Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske simpel form. To TMedia komponenter, en knapp og et tedit komponent.... Image1 skal forbli det bilde som jeg har satt det til, men nå man trykke på button1, skal man få åpne en open dialog(som jeg har lagt til selvfølgelig) der man kan åpne en .jpg fil. Den skal erstatte den blanke standarden som har vært i image2. Koden jeg har på knappen er :

image2.picture := opendialog1.filename;

edit1.text:=opendialog1.filename;

man skal ganske enkelt kunne velge en fil... Også kommer filnavnet(directory) opp i edit feltet... Dette gikk ikke særlig bra!

[Error] skinnertest.pas(45): Incompatible types: 'TPicture' and 'TFileName'

Hva er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne gangen funket alt fint, helt til jeg trykket på knappen, da kom det opp en "slem" feilmelding, og alt var bare bæsj.... Hva kan være galt?

Off topic:

Å, har du sluttet å skrive shit?

Så nå skriver du bæsj? :lol:

Lenke til kommentar
kommer litt ann på, bæsj er i min oppfatning en negativ ting, så istedenfor å halge med diverse skjellesord, bruker jeg "bæsj"...

men har du peiling på hva som kan være galt?

Nei, sorry.

Er ikke akkurat god i Delphi.... :smile:

Lenke til kommentar

Det er en stor, slem box med masse slem tekst inni....

Tittel :

"Debugger Exception Notification"

Tekst :

"Project skinnertest2.exe raised exception class EIvalidGraphic with message 'Unknown picture file extension (.) Process Stopped. Use Step or Run to continue.'"
Lenke til kommentar

Koden er grei, men du må huske på å laste ei JPEG, BMP, ICO eller ei anna bildefil som Delphi/Windows støttar. Du kan ikkje laste ei GIF-fil til vanleg i Delphi (pga. lisensproblem), heller ikkje PNG, TIFF eller PSD-filer. Prøv på nytt, og velg ei _JPEG-fil_.

Du kunne skrive om koden slik at den sjekkar at fila du forsøker å laste har ein skikkelig filendelse; bruk ExtractFileExt (slå det opp i hjelp) til dette.

Lenke til kommentar

Såvidt eg kan sjå køyrer du aldri OpenDialog? Du er jo nødt til å ta fram dialogen før du kan vete kva fil som brukeren _har lyst_ til å velge.

if OpenDialog1.Execute then

begin

Image2.LoadFromFile(OpenDialog1.Filename); 

Edit1.Text := OpenDialog1.Filename;

end;

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, men her er et nytt tilsynelatende simpelt problem, som jeg ikke får til!

[Error] skinnertest.pas(47): Undeclared identifier: 'LoadFromFile'

[Error] skinnertest.pas(24): Unsatisfied forward or external declaration: 'TForm1.LoadFromFile'

Det ser helt simpelt ut... Men jeg slo opp i help, på TPicture.LoadFromFile , Men fikk ingen hjelp der! Hva kan jeg gjøre?

Der står det at jeg skal sette dette inn i filen : procedure LoadFromFile(const FileName: string); , HVOR?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg er helt enig, men her er et nytt tilsynelatende simpelt problem, som jeg ikke får til!
[Error] skinnertest.pas(47): Undeclared identifier: 'LoadFromFile'

[Error] skinnertest.pas(24): Unsatisfied forward or external declaration: 'TForm1.LoadFromFile'

Det ser helt simpelt ut... Men jeg slo opp i help, på TPicture.LoadFromFile , Men fikk ingen hjelp der! Hva kan jeg gjøre?

Der står det at jeg skal sette dette inn i filen : procedure LoadFromFile(const FileName: string); , HVOR?

Tror du har rotet til koden din litt. Desom du i deklerasjonen av TForm1 har en metode som heter LoadFromFile( ) tar du å sletter denne deklarasjonen. (Ta f.eks. en titt på linje 34...)

På linje 47 kaller du LoadFromFile( ), men antakelig på feil objekt. Post hele rutina linje 47 tilhører så kan jeg se.

-Vegar

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sletta

procedure LoadFromFile(const FileName: string);

fra linje 24.... Var det rett?

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);

begin

begin

end;

Er det der det er noe galt?

Lenke til kommentar
Jeg sletta
    procedure LoadFromFile(const FileName: string);

fra linje 24.... Var det rett?

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);

begin

begin

end;

Er det der det er noe galt?

Prøv Image2.Picture.LoadFromFile(...)

-Vegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...