: Helt enig. Det handler om å bygge opp et sterkt merkenavn som kundene vil ha - da vil butikker, distributører og operatører ønske å stille seg bak uansett. Om jeg bare skal spekulere kan jeg tenke meg at HTC er litt ubegrunnet skuddredde, etter tiden de tross alt leverte nesten utelukkende nisjeprodukter. Ser man på rene smarttelefoner i dag burde det være nok kunder som ønsker HTC-produkter til at de slipper unna med å legge inn litt ekstra minne. Som du sier - både Samsung og Nokia har sluppet greit unna med det.

kadabriel: Som vi nevnte for Iphone er ikke manuell justering av terninger noe vi befatter oss med spesielt ofte. Det ble gjort fordi det her dreide seg om en forholdsvis betydelig feil som påvirket telefonens grunnleggende egenskaper. En telefon man har problemer med å ringe mer er ikke veldig god som telefon. At Iphone likevel beholdt en skapelig terning kommer av at den er god som veldig mye annet. Apple hadde også erkjent feilen og lovt at det skulle komme en oppdatering fort.

Feilen er for mange ikke fikset. I etterkant av å ha sjekket med folkene rundt oss, og publisert artikkelen, har vi fått tilbakemelding fra flere lesere som har hatt problemer.

Desire HD lider ikke av noen enkeltstående slik feil som gjør at den sliter på grunnleggende egenskaper. Noe småkluss fant vi - noe programvarerelatert, og andre ting ikke. Ingen av dem er isolert sett alvorlige nok til å berettige noen ny test om ny programvare kommer.

Jeg ser at enkelte også har etterspurt ny test av Xperia X10 på grunn av den nye oppdateringen til Android 2.1. Heller ikke X10 hadde vesentlige mangler da vi testet den, og dermed er det ikke sannsynlig at den vil bli testet på nytt med det første.

En viss forskjellsbehandling vil det alltid bli her. Det nærmer seg et år siden eksempelvis X10 kom i handelen. På den tiden har omtrent alle de kurante telefonene vi har testet fått en eller flere programvareoppdateringer. X10 har også fått en noen mindre underveis, om jeg erindrer riktig.

Å teste alt på nytt når ny programvare dukker opp har vi rett og slett ikke anledning til. Vi må ta de verste tilfellene og vi kunne ikke være bekjent av toppkarakter til et produkt som er vanskelig å ringe med. Legger man til at det dreier seg om et produkt svært mange er interesserte i og sannsynligvis vurderer å kjøpe, blir det ekstra viktig at vi ikke tråkker galt og anbefaler noe vi ikke burde.

bufodil: Hard reset tar faktisk knekken på telefonlåsen. Fikk ingen spørsmål, kun en åpen telefon etter reseten. Spørs om den ikke blir låst igjen om jeg kobler den opp mot samme Sense-konto igjen, dog. Det vil jo uansett noen med uærlige intensjoner neppe gjøre.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

fjarle og genser: Det er litt forskjell på intern lagringsplass og Desire HDs 1,5 GB. De 1,5 GB som er innebygget i Desire HD skal fungere som minne/ram.

I 2.2 installeres apps på minnekort, altså er det innebygde minne for å holde telefonen kjapp! Å det er her styrken til Desire HD ligger, den knuser jo tross alt alle andre telefoner i benchmark tester.

Når det gjelder skjermen som her omtales som upresis vil jeg påpeke at jeg oppfatter den som meget presis (å jeg har store hender).

Er en del rusk og rask i denne testen jeg finner merkelig, men folk får ha forskjellige meninger.

Uansett en helt fantastisk telefon :)

Lenke til kommentar

fjarle og genser: Det er litt forskjell på intern lagringsplass og Desire HDs 1,5 GB. De 1,5 GB som er innebygget i Desire HD skal fungere som minne/ram.

I 2.2 installeres apps på minnekort, altså er det innebygde minne for å holde telefonen kjapp! Å det er her styrken til Desire HD ligger, den knuser jo tross alt alle andre telefoner i benchmark tester

Isåfall gjør det jo saken bare hakket verre. Telefonen shipper altså totalt uten fast eller løst medie tiltenkt medielagring.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...