klhegrlkhr Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg har solgt pcen min og har lyst å fjerne alt på den, untatt programene som følger med operativsystemet. Jeg har allerede flyttet alt jeg vil beholde over på min nye, så nå gjenstår det bare å skrape den gamle for alt jeg har lagret på den. Kan jeg høyreklikke og velge formatere C: eller vil det slette operativsystemet også? Jeg har windows 7 på cd til den, så hvis en formatering vil slette operativsystemet så kan jeg vel bare legge det inn igjen med cd? Setter pris på kjapt svar, skal sende den så fort som mulig... Takker Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Det er jo greit at du formatterer og installerer windows fra scratch. Det hjelper både på sikkerheten til dine filer, pluss at kjøper sikkert vil sette pris på en nyinstallert windows fremfor en windows som er full av gamle settings/feil/malware etc. Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Det var det jeg også tenkte Men så kom jeg til å lure på om det er sånn tull med windows 7 som med veldig mye programvare; at man bare får en installasjon? Jeg skjekket den versjonen jeg har på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499999 og der står det antall lisenser: 1 PC. Men betyr dette at jeg kun kan installere en gang, som jeg da har brukt opp? Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Du kan selvsagt installere så mange ganger som du vil. Angående formattering så er det greit. Hvis du derimot har sensitive data på maskinen, ville jeg ha prøvd et sletteprogram. Det er nemlig fullt mulig å hente frem data, selv om maskinen er formattert. Bruker du derimot et sletteprogram , så er det bortimot umulig å hente frem data. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 hvis du har brukt den på din nye pc, kan du ikke bruke den på de gamle. hvis ikke så er alt iorden. lykke til Lenke til kommentar
thomit Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Hvis du skal selge maskinen din, skal du selvfølgelig slette alt, Windows inludert - dersom du da ikke selger Windows'et også i samme slengen, men da skal selvfølgelig Windows-DVD'en også overføres til den nye eieren. Du kan ikke selge en maskin med innlagt Windows 7, og så fortsette å bruke samme Windows 7 (og samme lisens) på din nye maskin - da vil både du og den som kjøper din gamle maskin løpe inn i lisensproblemer. Eller for å si det på en annen måte: Dersom du selger med Windows, kan du ikke selv fortsette å bruke den lisensen du har solgt! Med "kan ikke" mener jeg ikke at det ikke går - men det er ikke riktig i forhold til den som har kjøpt Windows'et ditt. Endret 2. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Tusen takk for svar Maskinen er nå rensket og windows reinstallert. Jeg skal selvsagt ikke bruke samme lisensnøkkel Jeg har kjøpt ny pc med windows 7 allerede installert. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Du kan ikke selge en maskin med innlagt Windows 7, og så fortsette å bruke samme Windows 7 (og samme lisens) på din nye maskin - da vil både du og den som kjøper din gamle maskin løpe inn i lisensproblemer. Dette gjelder OEM-versjoner for de som måtte lure. Kjøper man fullversjon, så kan man flytte Windows til en ny maskin om man sletter den gamle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå