Gå til innhold

Hvordan fjerne alt untatt operativsystemet?

Anbefalte innlegg

Jeg har solgt pcen min og har lyst å fjerne alt på den, untatt programene som følger med operativsystemet.

Jeg har allerede flyttet alt jeg vil beholde over på min nye, så nå gjenstår det bare å skrape den gamle for alt jeg har lagret på den.

Kan jeg høyreklikke og velge formatere C: eller vil det slette operativsystemet også?

Jeg har windows 7 på cd til den, så hvis en formatering vil slette operativsystemet så kan jeg vel bare legge det inn igjen med cd?

Setter pris på kjapt svar, skal sende den så fort som mulig...

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvsagt installere så mange ganger som du vil.

Angående formattering så er det greit.

Hvis du derimot har sensitive data på maskinen, ville jeg ha prøvd et sletteprogram.

Det er nemlig fullt mulig å hente frem data, selv om maskinen er formattert.

Bruker du derimot et sletteprogram , så er det bortimot umulig å hente frem data.

Lenke til kommentar

Hvis du skal selge maskinen din, skal du selvfølgelig slette alt, Windows inludert - dersom du da ikke selger Windows'et også i samme slengen, men da skal selvfølgelig Windows-DVD'en også overføres til den nye eieren. Du kan ikke selge en maskin med innlagt Windows 7, og så fortsette å bruke samme Windows 7 (og samme lisens) på din nye maskin - da vil både du og den som kjøper din gamle maskin løpe inn i lisensproblemer.

Eller for å si det på en annen måte: Dersom du selger med Windows, kan du ikke selv fortsette å bruke den lisensen du har solgt!

Med "kan ikke" mener jeg ikke at det ikke går - men det er ikke riktig i forhold til den som har kjøpt Windows'et ditt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Du kan ikke selge en maskin med innlagt Windows 7, og så fortsette å bruke samme Windows 7 (og samme lisens) på din nye maskin - da vil både du og den som kjøper din gamle maskin løpe inn i lisensproblemer.

Dette gjelder OEM-versjoner for de som måtte lure. Kjøper man fullversjon, så kan man flytte Windows til en ny maskin om man sletter den gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...