Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja du bare legger MSXML_TLB i uses list som alle andre units som du vil bruke. Eks. MyUnits, Dialogs, Forms, etc.

Er det noe negativ eller ulempe med det?

Det er vel ingen andre måter... ?

TLabel(StdCtrls), MessageDlg(Dialogs), osv funksjoner er jo hentet fra uses list(type library) som en kan bruke i sin kode.. samme måte og lage egne komponenter til Delphi? Er det ikke?

mvh.

michael

Lenke til kommentar

Yoo.... Jeg kunne jo bare gjort det sånn da:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);   // start prosedyre

var

starttid: integer;

begin

starttid := gettickcount;

while gettickcount < starttid+2000 do;

form4.hide;

image1.Visible := false;

image6.Visible := false;

image2.visible := false;

image3.Visible := false;

image5.visible := false;

image7.Visible := false;

image4.visible := false;

end;

Og så loade fra .ini filen hvem av bildene som skal enables...? går det?

Lenke til kommentar

Det jeg mente er det noen andre måter å bruke MS_XML! Det går jo an å bruke TStringList eller leser tekstfil og skrive til tekstfil assign osv., men er det å anbefale.. :(

Jeg ville da ha brukt MS_XML dersom ikke man skal bruke ini(som det har blitt anbefalt..) fornøyd med å bruke ini filer i ditt sammenheng.

Men jeg ville ha tenkt i større baner og brukt xml. Tenk det kan være større mengde av data etterhvert(tusenvis av skins).. kunne ha da brukt SAX metoden for å dra inn og ut data...

xml er bra i sammenheng med database, filoverføring(SOAP) og presentasjon av data i x format... :)

Lenke til kommentar
Ja du bare legger MSXML_TLB i uses list som alle andre units som du vil bruke. Eks. MyUnits, Dialogs, Forms, etc.

Er det noe negativ eller ulempe med det?

Det er vel ingen andre måter... ?

TLabel(StdCtrls), MessageDlg(Dialogs), osv funksjoner er jo hentet fra uses list(type library) som en kan bruke i sin kode.. samme måte og lage egne komponenter til Delphi? Er det ikke?

mvh.

michael

Forskjellen er at MSXML_TLB.pas ikke leveres med Delphi men må genereres ut fra typelibrary'et til com-biblioteket MS XML...

Men så er det jo ingen forskjell på å putte MSXML_TLB eller INIFILES i uses-delen, nei.

-Vegar

Lenke til kommentar
Kan noen vennligst hjelpe meg? :p

Sorry - ble litt off topic her...

Mitt forslag:

Drit i alle TImageXX-komponentene. Erstatt med kun en TImage komponent som du kaller for imgSkin.

Ha en inifil der du har de forskjellige skinnene slik vi tidligere har snakket om. Når man bytter skin laster du det nye skinnet inn i imgSkin i stede for å disable de andre image'ene og enable den nye.

Forstår du?

TMemInifile/TIniFile finner du plenty av hjelp til i hjelpefila så den burde det ikke være noe problem å få til å bruke. Hovedgreia er at man har noe som heter 'sections' og noe som heter 'values'. Når du ønsker å lese inn gjeldende skin kan det f.eks. se slik ut:

ini := TMemInifile.Create(filnavnet hvor skinnene er lagret)

try

filename := ini.ReadString('CurrentSkin', 'filename', '');

if filename <> '' then

imgSkin.Picture.LoadFromFile(filename)

else

imgSkin.Picture.LoadFromFile(defaultskinfilename);

finally

ini.free;

end;

...eller noe slikt...

-Vegar

Lenke til kommentar

Det der forsto jeg litt av, men jeg forsto nesten ikke en dritt alikevell!

Jeg har en bok der det står litt om .ini filer å sånn... Men en kamerat låner den, men jeg skal nok få det til en gang.... Jeg tenkte at jeg kunne først disable alle, så loade fra .ini fila hvem jeg skal loade igjen, om det blir enklere mener jeg!

Lenke til kommentar
Det der forsto jeg litt av, men jeg forsto nesten ikke en dritt alikevell!

Jeg har en bok der det står litt om .ini filer å sånn... Men en kamerat låner den, men jeg skal nok få det til en gang.... Jeg tenkte at jeg kunne først disable alle, så loade fra .ini fila hvem jeg skal loade igjen, om det blir enklere mener jeg!

Du har sommerferie, har du ikke? Får jeg foreslå en 1,5l cola og en meget sen kveld i natt, så får du det sikkert til slik du vil ha det!

;-)

-Vegar

Lenke til kommentar

Nå er jeg ferdig på LAN, og jeg har brukt store deler av tiden til å leke meg med det grunnleggende av .ini bruk... Jeg føler nå at jeg mestrer det mest nødvendige(readstring,writestring osv.), men jeg lurer fremdeles på hvordan jeg skal greie dette med skins'a!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...