Gå til innhold

Ny Ekstern Hardisk, Formatere / Slette.....

dypen

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ny ekstern hardisk Samsung 1,5 TB USB 2,0

Jeg ønsker å opprette enkelt mappesystem på denne for lagring av bilder og dokumenter!

Før jeg tar den i bruk har jeg lyst til å slette alt innhold som er med fra Samsung hvis dette ikke får noen konsekvenser for meg ?

Hvordan sletter jeg alt innhold, er det dette som heter å formatere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sjelden noe medfølgende programvare på slike eksterne disker, som ikke OS'et ditt kan utføre like godt. Noen ganger er det med et eget backup-program, og noen av dem er kanskje bedre enn det innebygde i OS'et også - men det er ikke noen krise om du sletter det - altså formaterer den eksterne disken.

Lenke til kommentar

Det kan du gjøre, men det er ikke nødvendig bare for å bli kvitt et fåtall filer som følger med på disken. Bare slett disse mappene på vanlig måte.

Men det kan være en annen grunn til å formatere, og det gjelder filsystemet. Vanligvis blir eksterne disker levert ferdig formatert i FAT32. Det er et gammelt filsystem, og har en stor begrensing; man kan ikke lagre filer større enn 4 GB.

Hvis disken bare skal brukes mot Windows PC'er så kan du like gjerne formatere den. Da får du NTFS filsystem.

Lenke til kommentar

Takk, nå gikk det veldig bra!:)

Mitt OS er W7. Velger "Control Panel" -> "Administrative Tools" -> "Computer Manager"

Velger "Disk Management" -> Velger "Samsung (E:)" høyreklikker på "Samsung (E:)" og velger "formater" med forhåndsvalgte innstillinger.

Bør jeg velge høyere størrelse på tildelingsenhet en 4096 byte som kommer som forhåndsvalg ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...