Gå til innhold

aggressiv katt -.- hjelp


Anbefalte innlegg

hei, jeg har fått mæ en kattunge den e kanskje 10-11 uker.

den aggressiv, den bytter meg og hører ikke etter :-S

noen forslag hva jeg bør gjør med den? (bortsett fra å avlive den)

det er villkatt vis dere lurer på hva slags katt det er

 

og i tillegg lurer jeg på om det er lov å ha en hell amstaff i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med 'den bytter meg og hører ikke etter'?

 

Vi har ikke villkatter i Norge, bare hjemløse. Og kattunger skal være sammen med moren til de er 12uker.

Gi den til dyrebeskyttelsen, ikke avliv den stakkars katten.

 

den høre ikke etter nei :S å den springer som en galing heletia. når katta e sulten så da høre den etter, men etter katta har fått mat da vil den ikke hør etter mer :/

Lenke til kommentar

Det høres ut som du har en helt normal kattunge, om enn kanskje en smule forstyrret av å ha blitt tatt fra mora litt for tidlig.

 

Hva forventer du egentlig av den, hva forventer du at den skal "høre" på?

 

Og hvor har du fått den fra? Har du henta den fra "vill" (hjemløs) tilstand i skogen, eller er den født i selskap med mennesker?

Jeg mener, om du har plukka opp en 10 uker gammel kattunge i skogen og tatt den med hjem, er det overhodet ikke annet å regne med enn at den oppfører seg litt småmerkelig.

 

Aggresiv er den neppe - i verste fall er den forvirra og redd, noe som kan komme til uttrykk gjennom det du kanskje oppfatter som aggresiv oppførsel.

Med mindre den virkelig går inn for å skade deg, trenger du ikke en gang å tenke på avliving. Det ville bare vært altfor dumt.

Lenke til kommentar

Høres veldig ut som en vanlig kattunge, ja. I den alderen er de sjelden interessert i å kose og ligge stille, så så lenge de er våkne fyker de som regel rundt og er høyt og lavt.

 

Alderen er også grei nok, i motsetning til det de andre sier. Selv om den ikke hadde hatt vondt av å være med moren en ukes tid til, så tar den absolutt ikke skade av å bli avvent nå. Kattunger helt ned i femukersalderen klarer seg fint selv om moren forsvinner, bare de blir stimulert på andre måter.

 

Husk på at en katt ikke er som en hund. En katt reagerer gjerne på navnet sitt, og på pusing eller rasling med mat, men noe mer kan du ikke forvente. Og du kan ikke forvente dét engang, før katten har vokst av seg de villeste kattungefaktene.

Lenke til kommentar

jeg fant den på skolen, mora e villkatt så de hva 2 stkk, de hva sulten og de fryste så jeg tok med en hjem og ga den andren til læreren min.

 

jeg vil bare den skal vær litt rolig,, vet ikke hvor gammel den er nøyaktig, men tipper bare den er 10-11 uke gammel nå.

 

katta er snill mot brødrene mine osv, men mot meg e den bare slem hehe vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar

Hva legger du egentlig i "slem" og "snill"? Virker det som den er oppriktig sint og har lyst til å ta livet av deg, eller er det bare det at den ikke vil kose hele tiden og ikke lyder navnet sitt?

Katter er som andre dyr - og mennesker. De er individer, de har forskjellig oppførsel og de kan reagere forskjellig på forskjellige mennesker. Hvordan de forskjellige mennesker behandler den har nok mye å si for hvordan den oppfører seg mot de enkelte.

 

Om du så for deg at den bare skulle være rolig og kosete, så må du nok regne med å bli skuffet. Man kan aldri regne med det når det gjelder slike kattunger.

 

Så må jeg, selv om det er nevnt før, få poengtere at det altså ikke eksisterer "villkatter" i Norge. Kun hjemløse katter og avkom av disse.

 

Men mora da, hvem tok seg av den?

Og om jeg kan spørre ... hvor gammel er du? Jeg blir jo litt nysjerrig her. Du går på skola, tar med deg en kattunge hjem og finner ut at den ikke er helt det du kanskje hadde tenkt deg. Så høres det ut som du egentlig har mest lyst til å kvitte deg med den igjen. Avliving bør da overhodet ikke være noe alternativ, ei heller å sette den tilbake til mora.

Mitt forslag er dyrebeskyttelsen eller liknende for omplassering, eventuelt omplassering til venner eller bekjente. Men gjør det eventuelt så fort som mulig, for kattens skyld.

 

 

EDIT (Et par kjappe fra Fruen);

Hvis kattungen er født og oppvokst de første ukene i "vill" tilstand har den for det første sannsyligvis mistet flere viktige uker med sosialisering i forhold til mennesker, og litt "aggresiv" oppførsel er absolutt noe man må påregne. At den brått har måttet skifte miljø sånn uten videre har ikke nødvendigvis satt positive spor i katten.

I tillegg til at kattunger har et stort behov for melka til mora, har de sterke sosialiseringsbehov i forhold til artsfrender og dette er essensielt for kattens 'sosiale' liv senere. De bør ikke tas fra mora før ved 12-13 ukers alder, først da er (i all hovedsak) den første, viktige perioden over.

De klarer seg nok strengt tatt om de blir tatt fra mora tidligere, men 12-13 uker med mora er det aller beste for både fysisk og mental helse hos kattunger.

Samtidig er ikke det viktigste egentlig når avvenninga skjer, men hvordan.

 

Og den "aggresive" oppførselen er nesten garantert lek! Katter kan selvfølgelig være aggresive, men det er svært sjeldent.

Et viktig poeng i denne leken og det at den oppfører seg annerledes mot brødrene dine kan for eksempel være om du har latt den leke med hendene og føttene dine, gjort dem til "objekter" det har vært lov å leke med, og brødrene dine ikke har gjort dette. Katter lærer - og husker - sånt, og hvems hender den kan leke med, og den vil fortsette med det når den blir større også (og blir sterkere og har lengre klør - du vil merke det).

 

Forøvrig kan det også tenkes at katten har opplevd deg som noe negativt for den, om det var du som tok den fra mora. Det er mulig, men veldig vanskelig å garantere.

Katter lærer å kjenne og skille mennesker, og om du har skremt den eller gjort noe som for den opplevdes som svært negativt, er det ikke usannsynlig at den faktisk er litt "sint" på deg og ikke vil ha noe særlig med deg å gjøre. Men som sagt, det er ikke noe man kan konkludere med sånn uten videre her, bare en løs teori.

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...